Komunikaty PR

Wyzwania i warunki przewozów towarów niebezpiecznych w transporcie ADR

2024-04-26  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

W dynamicznie rozwijającej się branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka), kluczowym wyzwaniem jest nieustająca gotowość do przewozu nawet najbardziej wymagających ładunków. Wśród nich znajdują się te realizowane zgodnie z regulacjami ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route), obejmujące materiały niebezpieczne takie jak substancje chemiczne, paliwa, materiały radioaktywne i inne.

Transport ładunków niebezpiecznych stanowi jedno z najbardziej rygorystycznie regulowanych zagadnień w branży. Konwencja ADR, powstała w 1957 roku w Genewie, zapewnia ramy dla przewozu tego typu materiałów. Choć początkowo korzystało z niej niewiele krajów, obecnie jest ona standardem w 46 państwach europejskich, w tym również w Polsce od 1975 roku.

Każdy produkt uznany za potencjalnie niebezpieczny podlega klasyfikacji w jednej z 13 kategorii (materiały wybuchowe i przedmioty z materiałami wybuchowymi; gazy; materiały zapalne ciekłe; materiały zapalne stałe; materiały samoreaktywne; materiały polimeryzujące oraz materiały wybuchowe odczulone stałe; materiały podatne na samozapalenie; materiały wydzielające w zetknięciu z wodą; gazy palne; materiały utleniające; nadtlenki organiczne; materiały trujące; materiały zakaźne; materiały promieniotwórcze; materiały żrące oraz różne materiały i przedmioty niebezpieczne). Każdy z nich otrzymuje indywidualny numer identyfikacyjny oraz odpowiednią etykietę na pojeździe transportowym. 

Przewóz towarów ADR odbywa się zgodnie ze ściśle określonymi procedurami. Może to być przewóz na sztuki, luzem bez opakowania lub w specjalnych cysternach, w zależności od rodzaju i stanu materiału. Niezależnie od metody, kluczowe jest zachowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa oraz przestrzeganie wyznaczonych tras, minimalizując ryzyko dla środowiska i ludzi.

"Przewóz towarów niebezpiecznych zgodnie z regulacjami ADR stanowi jedno z najbardziej wymagających zadań w transporcie. Firma transportowa, która wykonuje tego typu przewozy, musi dysponować wysoką specjalistyczną wiedzą, posiadać przeszkolonych kierowców oraz pojazdy ciężarowe wyposażone zgodnie z normami. Brak tych elementów stawia pod znakiem zapytania skuteczność i bezpieczeństwo przewozu substancji niebezpiecznych, które mogą stwarzać zagrożenie zarówno dla ludzi, jak i dla środowiska naturalnego" – mówi Sylwia Pawlina, dyrektor zarządzająca Intertransauto. „ Każdy kierowca przewożący towary zgodnie z ADR musi przejść odpowiednie szkolenia i uzyskać certyfikat, co gwarantuje świadomość zagrożeń oraz umiejętność właściwej reakcji w przypadku wypadków”.

Od 2003 roku każda firma transportowa w Polsce, specjalizująca się w przewozie substancji niebezpiecznych, musi mieć zatrudnionego tzw. doradcę ADR. Przepisy wymagają, aby osoby, których obowiązki dotyczą przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, były przeszkolone w zakresie wymagań związanych z takim przewozem, stosownie do zakresu ich odpowiedzialności i obowiązków. Dotyczy to osób takich jak: pracownicy zatrudnieni przez przewoźnika lub nadawcę, pracownicy dokonujący załadunku lub rozładunku towarów niebezpiecznych, pracownicy firm spedycyjnych lub wysyłkowych oraz kierowcy dokonujący przewozu towarów niebezpiecznych.

Nowoczesne podejścia do przewozu materiałów ADR kładą nacisk na innowacje i zrównoważony rozwój. Branża TSL stale poszukuje nowych rozwiązań, wdrażając m.in: technologie monitorowania i zarządzania flotą, pojazdy zasilane alternatywnymi źródłami energii czy stosując zaawansowane systemy bezpieczeństwa takie jak automatycznego hamowania (AEB), kontroli trakcji (TCS) czy systemy ostrzegania o niebezpieczeństwie (LDW), które pomagają uniknąć wypadków, a tym samym zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Bezproblemowy transport do Norwegii z Gruba Logistics Biuro prasowe
2024-07-04 | 14:30

Bezproblemowy transport do Norwegii z Gruba Logistics

Współpracujesz z kontrahentami z Norwegii lub chcesz nawiązać taką współpracę? Gruba Logistics to firma, która zapewni Ci kompleksową obsługę transportu i pomoże w
Transport Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024”
2024-07-03 | 15:00

Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024”

Wyróżnienie „Kobieta roku w Logistyce” przyznawane jest od 13 lat przez Forum Kobiet w Logistyce, które skupia społeczność menedżerek pracujących
Transport Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori
2024-07-01 | 15:00

Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori

Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage, powołał nowego Country Managera oddziału w Polsce. Z początkiem maja stanowisko to objęła Olga Kołakowska. Olga

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.