Newsy

415 mld euro rocznie może przynieść unijnej gospodarce wdrożenie jednolitego rynku cyfrowego. Warunkiem jest m.in. nowe podejście do cyberbezpieczeństwa

2018-10-04  |  06:30

Wdrożenie jednolitego rynku cyfrowego w UE pomoże uzyskać dodatkowe 415 mld euro przepływu, a Polska może odgrywać istotną rolę w tym obszarze – podkreślają eksperci NASK. Nowe technologie i transformacja cyfrowa oznaczają więc ogromną szansę, ale wiążą się także z poważnymi zagrożeniami. Fake newsy, bezpieczeństwo dzieci w internecie, rozwój sztucznej inteligencji, bezpieczne zakupy online i bankowość elektroniczna to tylko niektóre z nowych wyzwań, które stoją przed europejskimi gospodarkami. Te zagadnienia będą poruszane w trakcie Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa, unijnej inicjatywy, która ma promować odpowiedzialne korzystanie z internetu.

– Pełna implementacja strategii jednolitego rynku cyfrowego pozwoli uzyskać w Europie przepływy na poziomie 415 mld euro. To ogromne pieniądze, o które warto walczyć. Polska jest jednym z większych państw europejskich, więc mamy szansę zaistnieć w tym obszarze. Zwłaszcza że kadrę inżynierską i kompetencje mamy bardzo wysokie. Istnieje jednak szereg wyzwań. Cyberbezpieczeństwo w najnowszym wydaniu wiąże się bardziej z fake newsami, dezinformacją czy rolą dużych platform internetowych, które są w stanie zmieniać postrzeganie konkretnych obszarów życia czy gospodarki. To są najważniejsze wyzwania w tym zakresie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Szubert, doradca strategiczny NASK oraz Visiting Fellow Uniwersytetu Oxfordzkiego.

Jak podkreśla, nowoczesne technologie i transformacja cyfrowa stwarzają szereg ogromnych korzyści, ale stanowią dla Polski i państw europejskich duże wyzwanie.

– Z racji tego, że nowe technologie to kwestia komunikacji i przesyłania danych, siłą rzeczy musimy zapewnić odpowiedni poziom cyberbezpieczeństwa i niezawodności zarówno urządzeń, transmisji, jak też samoświadomości ludzi – mówi Karol Okoński, wiceminister cyfryzacji.

Dla państw członkowskich Unii Europejskiej okazją do zaprezentowania swoich inicjatyw w zakresie cyberbezpieczeństwa i nowych technologii jest Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (European Cyber Security Month). Ogólnoeuropejska kampania ECSM organizowana jest przez Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) z inicjatywy Komisji Europejskiej. W tym roku odbywa się już po raz szósty. W Polsce koordynatorem tej kampanii jest NASK.

 Chodzi o to, aby w czasie ECSM odczarować temat cyberbezpieczeństwa. Pokazać wszystkim, że to nie jest temat tylko dla wąskiego grona specjalistów, którzy siedzą przed komputerami i robią jakieś magiczne sztuczki. Cyberbezpieczeństwo dotyczy nas wszystkich. To nasza wspólna odpowiedzialność, ponieważ wszyscy na co dzień korzystamy z sieci, z nowoczesnych technologii. Także od nas zależy, jak ta sieć będzie wyglądać i co się w niej będzie działo. Stąd w październiku odbywa się kampania, która ma pokazać wszystkim, że cyberbezpieczeństwo dotyczy także ich – podkreśla Magdalena Górnisiewicz, kierownik Zespołu Analiz Strategicznych i Wpływu Nowoczesnych Technologii w NASK.

Celem Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa jest podnoszenie świadomości dotyczącej bezpieczeństwa w internecie i korzystania z nowoczesnych technologii. Każdy tydzień ECSM to inny temat, który ma zwrócić uwagę na najważniejsze wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa. W tym roku są to: cyberhigiena, edukacja, cyber scams oraz nowoczesne technologie.

 Cyberhigiena to podstawowe działania związane z bezpieczeństwem sieci, np. systematyczna zmiana hasła. Temat drugiego tygodnia to edukacja. Zastanawiamy się na przykład nad tym, co zrobić, żeby prawnicy dobrze rozumieli nowoczesne technologie, bo to oni tworzą prawo, które będzie regulować ten obszar – mówi Magdalena Górnisiewicz.

Dodatkowym tematem poruszanym w trakcie drugiego tygodnia ECMS będzie edukacja cyfrowa najmłodszych, ponieważ – jak wynika z prognoz World Economic Forum – 65 proc. rozpoczynających dziś naukę w szkołach podstawowych będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Przyszłością mogą się okazać zawody związane ze sztuczną inteligencją, programowaniem czy big data.

– Trzeci temat to tzw. scamy, związane z cyberprzestępczością i sektorem bankowym. Tutaj Europol działa bardzo czynnie i w trzecim tygodniu ECMS uruchamia kampanię – mówi Magdalena Górnisiewicz. – Ostatni temat to nowoczesne technologie, obejmujące internet rzeczy, sztuczną inteligencję i fake newsy, czyli wszystko to, co stanowi dziś wyzwanie dla rozwoju społeczeństwa.

Ekspertka NASK podkreśla, że celem Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa jest nie tylko przestrzeganie przed potencjalnymi zagrożeniami, lecz także promowanie odpowiedzialnego korzystania z sieci.

– Nie o to chodzi, żebyśmy wszyscy przestali robić zakupy online, tylko żeby wiedzieć, jak robić to w sposób bezpieczny. Druga kwestia to właśnie edukacja – co zrobić, żeby społeczeństwo było gotowe na tak wielką zmianę społeczną. Zwróćmy uwagę na to, że dotychczasowe rewolucje społeczne odbywały się dużo wolniej. Ta przebiega tak szybko, że właściwie sami nie nadążamy z systemem edukacji, systemem prawnym, które cały czas muszą gonić rozwój nowoczesnych technologii – podkreśla Magdalena Górnisiewicz.

W Polsce w tegoroczną kampanię zaangażowało się dwudziestu partnerów, którzy zgłosili swoje wydarzenia i projekty. Honorowy patronat objęli prezes Rady Ministrów, minister cyfryzacji, minister nauki i szkolnictwa wyższego, minister edukacji narodowej, minister przedsiębiorczości i technologii oraz minister zdrowia. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

IX Kongres Polska Chemia

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Firma

Warszawa dołącza do prestiżowego grona. Miasto wyrasta na jednego ze start-upowych liderów

Stolica Polski z każdym rokiem umacnia swoją pozycję jako ważny i prężnie rozwijający się hub dla start-upów. Na potencjał tutejszego rynku wpływają m.in. wykształcona kadra techniczna, coraz większe zainteresowanie ze strony międzynarodowych funduszy i rozwinięty ekosystem wspierania innowacji. Warszawa dołączyła właśnie do prestiżowego grona miast, które mają własną edycję przewodnika „Startup Guide”. Ma on ułatwić początkującym przedsiębiorcom, również z zagranicy, start na tutejszym rynku. – To niesamowite, że ktoś w Bostonie będzie mógł wziąć go do ręki i pomyśleć: „może warto byłoby zacząć robić coś ciekawego w Europie, właśnie w Warszawie” – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, współinicjator przewodnika

Prawo

Dzieci z Ukrainy są łatwym łupem dla handlarzy ludźmi. W ewakuowaniu ich do bezpiecznych miejsc pomagają amerykańskie fundacje

Wojna w Ukrainie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia 7,5 mln dzieci. Według oficjalnych danych z początku maja od początku eskalacji konfliktu zginęło ich ponad 230, a kilkaset zostało rannych, ale UNICEF podkreśla, że w rzeczywistości te liczby mogą być dużo wyższe. W tej chwili tylko w samej Ukrainie 3 mln dzieci potrzebuje pilnej pomocy humanitarnej. Szacuje się też, że ok. 60 proc. z nich musiało opuścić swoje domy, a chaos związany z przemieszczaniem się ludności na dużą skalę wykorzystują handlarze ludźmi. – Wkraczają do sierocińców, korzystając na chaosie i braku nadzoru. Kiedy uda im się zdobyć paszporty dla tych dzieci, tracimy je na zawsze – mówi James Zumwalt z grupy Aerial Recovery.

Konsument

TikTok ogłasza współpracę z partnerami pozarządowymi. Chce promować różnorodność i bezpieczeństwo cyfrowe twórców

Użytkownicy platform cyfrowych są coraz bardziej świadomi i coraz większą wagę przywiązuje się w nich do budowania kultury różnorodności i inkluzywności. Chodzi o różnego typu inicjatywy, które z jednej strony będą właściwie i szeroko eksponować grupy społeczne dotychczas słabo reprezentowane, z drugiej – o zwalczanie mowy nienawiści i edukowanie.  – Takie działania to od lat priorytet TikToka – podkreślają przedstawiciele serwisu, którego liczba użytkowników dynamicznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Platforma tylko w IV kwartale ubiegłego roku usunęła ponad 85 mln filmów z obraźliwymi treściami, w tym 90 proc., zanim jeszcze ktokolwiek zdążył je wyświetlić. 

 

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.