Z jakimi problemami borykają się właściciele podczas wykańczania mieszkania
RynekPierwotny.pl
ul. Adama Naruszewicza 27/101
02-627 Warszawa
m.ostrowski|rynekpierwotny.pl| |m.ostrowski|rynekpierwotny.pl
530619988
rynekpierwotny.pl
Wydłużający się czas wykańczania nieruchomości, przekroczenie założonego budżetu, rosnące ceny materiałów i stres to najczęstsze problemy, z którymi mierzyli się ankietowani podczas wykańczania nieruchomości – wynika z badania pracowni architektury wnętrz Decoroom i portalu RynekPierwotny.pl. Szczegółowe dane oraz praktyczne porady ekspertów dostarcza bezpłatny raport „Problemy przy wykończeniu mieszkania: perspektywa właścicieli”.
Prawdopodobnie każdy właściciel domu lub mieszkania marzy o idealnym efekcie wykończeniowym: pięknych wnętrzach, w których poczuje się „jak w domu”, funkcjonalnym układzie, który sprosta wymaganiom codzienności oraz wysokiej jakości materiałach, które posłużą przez lata. To wszystko sprawnie, na czas, w zakładanym budżecie. Tylko jak oczekiwania mają się do rzeczywistości? Żeby znaleźć odpowiedź na to pytanie, pracownia architektury wnętrz Decoroom oraz ogólnopolski portal z nowymi nieruchomościami RynekPierwotny.pl, zrealizowali badanie sprawdzające, z jakimi problemami najczęściej mierzą się właściciele wykańczający swoje nieruchomości.
Wykańczanie trwa dłużej niż planujemy
Część wyzwań wyjątkowo często powtarzała się w odpowiedziach respondentów – są to między innymi opóźnienia związane z wykańczaniem nieruchomości. U zdecydowanej większości prace nie zakończyły się w zakładanym terminie – taką odpowiedź zaznaczyło aż 64% badanych. U 40% opóźnienie było niewielkie, a u 24% znaczące. Tylko 35% respondentów wprowadziło się do domu lub mieszkania o czasie.
Budżet bez dna
Częstym problemem była utrata kontroli nad wydatkami. Ponad 80% badanych przekroczyło planowany budżet, w tym 37% wydało o ponad 30% więcej, niż zakładało na początku procesu. Prawie 70% osób zakładało, że wyda nie więcej niż 100 tys. zł – w praktyce 20% z nich zdecydowanie przekroczyło ten budżet. W czołówce znalazły się również inne czynniki finansowe. Dla 35% ankietowanych problemem były rosnące ceny materiałów, a 29% zwróciło uwagę na wysokie ceny wyposażenia wnętrz.
Problem ze znalezieniem specjalistów
U znacznej części badanych pierwsze problemy pojawiły się jeszcze przed rozpoczęciem prac wykończeniowych. Aż 68% miało trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych fachowców (39% raczej tak, 29% zdecydowanie tak). Takich doświadczeń nie ma jedynie 18% respondentów (13% raczej nie, 5% zdecydowanie nie). Kiedy już udało się znaleźć specjalistów, nie zawsze potrafili sprostać zadaniu – co piąta osoba (22%) była niezadowolona z jakości prac. Co ciekawe, badani najczęściej sięgali po wsparcie architektów wnętrz podczas wykończenia kuchni i łazienki (odpowiednio 88% i 70%).
Stresujące wykańczanie
Te wszystkie wyzwania sprawiły, że aż dla połowy ankietowanych proces wykańczania nieruchomości był stresującym doświadczeniem, które wymagało dużego zaangażowania i ciągłej kontroli. Jednocześnie dla większości planowanie wykańczania było satysfakcjonujące (66%), natomiast 63% czerpała przyjemność z samego procesu. Warto zwrócić uwagę, że aż 51% było „raczej zadowolonych” z przebiegu prac, natomiast ponad połowa była „raczej zadowolona” z efektów końcowych.
- Ponad 15 lat doświadczenia w wykańczaniu wnętrz mieszkań i domów pozwoliło nam dogłębnie poznać problemy i obawy naszych klientów związanie z tym procesem, jednak tworząc raport, postanowiliśmy dowiedzieć się, z czym w tej materii mierzy się niezależna część społeczeństwa. Zebrane dane potwierdziły naszą wstępną tezę – w dzisiejszych czasach kompleksowa usługa wykończenia wnętrz pod klucz, skrojona na indywidualną miarę inwestora, jest odpowiedzią na realne potrzeby. Dlatego nieustannie będziemy stawiać na rozwój naszych usług oraz kompetencji. Co więcej, postanowiliśmy podzielić się z odbiorcami nie tylko analizą odpowiedzi ankietowanych, ale także praktycznymi poradami doświadczonych ekspertów. Wierzę, że ta publikacja pozwoli lepiej zrozumieć, jak skomplikowanym procesem jest wykończenie wnętrz i że warto podejść do niego kompleksowo, by oszczędzić swój czas i nerwy – mówi Jakub Bartos, dyrektor zarządzający Decoroom.
– Deweloperzy mają świadomość, z jakimi problemami borykają się ich klienci, którzy zdecydowali się na wykańczanie mieszkań na własną rękę. Dlatego w ofercie firm coraz częściej pojawia się opcja „pod klucz”. Najpewniej jej popularność będzie rosła. Ale jest jeden warunek: deweloperzy muszą przekonać klientów, co nie jest łatwe, że kupując w pełni wykończone mieszkanie lub dom zaoszczędzą nie tylko czas, ale i pieniądze – mówi Marek Wielgo, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.
Raport z poradami ekspertów można pobrać bezpłatnie na stronie: https://www.decoroom.eu/raport
W badaniu wzięło udział 200 osób z bazy RynekPierwotny.pl, które zadeklarowały przeprowadzenie prac wykończeniowych całości lub części nieruchomości, zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym, do 4 lat wstecz. To właśnie ich odpowiedzi były bazą do stworzenia raportu.
***
Decoroom to pracownia architektury wnętrz, specjalizująca się w wykończeniu mieszkań i domów pod klucz. Korzystając z usługi, klient otrzymuje w jednym miejscu: projekt, materiały wykończeniowe, ekipę wykończeniową, możliwość wykonania zabudowy meblowej oraz 2-letnią gwarancję na wykonane usługi. Decoroom działa w Warszawie i we Wrocławiu. Dotychczas zrealizował ponad 3500 projektów.
RynekPierwotny.pl to największy ogólnopolski portal zawierający oferty mieszkań i domów od deweloperów. Od 15 lat pomaga osobom szukającym w wyborze i zakupie własnego „M”. Serwis zawiera oferty: domów, mieszkań, lokali użytkowych oraz lokali inwestycyjnych. Swoich klientów wspiera poradami ekspertów oraz bazą wiedzy zawierającą najważniejsze kwestie związane z zakupem mieszkania na rynku pierwotnym.

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.