Mówi: | Marek Borowski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Federacja Polskich Banków Żywności |
4xP, czyli jak nie marnować żywności
Co czwarty Polak przyznaje, że wyrzuca jedzenie. Łącznie w Polsce marnuje się ok. 9 mln ton żywności. Najczęstsze błędy Polaków to przegapianie terminów przydatności, zbyt duże porcje i zakupy. Federacja Polskich Banków Żywności w kwietniu prowadzi kampanię "Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie", której główną zasadą jest 4xP: planuj, przetwarzaj, podziel się, posegreguj.
To ostatnie chwile na przedświąteczne zakupy. Wypełnione po brzegi jedzeniem sklepowe koszyki i reklamówki pokazują, że nieodłącznym elementem Wielkanocy jest suto zastawiony stół. A zbyt duże i nieprzemyślane zakupy to pierwszy krok do marnowania żywności.
- Idąc na zakupy nie powinniśmy być głodni. Jeśli jesteśmy głodni to kupujemy więcej żywności. A czas Świąt Wielkanocnych jest specjalnym czasem, kiedy i tak kupujemy jej więcej - mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
W przedświątecznej gorączce powinniśmy znaleźć trochę czasu na planowanie: co gotujemy, ile porcji, jakie składniki i w jakich ilościach są nam do tego potrzebne.
- Warto planować zakupy: najlepiej iść do sklepu z listą i kupować tylko to, co jest nam potrzebne, a do kosza nie dokładać wielu produktów, które mogą okazać się potem zbędne, minie termin przydatności i będziemy musieli je wyrzucić. Kolejna kwestia to jest planowanie posiłków: ile osób będzie, jak posiłek będzie wyglądał, jakie przygotować porcje - radzi Marek Borowski.
Powinniśmy również zwracać uwagę na to, jak szybko te potrawy się psują. Nawet jeśli kupiliśmy lub przygotowaliśmy za dużo jedzenia możemy je później przerobić na coś innego.
- Możemy ją zamrozić albo zakonserwować. Kiedyś było bardzo modne konserwowanie, zamykanie w słoikach, a tak naprawdę to jest tzw. pasteryzowanie żywności, która później będzie przydatna do spożycia - podkreśla prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Równie ważne jest odpowiednie przechowywanie żywności.
- Jeżeli przygotowujemy dania wielkanocne, to zwróćmy uwagę, z jakich składników one są przygotowane i jakich temperatur potrzebują do przechowywania. Zastanówmy się też, czy mamy miejsce, żeby to wszystko przechować, bo czasem jedna lodówka nie jest w stanie pomieścić tych wszystkich potraw - mówi Marek Borowski.
Nadwyżki dobrej żywności można również oddać najbardziej potrzebującym, osobom, które żyją w skrajnym ubóstwie lub organizacjom, które takim osobom pomagają. W Polsce problem ten dotyczy 2 mln osób. Kolejne 10 mln jest zagrożonych ubóstwem.
Czytaj także
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-10: Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-07-17: Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-04-18: Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.