Zacznij już teraz i zdobądź przewagę, czyli jak wykorzystać potencjał AI
Technologiczne możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w firmach są coraz szersze. Mimo to, wiele przedsiębiorstw wciąż ma problemy z czerpaniem z niej korzyści w praktyce. Choć zidentyfikowały już obszary, w których można jej używać, wdrożenie okazuje się trudniejsze niż zakładali. Jak zatem podejść do AI w taki sposób, by wykorzystać jej potencjał?
Istnieją niezliczone scenariusze wdrożenia sztucznej inteligencji — charakterystyczne dla danej branży lub niezależne od niej. Za pomocą AI kadry upraszczają rekrutację, działy produkcji przeprowadzają inteligentny serwis, planowanie czy kontrolę jakości, a departamenty prawne wykorzystują ją do analizy kluczowych fragmentów umów i czynników ryzyka.
Skuteczne wykorzystywanie AI wymaga jednak połączenia metod opartych na nauce z metodami opartymi na regułach. „Większość firm nie dysponuje dużymi bazami danych, takimi jak Facebook czy Google. Dlatego systemy uczenia głębokiego nie zawsze będą pierwszym wyborem. Można jednak również używać algorytmów, które są w stanie wyciągać wartościowe wnioski nawet z mniejszych zestawów danych” mówi Marcin Somla, Dyrektor SER Group w Polsce.
Wyciągaj wnioski z treści nieustrukturyzowanych
Usługi kognitywne i tak zwana analiza treści otwierają przed firmami liczne możliwości zastosowań, które pomagają im w ukierunkowany sposób wykorzystać własne dane i wyciągać wnioski z treści nieustrukturyzowanych. Warto zwrócić uwagę w szczególności na procesy takie jak:
- klasyfikacja: automatyczna klasyfikacja dokumentów, obrazów oraz plików audio i wideo w taksonomiach lub przypisywanie do nich odpowiednich metadanych;
- klasyfikacja typów dokumentów: automatyczne rozpoznawanie dokumentów i sortowanie ich podczas przetwarzania poczty przychodzącej;
- analiza nastrojów: identyfikacja emocji w wiadomościach e-mail, zdigitalizowanych listach lub postach w mediach społecznościowych oraz przewidywanie szans na sukces (zachowania zakupowe i preferencje klientów);
- rozpoznawanie jednostek nazewniczych (Named Entity Recognition — NER): identyfikuje i wyodrębnia imiona i nazwiska osób oraz nazwy miejsc, firm czy instytucji, np. w celu spełnienia wymagań RODO;
- wykrywanie oszustw i czynników ryzyka: identyfikuje wzorce i anomalia w dokumentach w celu wykrywania czynników ryzyka, takich jak nieważne klauzule umowne czy próby oszustwa;
- identyfikacja ekspertów: szybkie wskazywanie osób w firmie, które są ekspertami w danej dziedzinie oraz zwiększenie zadowolenia klientów i pracowników poprzez szybsze dostarczanie informacji.
Dzięki temu istotne informacje, konteksty, intencje i nastroje są rozpoznawane i przekazywane dalej do odpowiednich obszarów poprzez automatyzację procesów.
Łącz sztuczną inteligencję z zarządzaniem informacjami i procesami
Warto jednak pamiętać, że wiele z obecnie używanych metod dobrze sobie radzi z obrazami i danymi ustrukturyzowanymi, ale gorzej z tekstem jako treścią nieustrukturyzowaną. Około 80 proc. wszystkich danych firmowych, np. listy, umowy czy wiadomości e-mail, stanowią jednak dane nieustrukturyzowane, które jednocześnie zawierają cenne informacje.
Aby nadawały się one do użytku i były wartościowe dla AI, muszą zostać przeanalizowane, przygotowane i połączone z danymi ustrukturyzowanymi. Często są one przechowywane w oddzielnych systemach (silosach informacyjnych), co utrudnia ich wykorzystanie w sposób całościowy. Dlatego też zaleca się bezpośrednie połączenie sztucznej inteligencji bezpośrednio z zarządzaniem informacjami i procesami.
Warto postawić na platformę z usługami dotyczącymi treści (ECM), która łączy ze sobą informacje z różnych źródeł, takich jak bazy danych, serwery, systemy ERP i CRM, Microsoft SharePoint i katalogi plików. Zabezpiecza ona ważne dane i porządkuje dokumenty poprzez nadawanie im wersji. Dzięki zintegrowaniu usług kognitywnych z platformą, usługi AI są wtedy automatycznie dostępne dla wszystkich aplikacji.
„Za pomocą AI i ECM można wiele zyskać: wyższą jakość danych, przyspieszenie procesów biznesowych, a co najważniejsze — obniżenie kosztów. W związku z tym firmy powinny bez wahania integrować sztuczną inteligencję ze swoją infrastrukturą, tak by móc korzystać z licznych zalet tej technologii” podsumowuje Marcin Somla.

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.