Newsy

Algorytmy zmieniają bankowość. Pozwalają na szybsze i dokładniejsze decyzje oraz oszczędzają czas i pieniądze

2015-07-30  |  06:50

Bankowość algorytmiczna to nowy, innowacyjny sposób prowadzenia działalności handlowej i finansowej. W bankach najczęściej używana jest w procedurach badania zdolności kredytowej klientów detalicznych i przyznawania pożyczek. Pozwala ona na znaczne ograniczenie związanych z tym kosztów, a dla klientów na szybszą decyzję i wyższej jakości obsługę. Istotne znaczenie w tego rodzaju rozwiązaniach mają duże zbiory informacji, czyli Big Data.

Bankowość algorytmiczna to nowy sposób prowadzenia biznesu – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrea Lo Solfo, prezes i współwłaściciel firmy Be Poland Think, Solve & Execute. – Banki mogą zautomatyzować działalność kredytową, płatniczą. Jest to tak naprawdę całkiem nowy sposób wykorzystania technologii, oprogramowania i danych. Nazwałbym to dystrybucją sztucznej inteligencji.

Zdaniem Lo Solfo korzyści z takich rozwiązań jest wiele. Umożliwiają bankom szybszy i bardziej dokładny proces decyzyjny podczas udzielania kredytów. Oznacza to dla nich nie tylko mniejsze ryzyko, lecz także większą efektywność kosztową, której stopień zależy głównie od tego, ile rozwiązań opartych na algorytmach będzie wdrożonych.

Wymaga to jednak inwestycji, które trzeba przeprowadzić szybko, zanim podobne rozwiązania wdroży konkurencja.

Algobankowość to jeden z elementów, choć niejedyny, bankowej rewolucji – uważa Andrea Lo Solfo. – Innym z pewnością są cyfrowe kanały dystrybucyjne oraz nowy model operacyjny, w kierunku którego ewoluują banki, oparty na wspierającym człowieka procesie podejmowania decyzji.

Bankowość algorytmiczna przeznaczona jest głównie dla bankowości detalicznej i wspiera produkty przez nią oferowane. Można jej jednak używać również w innych sektorach, na przykład w bankowości korporacyjnej.

Dla klientów algobankowość z pewnością oznacza to wyższej jakości i szybszą obsługę, a także tańsze usługi – tłumaczy Andrea Lo Solfo. – W Polsce jest kilka banków, które korzystają z algorytmicznych rozwiązań technologicznych. To nie jest jeszcze tak rozpowszechnione nad Wisłą jak w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. Liczba instytucji finansowych, które będą z niej korzystać, w niektórych przypadkach rozbudowanej o obsługę kredytów, z pewnością będzie w Polsce wzrastać.

Duże znaczenie w rozwoju bankowości algorytmicznej ma Big Data, ogromne zbiory zmiennych i różnorodnych informacji cyfrowych, których przetwarzanie i analiza są trudne, ale jednocześnie wartościowe, bo prowadzą do zdobycia nowej wiedzy m.in. na temat klientów. W dostępności do tego rodzaju zbiorów szczególną rolę odgrywa internet oraz powszechność usług świadczonych drogą elektroniczną.

W zależności od branży i stopnia złożoności algorytmu może to być rozmiar terabajtów lub petabajtów. Jednak w cywilnych, komercyjnych zastosowaniach są to raczej megabajty bądź gigabajty danych (np. porównywanie billingów w telekomunikacji).

Algobankowość jest wspierana przez Big Data, ponieważ może z pewnością wykorzystywać połączenie technologii, dużych zbiorów danych i oprogramowania – wskazuje Andrea Lo Solfo.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.