Newsy

1600 zł płacy minimalnej - dla związkowców za mało, dla pracodawców za dużo

2012-06-18  |  06:29
Mówi:Witold Michałek
Funkcja:Ekspert
Firma:Business Centre Club
  • MP4

     – Będziemy za ograniczeniem wzrostu płacy minimalnej – mówi Witold Michałek. Ekspert ekonomiczny Business Centre Club uważa rządowe plany podniesienia jej od stycznia przyszłego roku do poziomu 1600 złotych za błąd. Dziś obowiązująca płaca minimalna jest niższa od proponowanej o 100 złotych.

    W ocenie Michałka, stanowisko rządu stanowi uśrednioną wartość dużo wyższych zazwyczaj oczekiwań związkowców i znacznie niższych propozycji przedsiębiorców.

     – Ci wychodzą z założenia, że płaca minimalna jest obciążeniem dla systemu, który nie dopuszcza osób niepracujących do legalnej pracy, tylko zostawia ich w cieniu, w szarej gospodarce – tłumaczy ekspert BCC. – Związkowcy przeciwnie, chcieliby tej płacy minimalnej jak najwyższej, dochodzącej nawet do 50 proc. przeciętnej płacy.

    Według wyliczeń Ministerstwa Pracy, jeśli płaca minimalna przekracza 41 proc. wysokości średniego wynagrodzenia, staje się kontrproduktywna, to znaczy przynosi więcej szkody niż zysku. Już dziś mamy do czynienia z takim zjawiskiem, proponowane zmiany tylko pogłębiłyby dysproporcje.

    Dlatego, jak zapowiada Michałek, w ramach prac Komisji Trójstronnej Business Centre Club będzie przeciwny propozycji rządowej. Ekspert dodaje jednak, że BCC nie wypracowało jeszcze własnego stanowiska w sprawie pozostawienia płacy minimalnej na tym samym poziomie.

     – Musimy to jeszcze uzgodnić z innymi organizacjami pracodawców – tłumaczy ekonomista Business Centre Club. – Na pewno będziemy się starali o ograniczenie tego wzrostu.

    Według ekonomisty w sytuacji, gdy wprowadzany jest plan oszczędnościowy, redukcji wydatków budżetowych stanowisko rządowe daje pole do popisu związkowcom, którzy nie dbają o finanse państwa.

    Decyzja o podniesieniu płacy minimalnej zapadła na ostatnim posiedzeniu rządu. Propozycja znalazła się wśród wskaźników makroekonomicznych, stanowiących podstawę do opracowania przyszłorocznego budżetu.

    Debata nad płacą minimalną corocznie to efekt zapisów prawa – przypomina Witold Michałek, ekspert Business Centre Club. – Chodzi m.in. o przepisy o Komisji Trójstronnej, która ma obowiązek i prawo konsultowania i uzgadniania z rządem wysokości stawki minimalnej z roku na rok.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.