Komunikaty PR

Zarządzanie finansami firmy w świecie VUCA

2022-08-30  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Natalia Piekacz
Made in PR

Wejnerta
02-619 Warszawa
n.piekacz|madeinpr.pl| |n.piekacz|madeinpr.pl
783 505 900
madeinpr.pl

Zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność sytuacji (ang. volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) w jakiej przyszło obecnie funkcjonować firmom to bardzo duże wyzwanie. O tym, jakie cechy i działania przedsiębiorców oraz pracowników pomagają w takich warunkach utrzymać finansową stabilność firmy i zapewnić jej stały rozwój mówi Adam Kierecki, dyrektor finansowy Maxi Zoo Polska, firmy obecnej na polskim rynku od 10 lat i posiadającej ponad 70 sklepów w całym kraju.

Przede wszystkim oswajanie i zrozumienie

Niewątpliwie świat zmienny i nieprzewidywalny to wyzwanie dla wszystkich. Szczególnie duże znaczenie ma to w kontekście zarządzania strategicznego w firmach oraz podejmowania decyzji, dotyczących ich finansów.

- Najważniejszym krokiem jest zrozumienie i świadomość, co dla naszej pracy oznacza VUCA – to, że nie na wszystko mamy wpływ i nie zawsze uda nam się wszystko przewidzieć – podkreśla Adam Kierecki, dyrektor finansowy Maxi Zoo Polska. - Dlatego tak ważna jest praca na priorytetach, wspierających strategię i płynne działanie organizacji. Drugi krok to odpowiedni podział ról i obowiązków w zespole – musimy mieć zabezpieczoną bieżącą działalność (procesy księgowe czy płynność finansową), ale jednocześnie musimy znaleźć miejsce na nowe działania. Dlatego od 2 lat mamy w naszej firmie tworzone grupy projektowe, pozwalające zdefiniować wszystkie potrzeby naszej organizacji.

Stabilność w pędzącym świecie

Nieustannie zmieniające się uwarunkowania sprawiają, że ciężej jest utrzymać przedsiębiorstwom wytyczoną wcześniej wizję i strategię rozwoju. Dla Maxi Zoo założenia i cele, jakie stawia sobie firma, są szczególnie ważne. Rzeczywistość VUCA zaskakuje, ale kluczem do realizacji planów i stabilnego rozwoju jest umiejętność dostosowywania się do zmian, przy jednoczesnym zachowaniu wierności wytyczanym sobie celom.

- Maxi Zoo działa w branży, która w ostatnich dwóch latach nie została mocno dotknięta pandemią – to na pewno pomogło w utrzymaniu stabilności finansowej i rozwoju firmy. Drugim atutem wspierającym płynność jest to, że 99% naszych przychodów pochodzi ze sprzedaży w sklepach, czyli nie mamy ryzyka niewypłacalności klientów. Trzeci element to struktura naszych relacji biznesowych – dzięki odpowiedniej dywersyfikacji dostawców możemy zapewnić naszym klientom bieżący dostęp do szerokiej oferty artykułów. – wymienia Adam Kierecki. Zwraca on jednak uwagę na ciągle pojawiające się, nowe wyzwania.

- Aktualnie zderzamy się z mocno rosnącymi cenami surowców i produktów oraz zbliżającym się w związku z tym osłabieniem siły nabywczej konsumentów. W takiej sytuacji jeszcze ważniejsze jest podejmowanie decyzji opartych na konkretnych danych. Programy lojalnościowe dla naszych klientów, m.in. z Payback czy własna aplikacja, która pozwoli być z klientami jeszcze bliżej to wynik łączenia naszej wiedzy biznesowej ze świadomością potrzeb konsumentów. Zapewnienie atrakcyjności oferty i lojalności wobec klientów to nadrzędny aspekt, o którym zawsze pamiętamy.

Rozwój mimo przeszkód

Rosnące koszty produktów, ale też te eksploatacyjne, inflacja i słabnące możliwości nabywcze klientów to kolejne wyzwania i zmienne, jakie wpływają obecnie na firmy. Maxi Zoo, obserwując sytuację i dostosowując się do niej, nie rezygnuje jednak z planów rozwojowych. Pozwala na to przede wszystkim potencjał rynku. Według danych Euromonitor rynek zoologiczny w Polsce rośnie ponad 7% rok do roku, co czyni go atrakcyjnym rynkiem do inwestycji. W związku ze znacznym wzrostem kosztów energii, cen produktów czy kursów walut, ten rok będzie największym wyzwaniem. Są to jednak wyzwania, stojące przed wszystkimi przedsiębiorcami. Maxi Zoo planuje kontynuację planów rozwojowych, otwierając w tym roku 25 sklepów i umacniając swą obecność we wszystkich najważniejszych miastach w Polsce.

Lojalność w kontaktach z kontrahentami

Odnalezienie się w świecie VUCA zależy także od innych elementów. Maxi Zoo Polska wskazuje wśród nich na wykorzystanie różnorodności wewnątrz firmy i tworzenie dzięki niej przewagi konkurencyjnej oraz budowanie długofalowych relacji z kontrahentami, opartych na wzajemnym zaufaniu i szacunku.

- Od wielu lat mamy stabilną współpracę z kilkoma firmami, które budują i remontują dla nas sklepy – bazując na zaufaniu, obu stronom zależy na partnerskich i długotrwałych relacjach. Kolejnym elementem dobrej biznesowej relacji jest otwieranie lokali w miejscach, gdzie możemy uzyskać partycypację wynajmujących w kosztach. Jest to korzyść dla obu stron, ponieważ Maxi Zoo staje się sklepem docelowym klientów, co pomaga w budowaniu odwiedzalności całego centrum handlowego. – tłumaczy Adam Kierecki z Maxi Zoo.

Nowa, wojenna rzeczywistość

Rosyjska inwazja na Ukrainę nieodwracalnie zmieniła biznesowe relacje, ale też postawiła wiele firm w nowej, nieznanej sytuacji. Świadomość ryzyka i jednoczesne oswajanie się z przeszkodami to klucz do odnalezienia się w trudnych dla przedsiębiorstw sytuacjach. Z tego założenia wychodzi również Adam Kierecki, dyrektor finansowy Maxi Zoo Polska:

- Od końca lutego obok nas toczy się ogromna tragedia milionów ludzi. Fressnapf/Maxi Zoo solidaryzuje się z ofiarami wojny i tak, jak tylko to możliwe stara się pomóc potrzebującym. W wyniku działań wojennych cierpią również zwierzęta, dlatego mogliśmy i przede wszystkim wiedzieliśmy, jak pomóc. Karma i akcesoria dla zwierząt stały się ważnymi produktami, a otwarte serca naszych klientów tylko to potwierdzały. Bezwarunkowe i ogromne wsparcie, które okazywali potrzebującym zwierzętom, połączyliśmy z kilkoma naszymi akcjami przekazywania darów. Pomoc ta była dokładnie zaplanowana i usystematyzowana, ponieważ staraliśmy się wykorzystać nasze doświadczenie i podarować kilka tirów takich produktów, które w danym momencie były najbardziej potrzebne.

Maxi Zoo Polska to firma z dokładnie zaplanowaną strategią rozwoju, którą dostosowuje do rzeczywistości VUCA. Plany ekspansji firmy nie zmieniają się i chce ona szybko osiągnąć liczbę ponad 150 sklepów w Polsce. Dzięki uruchomieniu wygodnej aplikacji oraz oferując atrakcyjne promocje produktowe, jej klienci otrzymują zróżnicowane produkty w atrakcyjnych cenach. Maxi Zoo Polska łączy te plany z pierwszą w swojej historii kampanią w telewizji, która ma budować świadomość marki i zachęcać klientów do odwiedzania sklepów stacjonarnych i online.

 

*******

Maxi Zoo weszło na polski rynek w 2012 roku i od tego momentu jest najprężniej rozwijającą się siecią sklepów dla zwierząt w naszym kraju. W 2021 roku Maxi Zoo Polska po raz 7 zdobyło tytuł: „NAJLEPSZY SKLEP STACJONARNY” w konkursie TOP FOR DOG 2021 stając się ponownie numerem 1 wśród sklepów dla zwierząt oraz po raz pierwszy otrzymało nagrodę za najlepszą inicjatywę społeczną „Przyjaźń Łączy – Wspólnie dla Zwierząt” za akcję z bransoletką. Aktualnie spółka posiada 76 sklepów w większych i mniejszych miastach w Polsce. W 2019 roku sieć rozpoczęła sprzedaż online i otworzyła sklep – www.maxizoo.pl. W czerwcu 2020 roku Maxi Zoo dołączyło do największego multipartnerskiego Programu Bonusowego w Polsce - PAYBACK. W 2022 roku sieć uruchomiła własną aplikację dla Klientów, z programem Friends oraz specjalnymi ofertami. Maxi Zoo jest częścią Grupy Fressnapf, która działa w 11 krajach europejskich, głównie pod szyldem Maxi Zoo. W każdym ze sklepów można znaleźć w ofercie ponad 8000 produktów znanych firm w przystępnych cenach oraz produkty marek dostępnych wyłącznie w tej sieci (karmy i akcesoria): Premiere, Select Gold, Real Nature czy Dogs Creek.

Filozofia marki i cały koncept biznesowy sieci został oparty na wartościach, u podstaw których leży przekonanie, że „Zwierzęta wzbogacają nasze życie dzień po dniu i to jest to, co nas łączy”. Konsekwentnie realizując tę ideę, sieć prowadzi aktywne działania na rzecz zwierząt. Od początku działalności w Polsce, Maxi Zoo angażuje się w szereg charytatywnych akcji społecznych oraz pomaga bezdomnym zwierzętom. Współpraca ze schroniskami, wolontariat, wsparcie odpowiedzialnej adopcji, współpraca z GOPR, OTOP to m.in. główne działania CSR firmy w Polsce.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Made in PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej Biuro prasowe
2025-04-25 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Z apelem o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej płaconej przez osoby wykonujące pozarolniczą działalność gospodarczą wystąpiła do prezydenta Andrzeja Dudy Organizacja
Firma Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
2025-04-01 | 11:30

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Organizacja przestrzeni w garażu to wyzwanie, z którym zmaga się wielu właścicieli domów. Wąskie regały metalowe stanowią idealne rozwiązanie tego problemu,
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wciąż nie przedstawił spójnego planu zagospodarowania gruntów zwracanych do Zasobów Skarbu Państwa. W efekcie setki hektarów gruntów leżą odłogiem, a strategiczna infrastruktura rolnicza jest demontowana. Spółka Top Farms od dawna wnioskowała do KOWR-u o utworzenie ośrodków produkcji rolniczej (OPR) lub podjęcie jakichkolwiek decyzji, które umożliwiłyby dalsze funkcjonowanie wielu takich obiektów rolniczych. Brak decyzji skutkuje trwałą utratą potencjału produkcyjnego, a tym samym może osłabić pozycję konkurencyjną polskiego rolnictwa.

Transport

Europejskie miasta planują wzrost inwestycji w infrastrukturę społeczną. Wydatki na niskoemisyjny transport wciąż są niewystarczające [DEPESZA]

W ciągu najbliższych trzech lat 56 proc. gmin miejskich w UE planuje zwiększyć nakłady na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a 53 proc. – na infrastrukturę społeczną – wynika z badania EBI. Dotacje krajowe i unijne pozostają głównym źródłem finansowania inwestycji, choć samorządy szukają także innych form finansowania. O potrzebach w tym obszarze eksperci i samorządowcy rozmawiali w trakcie panelu „Fundusze unijne w rozwoju miast i regionów”, który odbył się w ramach EKG w Katowicach.

Farmacja

Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.