Komunikaty PR

Zakupy w internecie sposobem na kryzys

2022-11-29  |  01:00
Biuro prasowe

79% Polaków twierdzi, że kryzys gospodarczy i inflacja zmieniły ich podejście do wydatków. Częściej wybierają jakościowe produkty, które najchętniej kupują w promocji. Sposobem na większe oszczędności są dla nich też e-zakupy. Jak z nowymi wyzwaniami radzi sobie branża e-commerce?  

 

W oczekiwaniu na rabaty 

Czwarty kwartał roku to najbardziej owocny czas dla branży e-commerce. Jednak według danych GUS, w październiku 2022 odnotowano spadek łącznego udziału sprzedaży przez internet względem września (z 9,7% na 9,5%). To sygnał, że kryzys już wpływa na ograniczenie wydatków przez Polaków. Powodem może być też oczekiwanie na promocje podczas Black Friday i Cyber Monday. Według danych firmy Klarna 60% Polaków deklaruje, że zrobi wtedy zakupy w sieci. Ten sam odsetek uważa, że obniżki to jeden ze sposobów na oszczędność w czasach wysokiej inflacji. Konsumenci czekają też na sezonowe wyprzedaże – 50% zamierza skorzystać z rabatów oferowanych przez sklepy internetowe pod koniec roku.  

- Nieznaczne spadki sprzedaży w pierwszym miesiącu nowego kwartału nie muszą oznaczać, że końcówka roku będzie mniej owocna dla e-biznesu. Konsumenci chcą korzystać z atrakcyjnych promocji, kupić prezenty, które ucieszą bliskich. Gdy pojawia się trudniejsza sytuacja gospodarcza, często kupują rzeczy z myślą o tym, że za jakiś czas będą one jeszcze droższe komentuje Mateusz Osiecki, Country Manager PrestaShop Poland.  

 

E-commerce kontra kryzys 

Prognozy dotyczące kryzysu nie są optymistyczne – eksperci twierdzą, że najgorsze jeszcze przed nami. Konsumenci zdają sobie sprawę z tego, że przyszłość jest niepewna, a ceny mogą znacznie wzrosnąć, dlatego inwestują środki w zakupy tu i teraz. Z kolei przedsiębiorcy, którzy zauważają zmniejszającą się wartość koszyka zakupowego, muszą przyciągać klientów atrakcyjnymi cenami, wyróżniać się na tle konkurencji i zapewnić płynność realizowania zamówień. Obie strony, motywowane są widmem gospodarczego załamania w 2023 roku. Aż 45% Polaków obawia się kryzysu, a tylko 48% posiada jakiekolwiek oszczędności.  

- Konsumenci mogą decydować się teraz na większe zakupy, aby nie musieć ponosić wydatków, gdy przyjdą gorsze czasy. Nie odkładają inwestycji na później. Póki sytuacja gospodarcza i inflacja, do której częściowo się już przyzwyczailiśmy, pozwalają na zaplanowanie budżetu, tak aby zmieścić w nim wydatki na rzeczy niebędące produktami pierwszej potrzeby, e-biznesy mogą liczyć na wzrost sprzedażydodaje Mateusz Osiecki.  

- Wyniki sprzedaży uzyskane w październiku i listopadzie 2022 roku dowodzą skuteczności działań, które podejmujemy pomimo trudnych i niestabilnych warunków makroekonomicznych. Jednym z kluczowych elementów pozwalających nam realizować zamówienia w sposób kompletny i terminowy jest utrzymywanie odpowiednich zapasów magazynowychmówi Justyn Zieliński, właściciel sklepu Majus (sprezyny-gazowe.com).  

W internecie korzystniej  

Widmo kryzysu bez wątpienia wpływa na nawyki zakupowe i funkcjonowanie e-sklepów, jednak branża e-commerce wciąż rośnie. Według danych Statista do 2026 roku sektor ma odnotować wzrost o 56%. Potwierdzają to wyniki raportu „W kryzysie do e-commerce” – aż 78% Polaków wybiera zakupy w sieci ze względu na niższe ceny i wygodę. Do koszyka wrzucają produkty RTV/AGD, ubrania, kosmetyki, jedzenie na dowóz, a nawet szkolenia i kursy.  

 

Żródło:  

Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „W kryzysie do e-commerce”  

Raport Klarna “Black Friday & Cyber Monday”

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.