Newsy

40 proc. pożyczek gotówkowych jest udzielanych przez internet. W tym roku może będzie to nawet połowa

2014-02-19  |  06:35
Mówi:Loukas Notopoulos
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Vivus Finance
  • MP4
  • W tym roku co druga pożyczka poza sektorem bankowym będzie udzielana przez internet – liczą przedstawiciele firm pożyczkowych. Z tego sposobu zaciągania pożyczek korzysta coraz więcej osób, zwłaszcza młodych. Segment ten dopiero się rozwija, ale optymistyczne dane płynące z gospodarki dają nadzieję na dalsze wzrosty.

     – Gdy wchodziliśmy na polski rynek, czyli w 2012 roku, pożyczki przez internet stanowiły 10, może 15 proc. wszystkich udzielanych poza sektorem bankowym. Dzisiaj można śmiało powiedzieć, że to jest około 40 proc. Spodziewamy się, że w 2014 roku co najmniej co druga pożyczka będzie udzielana właśnie przez internet – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Loukas Notopoulos, prezes zarządu Vivus Finance, firmy specjalizującej się w udzielaniu pożyczek online. 

    Dodaje, że dzięki kampanii reklamowej prowadzonej w mediach Vivus Finance zbudował markę i dotarł do pół miliona klientów.

     – Nasza grupa docelowa to ok. 1,5-2 mln ludzi i cały czas rośnie. Wydaje się, że wskaźniki gospodarcze oraz dane płynące z Polski, a także ze strefy euro i krajów rozwiniętych, wpływają pozytywnie na nasze przedsiębiorstwa, a głównie na naszych konsumentów – uważa Loukas Notopoulos. 

    Podkreśla, że jest to młoda branża, a rynek nie jest jeszcze nasycony. 

    Potwierdzają to dane firmy doradczej PwC, według której prawie 40 proc. gospodarstw domowych w Polsce korzysta z różnych produktów kredytowo-pożyczkowych, z czego prawie 90 proc. deklaruje zadłużenie w bankach, 8 proc. w firmach ratalnych, 6 proc. u osób prywatnych, 5 proc. w SKOK-ach. Tylko około 4 proc. gospodarstw domowych korzysta z usług firm pożyczkowych.

    Według raportu PwC „Rynek firm pożyczkowych w Polsce” klienci korzystający z usług firm pożyczkowych są mniej zamożni niż klienci instytucji bankowych – średni dochód netto gospodarstwa domowego wynosi ok. 2,5 tys. zł, podczas gdy w przypadku klientów banków jest on o ok. 50 proc. wyższy (ok. 3,9 tys. zł miesięcznie).

    Całkowite zadłużenie z tytułu kredytów konsumenckich w bankach wynosi ok. 122,7 mld zł. Natomiast na firmy pożyczkowe przypada dodatkowe 3-4 mld zł udzielonych pożyczek, to stanowi 0,7 proc. całkowitych zobowiązań kredytowych gospodarstw domowych. Polskie gospodarstwa domowe zawierają rocznie ok. 1 miliona umów z firmami pożyczkowymi, a przeciętna wartość pojedynczej pożyczki wynosi około 1 tys. zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.