Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!
Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!
Profilaktyka nowotworowa wśród najmłodszych? Choć wielu możne uznać, że dzieci lepiej chronić, niż uświadamiać, statystyki mówią co innego. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) bije na alarm. Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. A konsekwencje mogą być nieodwracalne.
Onkologika 2.0 to projekt skierowany do młodzieży szkół podstawowych z klas 4-8, który ma na celu poszerzanie świadomości zdrowotnej w kontekście profilaktyki onkologicznej wśród uczniów. Głównym obszarem edukacji są dwa nowotwory: nowotwór płuc oraz czerniak. W dniu 8 grudnia 2021, w Szkole Podstawowej nr 6 im. Józefa Mackiewicza we Wrocławiu, odbyła się uroczysta inauguracja tego projektu.
Kampania została przygotowana przez Fundację Onkologika, działającą przy Dolnośląskim Centrum Onkologicznym we współpracy z Urzędem Miasta Wrocławia. Patronat nad akcją objął Prezydent Miasta Wrocławia – Jacek Sutryk, a ambasadorką kampanii jest Julka Cymbaluk, zwyciężczyni II edycji Master Chef Junior Polska.
Jak to działa?
Program edukacyjny opiera się o cykl wirtualnych lekcji, opracowanych przez lekarzy z Dolnośląskiego Centrum Onkologii, które w przystępny sposób, dopasowany do grupy odbiorców, przedstawiają problematykę chorób nowotworowych, porady z zakresu zdrowego stylu życia, wskazówki w temacie profilaktyki, diagnostyki i leczenia. – Tak naprawdę głównym motorem napędowym tej kampanii jest idea „czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci” – mówi Paweł Zawadzki, Prezes Zarządu Fundacji Onkologika, Zastępca Dyrektora DCO ds. Rozwoju. – Kierując się tą zasadą udało mi się zaprosić do współpracy przy tym wyjątkowym projekcie znamienite grono lekarzy onkologów. Mamy ambicję, żeby cykl 5 lekcji, które udało nam się do tej pory nakręcić, trafił do wszystkich szkół podstawowych we Wrocławiu w grudniu 2020 i styczniu 2021. Jeśli akcja spotka się z pozytywnym odbiorem uczniów i pedagogów, mamy zapewnienie od Ministra Zdrowia, że z kampanią możemy wyjść szerzej do pozostałych województw.
Dlaczego to robimy?
Statystyki pozostają nieubłagane. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. Podobne doniesienia serwuje nam badanie CBOS, według którego papierosy w Polsce pali średnio co czwarty dorosły - aktywnymi palaczami jest łącznie 8 milionów Polek i Polaków. Wśród kobiet pali co piąta (21 proc.), a wśród mężczyzn co trzeci (31 procent). Tymczasem, jak pokazują badania naukowe, dzięki zmianie zachowań oraz unikaniu czynników ryzyka, jesteśmy w stanie ograniczyć prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór o ponad 50%.
Lekarz w szkole
Przygotowany program edukacyjny to efekt wielomiesięcznych prac zespołu lekarz
i specjalistów z Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, który powstał we współpracy i na zlecenie Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
- Celowo zapraszamy lekarzy do szkół, żeby przełamywać stereotypy i budować świadomość uczniów w zakresie profilaktyki nowotworowej – mówi Jarosław Delewski, dyr. Departamentu Edukacji Urzędu Miasta Wrocławia. – Opracowany materiał edukacyjny został czasowo dostosowany do programu godziny wychowawczej. Lekcje mogą być prowadzone zarówno w trybie stacjonarnym – z udziałem lekarzy z DCO – jak i hybrydowo, ponieważ materiał bazowy ma format filmu video. – dodaje J. Delewski.
Fundacja Onkologika
Fundacja ma na celu propagowanie świadomości i zagrożeń związanych z rakiem oraz wybudowaniem w społeczeństwie świadomości onkologicznej. Od wielu lat aktywnie działa na rzecz podnoszenia świadomości zdrowotnej w obszarze onkologii.
Więcej na: onkologika.org

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?

Neurologiczne choroby rzadkie w Lublinie leczą modelowo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.