Mówi: | Wojciech Sobieraj |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Alior Banku |
Alior: więcej firm chętnych do zaciągania kredytów. Unikają jednak finansowania inwestycji
Rośnie udział kredytów obrotowych. Jak informuje prezes Alior Banku - stanowią one obecnie największy udział w portfelu banku. Słabiej rozwija się segment kredytów inwestycyjnych, bo ze względu na kryzys firmy, w szczególności duże, wstrzymują inwestycje. Bank na akcję kredytową przeznaczył 350 mln zł, czyli połowę kapitału, który pozyskał dzięki debiutowi giełdowemu w połowie grudnia ub.r.
– Popyt na kredyty wśród firm jest, on się nawet trochę odradza po bardzo kiepskim IV kwartale ubiegłego roku. Natomiast ten produkt dotyczy nadal kredytów obrotowych, a bardzo mało jest kredytów inwestycyjnych. Na to jeszcze musimy poczekać – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.
Największa liczba klientów zwraca się do banku o kredyty obrotowe, które umożliwiają firmom utrzymanie płynności. Jak podkreśla Wojciech Sobieraj, rozwój w tym segmencie jest dwucyfrowy, więc o spowolnieniu nie może być mowy.
Alior Bank wprowadził zmiany, które skracają czas rozpatrzenia wniosku o kredyt dla najmniejszych firm.
– Jeśli chodzi o procesy dla firm, my przez dwa lata pracowaliśmy nad procesem, który daje możliwość szybkiej decyzji kredytowej dla mikroprzedsiębiorstw. Tu możemy się pokusić może nie o 3-minutowe, ale bardzo szybkie decyzje. Dla mikroprzedsiębiorców mówimy o czasach porównywalnych jak dla klientów indywidualnych. Standardem na rynku jest czas poniżej jednego dnia – mówi Sobieraj.
Z dłuższym czasem oczekiwania na decyzję muszą się liczyć firmy starające się o kredyt inwestycyjny i większe przedsiębiorstwa. Zdaniem prezesa Alior Banku, to nie powinna być decyzja podejmowana w ciagu 2-3 dni. Jednak takich wniosków, jak przyznaje, nie jest jednak ostatnio zbyt wiele.
– Jeśli chodzi o duże kredyty inwestycyjne, tutaj po pierwsze mamy spowolnienie: wszyscy dookoła mówią o kryzysie, więc dlaczego ja mam teraz inwestować. Druga rzecz to jest wpływ tego, co się stało z branżą budowlaną i okołobudowlaną. Widzimy jeszcze dosyć dużą ostrożność tych firm – tłumaczy Wojciech Sobieraj.
Czytaj także
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.