Wyzwania w logistyce paliw płynnych
W dniach 23-24 października w Uniejowie odbyła się Pierwsza Konferencja Logistyka Paliw Płynnych, organizowana wspólnie przez firmy Endress+Hauser i Merrid Controls. Ponad 160 przedstawicieli sektora logistyki paliw, firm wykonawczych i środowiska naukowego dyskutowało o aktualnej sytuacji oraz przyszłości sektora paliw płynnych w Polsce.
Podczas konferencji omawiano perspektywy rozwoju paliw alternatywnych, takich jak LNG/bioLNG, biododatków oraz paliw syntetycznych, które mogą odgrywać istotną rolę w przyszłym miksie paliwowym. Podkreślane były tu wyzwania związane z wymogami Unii Europejskiej w zakresie wdrożenia dyrektyw REDII i REDIII, z których implementacją Polska ma od dawna problem i opóźnienie w stosunku do innych krajów członkowskich. Związane z tymi zagadnieniami prelekcje wygłosili m.in. przedstawiciele grupy DUON, a także Politechniki Wrocławskiej oraz Instytutu Technologii Paliw i Energii z Gliwic.
Duże zainteresowanie wzbudził wykład Wojciecha Jakóbika, eksperta ds. energetyki i twórcę podcastu Energy Drink oraz Ośrodka Bezpieczeństwa Energetycznego. Prelekcja skupiała się na geopolityce paliw i potencjalnych „Czarnych Łabędziach” sektora paliw w 2025 roku, które mogą przynieść niespodziewane zmiany i konsekwencje nie tylko w branży, ale wpłynąć na całą gospodarkę Polski i Europy. Przykładem są potencjalne działania służb rosyjskich, wpływające na funkcjonowanie szlaków handlowych operatorów logistycznych paliw płynnych.
Podczas prezentacji przedstawicieli firm Orlen i PERN skupiono się na kwestiach digitalizacji i optymalizacji procesów logistycznych na terminalach paliw w Polsce, związanych ze zmieniającym się otoczeniem rynkowym i wymaganiami klientów. Główny wniosek z obu prezentacji był jeden – za pomocą obecnej infrastruktury i przy użyciu odpowiednich systemów informatycznych możemy znacząco przyśpieszyć procedurę obsługi klientów oraz skutecznie zarządzać ryzkiem bezpieczeństwa procesu, bez konieczności rozbudowy terminali o chociażby kolejne fronty nalewcze.
Uzupełnieniem konferencji były dwa panele dyskusyjne, z których pierwszy skupiał się na wyzwaniach inwestycyjnych w branży infrastruktury krytycznej. Przedstawiciele firm PERN, AGAT, Gazoprojekt i Asia Connecting Center rozmawiali o problemach związanych ze stabilnością legislacyjną, wymogami unijnymi w zakresie dyrektyw RED II i RED III, ale także tych związanych z dostępnością wykwalifikowanych specjalistów. Panel kończył pierwszy dzień konferencji i mimo późnych godzin popołudniowych, sala była wypełniona niemal po brzegi.
Drugi panel dyskusyjny skupiał się na jeszcze nieobecnym w Polsce, ale już widocznym na horyzoncie problemie logistyki CO2 w związku z planowaną budową przemysłowych instalacji CCS (Carbon Capture Storage). W panelu wziął udział m.in. przedstawiciel firmy Holcim Polska, Filip Adamkiewicz, który opowiedział o założeniach pierwszej wielkoskalowej instalacji wychwytu CO2 ze spalin cementowni Holcim Kujawy. Instalacja zaplanowana jest na niemal milion ton CO2 rocznie, co rodzi szereg wyzwań natury logistycznej związanych zwłaszcza z przesyłem produktu drogą kolejową.
W drugim dniu konferencji goście mieli okazję do wysłuchania prelekcji Michała Boruckiego, prezesa firmy Blue Energy, związanej z wdrożeniem dyrektywy NIS2 (Network and Information Systems Directive 2), której celem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa m.in. w obszarze infrastruktury krytycznej. Uzupełnieniem tej tematyki była prezentacja Adama Wachowskiego z firmy Enmaro dotycząca przygotowania projektów produkcji i transportu paliw alternatywnych w dialogu z odbiorcami i instytucjami finansującymi.
Pierwsza Konferencja Paliw Płynnych w Uniejowie zgromadziła więc czołowych ekspertów i praktyków branży, którzy omawiali najnowsze wyzwania i kierunki rozwoju sektora paliwowego w kontekście zrównoważonego rozwoju i transformacji energetycznej sektora. Nie zapomniano przy tym o teraźniejszości i wykorzystaniu zasobów, które już dziś są w zasięgu przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i technologii informatycznych. Konferencja była również okazją do wymiany wiedzy i nawiązania współpracy między uczestnikami. Kolejna edycja wydarzenia planowana jest na wiosnę 2026 roku.

Zwyżki nożycowe – co je wyróżnia i do jakich zadań są polecane?

Zobacz, w jaki sposób dobra spawarka laserowa może przyspieszyć pracę w Twojej firmie

Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.