Newsy

1 proc. podatku tylko w terminowo złożonych PIT-ach

2012-03-12  |  06:30
Mówi:Andrzej Marczak
Funkcja:Doradca Podatkowy
Firma:KPMG
  • MP4

    W tym roku podatnicy mogą przekazać 1 proc. swojego podatku na jedną z ponad 7 tysięcy organizacji pożytku publicznego. Ta forma wsparcia cieszy się coraz większą popularnością. Jednak ci, którzy złożą deklarację PIT po terminie, nie będą mogli skorzystać z takiej możliwości.

    W ubiegłym roku na przekazanie 1 proc. swojego podatku zdecydował się co trzeci podatnik.

     - Zasady, które zmieniały się przez lata i ułatwienia, które zostały wprowadzone, spowodowały, że coraz więcej podatników przekazuje 1 proc. Z danych za 2010 rok wynika, że ponad 10 mln podatników zdecydowało się przekazać 1 proc., a przekazana kwota to jest ponad 400 mln zł. To pokazuje, że z roku na rok jest to coraz bardziej powszechne i bardziej atrakcyjne dla wielu podatników, którzy mogą wesprzeć nie tylko organizacje, ale również konkretną osobę czy dziecko - mówi Andrzej Marczak, doradca podatkowy KPMG.

    To nic nie kosztuje i wymaga tylko minimalnego wysiłku - wystarczy w deklarację roczną PIT wpisać numer KRS wybranej organizacji pożytku publicznego oraz obliczoną kwotę, którą chcemy przekazać - max. 1 proc. podatku należnego. Wykaz OPP znajduje się na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

     - Wpisujemy nie nazwę organizacji pożytku publicznego, tylko jej numer z Krajowego Rejestru Sądowego. Po tym właśnie urząd skarbowy identyfikuje, czy dana organizacja ma status pożytku publicznego, czy nie. Ograniczenie jest takie, że w zeznaniu podatkowym możemy wskazać tylko jedną organizację. Nie ma możliwości podania kilku - przypomina Andrzej Marczak.

    Jest tylko jeden warunek: deklaracja musi wpłynąć do urzędu skarbowego w terminie.

    - Jeśli złożymy zeznanie po 30 kwietnia urząd odmówi przekazania 1 proc. - ostrzega doradca podatkowy.

    Pieniądze rozdysponuje do OPP w naszym imieniu urząd skarbowy. Ma na to czas do końca lipca.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku

    Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.

    Ochrona środowiska

    Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

    Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.

    Handel

    Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

    Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.