Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!
Zdrowo patrzę w przyszłość. To onkoLOGICZNE!
Profilaktyka nowotworowa wśród najmłodszych? Choć wielu możne uznać, że dzieci lepiej chronić, niż uświadamiać, statystyki mówią co innego. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) bije na alarm. Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. A konsekwencje mogą być nieodwracalne.
Onkologika 2.0 to projekt skierowany do młodzieży szkół podstawowych z klas 4-8, który ma na celu poszerzanie świadomości zdrowotnej w kontekście profilaktyki onkologicznej wśród uczniów. Głównym obszarem edukacji są dwa nowotwory: nowotwór płuc oraz czerniak. W dniu 8 grudnia 2021, w Szkole Podstawowej nr 6 im. Józefa Mackiewicza we Wrocławiu, odbyła się uroczysta inauguracja tego projektu.
Kampania została przygotowana przez Fundację Onkologika, działającą przy Dolnośląskim Centrum Onkologicznym we współpracy z Urzędem Miasta Wrocławia. Patronat nad akcją objął Prezydent Miasta Wrocławia – Jacek Sutryk, a ambasadorką kampanii jest Julka Cymbaluk, zwyciężczyni II edycji Master Chef Junior Polska.
Jak to działa?
Program edukacyjny opiera się o cykl wirtualnych lekcji, opracowanych przez lekarzy z Dolnośląskiego Centrum Onkologii, które w przystępny sposób, dopasowany do grupy odbiorców, przedstawiają problematykę chorób nowotworowych, porady z zakresu zdrowego stylu życia, wskazówki w temacie profilaktyki, diagnostyki i leczenia. – Tak naprawdę głównym motorem napędowym tej kampanii jest idea „czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci” – mówi Paweł Zawadzki, Prezes Zarządu Fundacji Onkologika, Zastępca Dyrektora DCO ds. Rozwoju. – Kierując się tą zasadą udało mi się zaprosić do współpracy przy tym wyjątkowym projekcie znamienite grono lekarzy onkologów. Mamy ambicję, żeby cykl 5 lekcji, które udało nam się do tej pory nakręcić, trafił do wszystkich szkół podstawowych we Wrocławiu w grudniu 2020 i styczniu 2021. Jeśli akcja spotka się z pozytywnym odbiorem uczniów i pedagogów, mamy zapewnienie od Ministra Zdrowia, że z kampanią możemy wyjść szerzej do pozostałych województw.
Dlaczego to robimy?
Statystyki pozostają nieubłagane. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Polska znajduje się w gronie 5 europejskich państw o najwyższym odsetku palących nieletnich. Co roku po papierosa sięga 180 tysięcy dzieci, które nie zdają sobie sprawy ze zdrowotnych konsekwencji swojego nałogu. Podobne doniesienia serwuje nam badanie CBOS, według którego papierosy w Polsce pali średnio co czwarty dorosły - aktywnymi palaczami jest łącznie 8 milionów Polek i Polaków. Wśród kobiet pali co piąta (21 proc.), a wśród mężczyzn co trzeci (31 procent). Tymczasem, jak pokazują badania naukowe, dzięki zmianie zachowań oraz unikaniu czynników ryzyka, jesteśmy w stanie ograniczyć prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór o ponad 50%.
Lekarz w szkole
Przygotowany program edukacyjny to efekt wielomiesięcznych prac zespołu lekarz
i specjalistów z Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, który powstał we współpracy i na zlecenie Departamentu Edukacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
- Celowo zapraszamy lekarzy do szkół, żeby przełamywać stereotypy i budować świadomość uczniów w zakresie profilaktyki nowotworowej – mówi Jarosław Delewski, dyr. Departamentu Edukacji Urzędu Miasta Wrocławia. – Opracowany materiał edukacyjny został czasowo dostosowany do programu godziny wychowawczej. Lekcje mogą być prowadzone zarówno w trybie stacjonarnym – z udziałem lekarzy z DCO – jak i hybrydowo, ponieważ materiał bazowy ma format filmu video. – dodaje J. Delewski.
Fundacja Onkologika
Fundacja ma na celu propagowanie świadomości i zagrożeń związanych z rakiem oraz wybudowaniem w społeczeństwie świadomości onkologicznej. Od wielu lat aktywnie działa na rzecz podnoszenia świadomości zdrowotnej w obszarze onkologii.
Więcej na: onkologika.org

Rusza ogólnopolskie badanie potrzeb farmaceutów, dotyczące ich roli w terapii ran w ramach kampanii „Rany pod kontrolą”

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.