Newsy

600 gmin w Polsce komunikuje się z mieszkańcami za pomocą SMS-ów

2015-12-17  |  06:50

Komunikacja SMS-owa stała się popularna w samorządach, nie tylko w sytuacjach kryzysowych. Obecnie około 600 miast korzysta z takiego rozwiązania, a SMS-y trafiają do przeszło pół miliona Polaków. W przyszłym roku rynek tego typu rozwiązań wzrośnie o 20–30 proc.

– Kanałów komunikacji miast czy gminy z mieszkańcami jest sporo: urzędnicy mogą dzwonić, wysyłać maile, ale wydaje się, że najprostszą, najszybszą i najtańszą ścieżką jest wiadomość SMS – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Ogonowski, dyrektor ds. marketingu & PR ułatwiającej komunikację platformy SMSAPI.pl. – Jest to przede wszystkim kanał szybkiego i bezpośredniego dotarcia, bo taki komunikat trafia wprost do kieszeni odbiorcy i jest odczytywany w ciągu jednej minuty.

Jak wynika z danych platformy SMSAPI.pl, obecnie około 600 miast korzysta z takiego rozwiązania. SMS-y do mieszkańców wysyłane są nie tylko przez duże ośrodki, jak Warszawa, Katowice, Kraków czy Rzeszów (pionier tej ścieżki komunikacji z mieszkańcami, który ją wdrożył w 2009 roku), lecz także mniejsze miasta i gminy. Obecnie prawie pół miliona Polaków otrzymuje bezpłatne powiadomienia.  

– Tym kanałem komunikacji można przekazywać wszelkie możliwe informacje, począwszy od powiadomień kulturalnych, sportowych, przez powiadomienia o zagrożeniach pogodowych czy utrudnieniach w ruchu drogowym – mówi Ogonowski. – Sam fakt, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji korzysta z tego powiadomienia w programie RSO, czyli Regionalnym Systemie Ostrzegania, świadczy o tym, że to rozwiązanie jest efektywne.

Subskrypcje SMS cieszą się też coraz większą popularnością wśród mieszkańców. W jednym z niewielkich powiatów województwa śląskiego już w pierwszym miesiącu od uruchomienia usługi zapisało się do niej 250 osób. Dziś z systemu korzysta 920 mieszkańców. SMS daje także możliwość komunikacji dwukierunkowej, co niedawno wykorzystał Szczecin, gdzie w ten sposób można oddawać głos na projekty z budżetu obywatelskiego.

– Przyszłość krótkich wiadomości tekstowych wydaje się dość logiczna – prognozuje Ogonowski. – Niebawem będzie można wykorzystać komunikację dwukierunkową do tego na przykład, by starsze osoby z domu mogły uczestniczyć w życiu miasta.

Zdaniem Andrzeja Ogonowskiego w przyszłym roku rynek tego rodzaju rozwiązań wzrośnie o około 20–30 proc.

– Nie przewiduję szybkiego upadku komunikacji SMS – prognozuje Andrzej Ogonowski. – W ostatnich latach obserwujemy wciąż tendencję wzrostową i wydaje mi się, że w 2016 roku nadal tak będzie. Staramy się wdrażać wiele nowych rozwiązań, w tym rozbudowujące treść skrócone linki. Chcemy dążyć do tego, aby w miarę możliwości technicznych, jakie daje ten kanał komunikacji, dostarczać jak najwięcej nowych, bogatych rozwiązań.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.