Wzrost wyników Santander Leasing na poziomie 16 proc. r/r
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podaje Związek Polskiego Leasingu (ZPL) w pierwszym półroczu 2023 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości 47,8 mld zł (+14,9 proc. r/r). Na tym tle bardzo dobrze wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o wartości prawie 3,8 mld zł, co dało 16 proc. wzrost wartości udzielonego finansowania.
Bardzo dobre wyniki osiągnięte przez branżę leasingową skorelowane są bezpośrednio ze zwiększoną dostępnością pojazdów, które odgrywają główną rolę w branży, a co za tym idzie przyrostem inwestycji realizowanych przez przedsiębiorców. Z drugiej strony należy podkreślić, że pozytywny wpływ na gospodarkę i rynek leasingu miał także wysoki poziom eksportu. Jak wynika z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, tylko w pierwszym kwartale br. zanotowano pozytywny wynik eksportu netto, który wyniósł aż +4,3 p. proc. (wobec +1,7 p. proc. w 4 kw. 2022 r.). Dodatnie saldo wymiany handlowej wyniosło 13,6 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, eksport wzrósł o 12,5 proc., a import o 3 proc. Działalność eksportowa polskich firm imponuje, powoduje też ten efekt, że Polska jest jednym z wiodących dostawców konsumpcyjnych dóbr trwałych na rynek Unii Europejskiej. Z prognoz Krajowej Izby Gospodarczej wynika, że w 2023 roku eksport z Polski może wzrosnąć o dalsze 14,5 proc rok do roku.
- Na te wskaźniki na pewno bardzo pozytywny wpływ miała dynamika zamówień w przemyśle, napędzała nasze rodzime firmy, które pomimo zauważalnego wyhamowywania gospodarki jednak realizowały swoje inwestycje. W tym miejscu należy zatem podkreślić, że biorąc pod uwagę obecne wyzwania, z którymi mierzą się przedsiębiorcy, cała branża leasingowa wypadła rewelacyjnie odnotowując pozytywne przyrosty w strategicznych dla nas segmentach rynku – podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.
Pojazdy z mocnym odbiciem
Według danych ZPL rynek leasingu odnotował dodatni wskaźnik jeśli chodzi o dynamikę finansowania pojazdów, gdzie w przypadku pojazdów osobowych wyniosła ponad 22 mld zł (+27 proc r/r), a ciężarowych ponad 11 mld zł (+16 proc. r/r). W przypadku Santander Leasing cały segment pojazdów odnotował wynik ponad 2 mld zł z dynamiką prawie 32 proc. r/r., w tym pojazdów osobowych, których wartość finansowania wyniosła prawie 1,3 mld zł (ponad 42 proc. r/r).
- Jak wynika z analizy Samar dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 10,76 proc. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony wzrosła w czerwcu 2023 r. o 5,56 proc. r/r i wyniosła 47 617 szt. Dane jednoznacznie wskazują, że przedsiębiorcy zainteresowani zakupem nowych pojazdów posiadają w tym roku znacznie większą skłonność do realizacji tych inwestycji, spowodowane jest to m.in. dostępnością aut. Potwierdzają to także nasze wyniki za pierwsze półrocze br. - – wskazuje Artur Kozioł, dyrektor rynku samochodów lekkich w Santander Leasing. Cieszy nas również fakt, że sukcesywnie zwiększamy portfel finansowania eko-pojazdów. W kontekście całego rynku pojazdów lekkich zanotowaliśmy ich wysoką dynamikę, gdzie w przypadku pojazdów elektrycznych wyniosła ona prawie 76 proc. r/r, a jeśli chodzi o pojazdy hybrydowe prawie 165 proc. r/r. – dodaje.
Maszyny i urządzenia w miarę stabilnie
Dane ZPL za pierwsze półrocze br. w segmencie maszyn i urządzeń wskazują, że rynek leasingu odnotował lekki bo 2 proc. spadek przy wartości finansowania na poziomie 12 mld zł. Na tle rynku dane Santander Leasing wypadły lepiej rejestrując 1 proc. spadek w całym segmencie, ale z bardzo dobrymi wskaźnikami w obszarze maszyn dla przemysłu spożywczego (+118 proc. r/r), sprzętu budowlanego (+ 31 proc. r/r), maszyn do produkcji tworzyw sztucznych (+10 proc. r/r) czy segmentu agro (+4,6 proc. r/r).
Jak wskazuje prognoza ZPL łączne aktywa finansowane przez firmy leasingowe na koniec roku 2023 mogą wynieść rekordowe ponad 100 mld zł co oznaczałoby wzrost rok do roku na poziomie 16 proc. r/r.

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.