Komunikaty PR

Zazdrość oczami Polaków

2020-11-19  |  14:30
Biuro prasowe
Kontakt
Edyta Miszczuk
Grupa ANG

Dziekońskiego 1
00-728 Warszawa
edyta.miszczuk|grupaang.pl| |edyta.miszczuk|grupaang.pl
660128428
grupaang.pl

Zazdrość to uczucie złożone, które bez wątpienia funkcjonuje w sferze prywatnej i w biznesie. To także kolejny z siedmiu grzechów głównych, którego wpływ na nasze zachowania wzięła pod lupę Fundacja Nienieodpowiedzialni. Fundacja, która w ramach VIII Konferencji Nienieodpowiedzialni „Zazdrość, nierówność, polaryzacja... przyszłość?” do dyskusji na temat tego uczucia zaprosiła przedstawicieli biznesu, środowiska akademickiego oraz trzeciego sektora. Podczas wydarzenia miała miejsce premiera badania „Polacy o zazdrości”.

Nienieodpowiedzialni to projekt społeczny o charakterze filozoficzno-biznesowym, którego celem jest uwrażliwienie naszego otoczenia na potrzeby dzisiejszego świata. Poszukujemy mechanizmów, które z jednej strony mogą pomóc nam wszystkim zrozumieć świat, nas samych, dając sobie szansę na lepsze życie, z drugiej przyczynić się do podwyższenia poziomu życia całego społeczeństwa. W ubiegłych latach przyjrzeliśmy się tematyce chciwości, pychy, lenistwa i nieumiarkowania. W tym roku postanowiliśmy wziąć pod lupę kolejny z grzechów głównych – zazdrość. Uczucie, które prof. Krzysztof Obłój określił mianem społecznego narkotyku. Analogicznie do ubiegłych lat zapytaliśmy Polaków o doświadczenia związane z tą emocją, czy podkręca rywalizację, motywuje do działania, by tym samym stworzyć przestrzeń do pojęcia zagadnienia przez szeroko rozumiany biznes – powiedział Artur Nowak-Gocławski, pomysłodawca Fundacji Nienieodpowiedzialni i prezes Grupy ANG.

Zazdrość – dobra czy zła?

Zdaniem psychologów Lange i Crusius można wyróżnić dwa typy zazdrości. Pierwszym z nich jest zazdrość konstruktywna, uznawana za swoisty motywator do działania, pobudzająca do rozwoju. Na przeciwległym biegunie znajduje się zazdrość destrukcyjna, która może prowadzić do frustracji, wrogości wobec osób, którym się zazdrości. Zazdrość konstruktywna i destruktywna są ze sobą silnie powiązane – wynika z badania „Polacy o zazdrości”. Co to oznacza w praktyce?

Osoby charakteryzujące się jednocześnie wysokim poziomem zazdrości konstruktywnej i niskim lub średnim destrukcyjnej są bardziej z zadowolone z życia. One także lepiej sobie radzą w świecie finansów, mają motywację do pomnażania pieniędzy, inwestowania. Zazdrość konstruktywna wzrasta wraz z wykształceniem i staje się impulsem do dalszego rozwoju i doskonalenia się. Osoby o niskim poziomie zazdrości konstruktywnej, ale wysokim poziomie destrukcyjnej częściej zadłużają się, kupują rzeczy, by zaspokoić chwilowe potrzeby i doświadczają często uczucia zazdrości. Tym samym częściej sięgają po kredyt czy pożyczkę nie mając pewności czy będą w stanie wywiązać się z zobowiązania – mówi autorka badania „Polacy o zazdrości”, prof. dr hab. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego.

Wiek i płeć zazdrości

Jak wynika z badania „Polacy o zazdrości” Fundacji Nienieodpowiedzialni zarówno wyższy poziom zazdrości konstruktywnej, jak i destrukcyjnej, widoczny jest u mężczyzn. Niemniej to kobiety częściej przyznają się do odczuwania zazdrości. Za zazdrosne uznaje się 44 proc. kobiet, podczas gdy do takiego zachowania jednoznacznie przyznaje się 37 proc. mężczyzn. Znacznie częściej i silniej uczucia zazdrości doświadczają osoby w wieku 18-24 lat, mniej intensywniej i rzadziej występuje ono u respondentów powyżej 55 roku życia. Do bycia zazdrosnym częściej także przyznają się osoby o niższych dochodach (od 2000 do 4000 zł).

Sytuacje, które „podgrzewają” zazdrość

W jakich sytuacjach Polacy są zazdrośni? Jak wynika z badania „Polacy o zazdrości” na pierwszym miejscu respondenci wskazali, że najczęściej odczuwają zazdrość o czas. Chodzi o chwile, które partner lub partnerka chce spędzać z innymi niż z nami (59 proc.). Na drugiej pozycji uplasował się majątek. Polacy czują się zazdrośni, gdy komuś znajomemu bardzo dobrze się powodzi i ma tyle pieniędzy, że może pozwolić sobie na wszystko (56 proc.). Podium zamyka atrakcyjność fizyczna, rozumiana także jako powodzenie (55 proc.). Udane życie rodzinne i sukcesy zawodowe uplasowały się jednocześnie na czwartym miejscu (po 48 proc.). Czego zazdrościmy? Po pierwsze zdrowia i dobrej kondycji (24 proc.) Pieniądze i dobra sytuacja materialna uplasowały się tuż przed ciekawym życiem, pełnym przygód (kolejno 21 proc. i 20 proc.). Najmniej zazdrośni Polacy wydają się być o sławę (4 proc.) czy posiadane dzieci (6 proc., gdy o szczęśliwą rodzinę zazdrosnych jest 15 proc.).

Polacy o zazdrości

Ogólnopolska premiera badania „Polacy o zazdrości” miała miejsce 29 października 2020 podczas VIII Konferencji Nienieodpowiedzialni „Zazdrość, nierówność, polaryzacja... przyszłość?”, organizowanej przez Grupę ANG i jej Fundację Nienieodpowiedzialni.

Badanie zostało przeprowadzone przez butik badawczy Maison & Partners na zlecenia Fundacji Nienieodpowiedzialni. Jego celem było zrozumienie postaw i zachowań Polaków związanych z zazdrością. Badanie przeprowadzono metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej. Wzięło w nim udział 1082 dorosłych Polaków.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Grupa ANG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Dziś Dzień Awokado – myślisz, że to warzywo? Sprawdź te 10 zaskakujących faktów Biuro prasowe
2024-07-31 | 10:00

Dziś Dzień Awokado – myślisz, że to warzywo? Sprawdź te 10 zaskakujących faktów

31 lipca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Awokado. To nietypowe święto jest idealną okazją do sięgnięcia po ten…no właśnie – owoc? Sprawdź ciekawostki o awokado i dowiedz
Konsument Liczba upadłości konsumenckich bije rekordy, ale nastroje są coraz lepsze
2024-07-31 | 08:00

Liczba upadłości konsumenckich bije rekordy, ale nastroje są coraz lepsze

W I półroczu 2024 roku sądy zatwierdziły upadłość 10,8 tys. konsumentów - wynika z danych COIG. Krajowy Rejestr Długów wskazuje, że wierzyciele dłużników
Konsument Mokra czy sucha karma: która jest lepsza dla Twojego psa?
2024-07-24 | 14:00

Mokra czy sucha karma: która jest lepsza dla Twojego psa?

Wybór odpowiedniej diety dla psa to ważny element dbania o jego zdrowie i dobre samopoczucie. Według badania grupy Fressnapf, do której należą specjalistyczne sklepy z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Przemysł spożywczy

Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja

Biometan mógłby w przyszłości pokryć nawet połowę krajowego zapotrzebowania na paliwa gazowe oraz przyczynić się do wykreowania całego nowego łańcucha wartości w gospodarce. W Polsce potencjał produkcji tego gazu sięga nawet 16 mld m3 rocznie, przy czym realnie dostępne substraty do jego produkcji pozwalają na wytworzenie ok. 9 mld m3 biometanu rocznie – pokazuje nowy raport Polskiej Organizacji Biometanu. Eksperci wskazują, że Polska mogłaby się stać europejskim potentatem w produkcji tego gazu, ale jak dotąd nie działa jeszcze żadna taka instalacja.

Ochrona środowiska

Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku

Budownictwo, które jest jednym z sektorów mających największy wpływ na środowisko i klimat, kładzie coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza. – Wydaje mi się, że w okolicach 2030 roku powinniśmy już widzieć wyraźną zmianę. Natomiast pełne zrównoważenie, pełna cyrkularność to moim zdaniem najwcześniej 2040 rok – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.