Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
– Obecnie miasta w Polsce podchodzą do rozwoju wypożyczalni miejskich rowerów publicznych z dużą świadomością i zaangażowaniem. Rynek rowerów publicznych osiągnął już dojrzałość – rokrocznie organizowane są przetargi, a konkurencja wśród operatorów staje się coraz intensywniejsza. W 2024 roku działało ponad 27 tys. rowerów publicznych od różnych operatorów. To pozytywny trend, który pokazuje, że systemy rowerowe stały się kluczowym elementem miejskiej mobilności – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Tomasz Wojtkiewicz.
Z początkiem marca ruszył nowy sezon rowerów publicznych m.in. w Warszawie, Chełmie, Koninie, Koszalinie, Piasecznie i Wolsztynie. Za miesiąc, na początku kwietnia rozpocznie się w kolejnych polskich miastach. Tegoroczny sezon ma też partnerów – PZU, Żabka Jush oraz Impact’25, jednego z najważniejszych wydarzeń technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, które odwiedzi w tym roku Barack Obama.
W ubiegłym roku mieszkańcy ponad 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji 18 tys. rowerów Nextbike (wzrost o 52,4 proc. r/r). Na wypożyczonych jednośladach użytkownicy 625 razy okrążyli Ziemię, pokonując łączny dystans ponad 25 mln km. Spędzili na nich 227 mln minut, co przekłada się na ponad 431 lat ciągłego wynajmu. Najwięcej wypożyczeń (4,8 mln) odnotowanych zostało w Warszawie, w systemie Veturilo. Był to najlepszy rezultat spośród wszystkich systemów rowerowych Nextbike w Europie. Warszawa wyprzedziła takie miasta jak Kolonia, Berlin, Budapeszt czy Drezno.
– Spółka Nextbike obsługuje już 65 proc. rynku publicznych rowerów w Polsce. W 2025 roku chcielibyśmy wrócić do Zielonej Góry, o którą będziemy walczyć w przetargu, i z niecierpliwością czekamy na finalną decyzję w sprawie rowerów we Wrocławiu. Złożyliśmy tam najkorzystniejszą ofertę na budowę systemu aglomeracyjnego. Dużym krokiem naprzód byłoby również pojawienie się systemu rowerów publicznych w Krakowie – drugim co do wielkości mieście w Polsce, które wciąż czeka na swój system – mówi prezes Grupy Nextbike.
Od 1 marca na ulice Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) powróciła także pełna flota (7 tys. jednośladów) Metroroweru. To jedyny taki system w Polsce, który jest głęboko zintegrowany z transportem publicznym, stanowiąc przykład realizacji idei mobilności jako usługi (mobility as a service). Nextbike zapowiada w tym sezonie integrację Metroroweru z Kolejami Śląskimi. Użytkownicy zyskają dostęp do sieci transportowej, łączącej rowery miejskie z koleją, co pozwoli na jeszcze łatwiejsze przemieszczanie się po regionie.
Spółka zapowiada nie tylko rozwój sieci rowerów w Polsce, ale planuje też zagraniczną ekspansję.
– Warszawski oddział Nextbike na Żeraniu stanie się centrum usług wspólnych dla całej grupy w Europie – będzie odpowiadał za produkcję, recykling rowerów oraz rozwój technologii IT. Polskie biuro obsługi klienta już teraz wspiera zagraniczne systemy, a my aktywnie uczestniczymy w kluczowych przetargach w Skandynawii, na Węgrzech, w Serbii i Chorwacji, konsekwentnie umacniając swoją pozycję na europejskim rynku – mówi Tomasz Wojtkiewicz.
Inwestycje w wypożyczalnie miejskich rowerów to już trend ogólnoeuropejski, który zyskuje coraz więcej zwolenników wśród mieszkańców. Badanie Nextbike i SW Research „EKObarometr 2024” wskazuje, że zdaniem respondentów publiczny rower miejski może mieć duży wpływ na jakość życia w mieście na kilku płaszczyznach – przede wszystkim na ochronę środowiska (68 proc.) i poprawę zdrowia publicznego (62 proc.). Nieco ponad połowa wskazuje na zmniejszenie ruchu samochodowego i korków (55 proc.) oraz natężenia hałasu w mieście (54 proc.).
– Efektywna transformacja miast w kierunku niskoemisyjności wymaga zarówno inwestycji w odnawialne źródła energii, jak i w ograniczenie liczby pojazdów spalinowych. Kluczowe będzie rozwijanie zintegrowanych systemów transportu publicznego, rowerów miejskich i kolei, a swój wkład mogą mieć nie tylko samorządy, ale i firmy prywatne – wskazuje prezes Nextbike. – Przyszłość mobilności miejskiej to synergiczne podejście do transportu, energii i ekologii, które przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom, jak i środowisku.
Barometr Nowej Mobilności PSNM wskazuje, że w ostatnich latach mobilność miejska przechodzi dynamiczne zmiany, które prowadzą w kierunku zrównoważonych, efektywnych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań. Transformacja mobilności wynika z rosnącej potrzeby ograniczania emisji CO2, zmniejszania zatłoczenia na ulicach oraz poprawy jakości życia w miastach. Jak wynika z badania, około 68 proc. Polaków korzysta z usług nowej mobilności, w tym 15 proc. co najmniej raz w tygodniu. Usługi takie jak rowery miejskie, hulajnogi elektryczne czy samochody na minuty stają się coraz popularniejszą, ale nie są dominującą formą transportu w polskich miastach. Większość użytkowników traktuje je jako opcję uzupełniającą lub doraźną – korzystają z nich w sytuacjach, gdzie inne środki transportu są mniej wygodne lub niedostępne. Zrównoważony rozwój staje się priorytetem dla miast i przedsiębiorstw dążących do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Zieloną transformację wspierają unijne środki.
– Mikromobilność, jako istotny element ekologicznego transportu, będzie coraz mocniej wspierana przez środki unijne i krajowe. Szacuje się, że do 2030 roku znaczna część finansowania sektora mikromobilności będzie pochodzić z funduszy na transformację energetyczno-klimatyczną. Kluczowym narzędziem finansowym w latach 2026–2032 stanie się Społeczny Fundusz Klimatyczny (SCF), oferujący ponad 86 mld euro na sprawiedliwą transformację – z czego Polska może otrzymać aż 17 proc. środków – wylicza Tomasz Wojtkiewicz.
Czytaj także
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-03-10: Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2025-01-10: W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
O przyspieszenie prac związanych z rozbudową A4 na odcinku Kraków – Katowice o trzeci pas ruchu apeluje spółka Stalexport Autostrady do przedstawicieli strony publicznej. Według zarządcy autostrady projektowanie mogłoby się zacząć niezwłocznie, co znacząco skróciłoby czas realizacji całego przedsięwzięcia. W innym wypadku już za dwa lata użytkownicy trasy będą musieli mierzyć się z problemem korków.
Prawo
Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.
Handel
Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.