Newsy

Kobiety zdominowały bankowość. Stanowią blisko 70 proc. osób zatrudnionych w sektorze finansowym

2016-03-08  |  06:40

Kobiety zajmują 68 proc. miejsc pracy w polskiej bankowości. Dominują przede wszystkim w sprzedaży, księgowości oraz marketingu, ale zasiadają także w radach nadzorczych oraz zarządach. Płeć piękna stanowi obecnie już około 50 proc. wszystkich osób korzystających z usług sektora finansowego. Banki dostrzegają ten trend, oferując kobietom produkty przygotowane specjalnie dla nich.

– W sektorze finansowym 68 proc. zatrudnionych to właśnie kobiety, stanowią więc zdecydowaną większość kadry. Są również obecne w rolach uważanych za typowo męskie – stanowią istotną część kadry menadżerskiej, pełnią funkcje prezesów i członków zarządu, zasiadają też w radach nadzorczych banków. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Jarzębska, rzecznik prasowy w Banku Millennium.

Jak wynika z analizy zatrudnienia w Banku Millennium, kobiety odgrywają dominującą rolę m.in. w takich obszarach jak operacje i kadry. W tych miejscach zatrudnienie osób płci pięknej jest aż 5-krotnie wyższe niż mężczyzn. Panie stanowią również większość w księgowości oraz pionie odpowiedzialnym za marketing. Poza tym, jak podkreśla Jarzębska, ich rola jest niezwykle ważna w działach zajmujących się sprzedażą – aż 3/4 przedstawicieli banku kontaktujących się z klientami to kobiety.

– Są skrupulatne i umieją budować dobre relacje z klientami. W zespołach, których podstawowym zadaniem jest sprzedaż i obsługa klientów, jest to bardzo ważna kompetencja i bardzo ważna umiejętność – uważa Iwona Jarzębska.

Panie odgrywają coraz istotniejszą rolę również jako klientki. Rzeczniczka Banku Millennium tłumaczy, że jeszcze 100 lat temu kobiety nie miały prawa do swobodnego dysponowania posiadanym majątkiem. Dziś stanowią połowę wszystkich osób korzystających z usług sektora bankowego.

– Co druga osoba korzystająca z karty płatniczej naszego banku to kobieta. Gdyby spotkały się w jednym miejscu, mogłyby stworzyć miasto wielkości Krakowa, Poznania czy Łodzi, a damska torebka, do której włożyłyby wszystkie swoje karty, ważyłaby 4 tony – podkreśla.

Banki zauważają wysoką aktywność kobiet w coraz lepszym zarządzaniu środkami zgromadzonymi na kontach, lokatach i kartach, dlatego z myślą o nich wprowadzają specjalne produkty.

– Mamy w swojej ofercie kartę kredytową o nazwie Impresja stworzoną specjalnie dla kobiet. Statystycznie posiadaczka takiej karty ma 44 lata, mieszka w dużym mieście, dziesięciokrotnie częściej korzysta z karty płatniczej niż posiadaczki innych kart. I wbrew stereotypom ponad 60% wydatków Impresją stanowią zakupy artykułów spożywczych w supermarketach i sklepach spożywczych, a tylko 11 proc. ubrania i 8 proc. rozrywka – informuje rzeczniczka banku.

Ekspertka dostrzega istotne różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami korzystającymi z usług bankowych. Zauważa, że panie charakteryzują się przede wszystkim dużą uwagą i skrupulatnością w kwestii gospodarowania pieniędzmi. Jak tłumaczy, wynika to głównie z odpowiedzialności za stan domowego budżetu. 

– Dzisiaj kobiety są równoprawnymi partnerami i na równi z mężczyznami nie tylko korzystają z usług sektora bankowego, lecz także w równy sposób jak mężczyźni przyczyniają się do rozwoju sektora bankowego – podsumowuje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.