Zakup mieszkania w czasie pandemii? Sprawdź, jakie masz teraz możliwości
Wiele osób, które planowało zakup mieszkania zastanawia się, jak ten proces wygląda przy obowiązujących obostrzeniach. Ograniczona możliwość kontaktów międzyludzkich, wcale nie oznacza konieczności rezygnacji z marzeń o własnym „M”. Deweloperzy proponują obecnie rozwiązania, które pozwalają do minimum ograniczyć konieczność spotkań i samodzielnego załatwiania formalności, już od chwili zapoznania się z ofertą. Jak wygląda to w praktyce?
Wybieraj przez Internet
Do tej pory, jeśli byliśmy zainteresowani konkretną inwestycją na rynku pierwotnym, odwiedzaliśmy biuro sprzedaży dewelopera, a w przypadku rynku wtórnego – umawialiśmy się na oglądanie mieszkania z właścicielem lub pośrednikiem. Bezpośrednie spotkania dawały nam przestrzeń do obejrzenia makiet, szczegółowego omówienia oferty czy sprawdzenia stanu lokalu, który na rynku wtórnym, dla większości kupujących nie jest bez znaczenia. O ile w tym ostatnim przypadku obowiązują nas obecnie pewne ograniczenia, o tyle na rynku deweloperskim, wbrew pozorom nie zmieniło się tak wiele. Niejednokrotnie decydując się na zakup mieszkania z rynku pierwotnego, zwłaszcza, kiedy inwestycja nie jest jeszcze nawet na etapie wylania fundamentów, decyzja o zakupie lokalu bardzo często zapada na podstawie sprawdzenia najbliższego sąsiedztwa budynku i okolicy, w której ma powstać oraz wizualizacji, planów i innej dokumentacji. Branża deweloperska bardzo szybko przystosowała się do nowych warunków, przenosząc biura sprzedaży do strefy online. Dziś, każdy kto myśli o inwestycji w nieruchomość, obok rozmowy telefonicznej, może umówić się na wideorozmowę. Taki sposób komunikacji pozwala na zachowanie bezpośredniego kontaktu z drugą osobą, prezentację oferty i udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania. A tych, zwłaszcza teraz, pojawia się bardzo dużo. – Podczas spotkania w biurze sprzedaży, zwykle pokazujemy Klientowi plany, omawiamy wszystkie detale, doradzamy, jesteśmy w pełni do jego dyspozycji. Teraz, gdy przenieśliśmy się do Internetu, robimy to samo, tyle, że online, a Klienci mogą sprawdzić inwestycje na przykład na naszych interaktywnych modelach osiedli – mówi Aleksandra Stawiska, Lider Biura Sprzedaży Gocław z firmy Profbud. Jak widać, proces wyboru mieszkania na rynku pierwotnym nie zmienił się. Podobnie jak nie zmieniła się sytuacja na rynku wtórnym, jednak w tym przypadku, nadal konieczna jest wizyta w lokalu, ponieważ trudno wyobrazić sobie tu podjęcie tak ważnej decyzji jedynie w oparciu o zdjęcia.
Łatwiej nie tylko przy wyborze
Nowa rzeczywistość gospodarcza pociągnęła za sobą decyzje o zmianach kryteriów i warunków przyznawania kredytów. By odnaleźć się w formalnościach, warto skorzystać z pomocy, jaką dają deweloperzy, m.in. w postaci wsparcia doradców kredytowych, którzy są na bieżąco z wszelkimi zmianami i dużą część pracy wykonają za nas. – Dajemy naszym Klientom możliwość skorzystania z kompleksowej, bezpłatnej pomocy agentów naszych partnerów kredytowych przy wyborze najlepszej opcji kredytowej. Dedykowani agenci służą pomocą w trakcie całego procesu przyznawania kredytu, co zapewnia zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo – dodaje Aleksandra Stawiska. Warto pamiętać, że również banki dbają obecnie o bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników minimalizując ilość spotkań. W tej sytuacji wsparcie doradcy jest tym cenniejsze, że nie wymaga częstych wizyt w banku, jak to się zdarza przy pozyskiwaniu kredytu samodzielnie. Na wsparcie można liczyć również w kwestiach prawnych. Deweloperzy współpracują z kancelariami notarialnymi – nie wymagają korzystania z ich usług, ale dają możliwość podpisania dokumentów u notariuszy, którzy są sprawdzonymi partnerami. Doradcy zajmą się także ustaleniem terminów spotkań i dotrzymaniem ich. Przy rynku wtórnym kupujący niejednokrotnie chce zapoznać się z aktem notarialnym, sprawdzić wpisy do księgi wieczystej. Konieczne jest tu znalezienie kancelarii na własną rękę.
Ułatwieniem, na które warto zwrócić uwagę w przypadku rynku deweloperskiego jest opcja zdalnej rezerwacji lokalu, co do tej pory odbywało się wyłącznie stacjonarnie. – Uruchomiliśmy możliwość podpisania umowy rezerwacyjnej online. To bardzo bezpieczne, a zarazem komfortowe rozwiązanie. Sam proces przebiega szybko i odbywa się z poziomu przeglądarki internetowej, więc od Klienta nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania – dodaje Aleksandra Stawiska z firmy Profbud. Natomiast rezerwacja lokalu to przede wszystkim czas na spokojne sprawdzenie, czy otrzymamy kredyt, a także pewność, że nikt inny nie kupi mieszkania, które wybraliśmy.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Nawet jeśli wiele czynności czy formalności przeprowadza się obecnie online, nie można tracić czujności. Kupując mieszkanie sprawdzajmy dokładne zapisy umów, udostępnione dokumenty, jak również źródła finansowania inwestycji. Gdy już znajdziemy odpowiedni lokal, dowiedzmy się także jak najwięcej o deweloperze – jaka jest jego pozycja na rynku, jego poprzednie inwestycje, a także czy posiada on zadowolonych klientów. W końcu warto też zwrócić uwagę, czy generalny wykonawca ma dużo projektów zrealizowanych na wysokim poziomie. Przekłada się to na jakość lokali, które zostaną oddane do użytku. Jeśli dodatkowo jest w strukturach dewelopera, znacząco może to przyspieszyć kontakt i wszelkie procedury. Tylko zachowując ostrożność sprawiamy, że inwestycja w lokal jest bezpieczna, również teraz.
Centrum Marszałkowska z nowym najemcą
Grupa Murapol zaprasza na ostatni w 2024 roku Mieszkaniowy Dzień Otwarty
Aurec Home laureatem Symbolu Nowoczesnego Budownictwa 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.