Newsy

BGK wspiera samorządy, którym trudno o kredyt w bankach komercyjnych

2012-10-23  |  06:00
Mówi:Dariusz Daniluk
Funkcja:Prezes BGK
Firma:BGK
  • MP4

    W trudnej sytuacji na rynku kredytowym Bank Gospodarstwa Krajowego wychodzi naprzeciw samorządom. Oferuje im długoterminowe finansowanie,  przeznaczane m.in. na wsparcie inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych czy finansowanie zadłużenia jednostek samorządowych.

    Jak podkreśla Dariusz Daniluk, BGK nie konkuruje z innymi, komercyjnymi bankami w zakresie ogólnej obsługi finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Oferuje jednak unikalne wsparcie, o które na rynku w obecnej sytuacji trudno. Chodzi m.in. o współfinansowanie projektów unijnych czy kredytowanie inwestycji.

     – Współfinansujemy infrastrukturę, również szeroko rozumianą lokalną. To może być infrastruktura transportowa, to może być sieć wodno-kanalizacyjna, finansowanie spółek komunalnych, które pewne inwestycje i usługi chcą, i muszą świadczyć. Bank stara się wydłużać horyzont czasowy tego kredytowania tak, aby to było przyjazne i możliwie tanie dla naszych klientów – zapewnia prezes BGK.

    Dodaje, że w tym zakresie – w przeciwieństwie do innych banków – BGK nie maksymalizuje zysku. Dariusz Daniluk podkreśla również, że na długoterminowe finansowanie mogą liczyć również przedsiębiorcy.

     BGK jest wyspecjalizowany w kilku innych segmentach. Pierwszy jest związany z szeroko rozumianym budownictwem socjalnym i komunalnym. Tutaj w tle są oczywiście Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Mamy tutaj wielomiliardowy portfel kredytów – mówi Dariusz Daniluk.

    BGK pracuje też nad nowymi produktami finansowymi. Chce wprowadzać tańsze dotacyjne i komercyjne instrumenty. Mocną stroną banku – jak zapewnia jego prezes – jest długoterminowe finansowanie.

     – Jak wiemy pozyskanie w Polsce finansowania na 20-25 lat jest trudne. My takie finansowanie samorządom, w tym kontekście oferujemy – mówi prezes BGK.

    Na początku października bank pozyskał 375 mln euro z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pieniądze te również będą przeznaczone na finansowanie potrzeb jednostek samorządowych oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.