Mówi: | Iwona Jarzębska |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Millennium Bank |
Kobiety zdominowały bankowość. Stanowią blisko 70 proc. osób zatrudnionych w sektorze finansowym
Kobiety zajmują 68 proc. miejsc pracy w polskiej bankowości. Dominują przede wszystkim w sprzedaży, księgowości oraz marketingu, ale zasiadają także w radach nadzorczych oraz zarządach. Płeć piękna stanowi obecnie już około 50 proc. wszystkich osób korzystających z usług sektora finansowego. Banki dostrzegają ten trend, oferując kobietom produkty przygotowane specjalnie dla nich.
– W sektorze finansowym 68 proc. zatrudnionych to właśnie kobiety, stanowią więc zdecydowaną większość kadry. Są również obecne w rolach uważanych za typowo męskie – stanowią istotną część kadry menadżerskiej, pełnią funkcje prezesów i członków zarządu, zasiadają też w radach nadzorczych banków. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Jarzębska, rzecznik prasowy w Banku Millennium.
Jak wynika z analizy zatrudnienia w Banku Millennium, kobiety odgrywają dominującą rolę m.in. w takich obszarach jak operacje i kadry. W tych miejscach zatrudnienie osób płci pięknej jest aż 5-krotnie wyższe niż mężczyzn. Panie stanowią również większość w księgowości oraz pionie odpowiedzialnym za marketing. Poza tym, jak podkreśla Jarzębska, ich rola jest niezwykle ważna w działach zajmujących się sprzedażą – aż 3/4 przedstawicieli banku kontaktujących się z klientami to kobiety.
– Są skrupulatne i umieją budować dobre relacje z klientami. W zespołach, których podstawowym zadaniem jest sprzedaż i obsługa klientów, jest to bardzo ważna kompetencja i bardzo ważna umiejętność – uważa Iwona Jarzębska.
Panie odgrywają coraz istotniejszą rolę również jako klientki. Rzeczniczka Banku Millennium tłumaczy, że jeszcze 100 lat temu kobiety nie miały prawa do swobodnego dysponowania posiadanym majątkiem. Dziś stanowią połowę wszystkich osób korzystających z usług sektora bankowego.
– Co druga osoba korzystająca z karty płatniczej naszego banku to kobieta. Gdyby spotkały się w jednym miejscu, mogłyby stworzyć miasto wielkości Krakowa, Poznania czy Łodzi, a damska torebka, do której włożyłyby wszystkie swoje karty, ważyłaby 4 tony – podkreśla.
Banki zauważają wysoką aktywność kobiet w coraz lepszym zarządzaniu środkami zgromadzonymi na kontach, lokatach i kartach, dlatego z myślą o nich wprowadzają specjalne produkty.
– Mamy w swojej ofercie kartę kredytową o nazwie Impresja stworzoną specjalnie dla kobiet. Statystycznie posiadaczka takiej karty ma 44 lata, mieszka w dużym mieście, dziesięciokrotnie częściej korzysta z karty płatniczej niż posiadaczki innych kart. I wbrew stereotypom ponad 60% wydatków Impresją stanowią zakupy artykułów spożywczych w supermarketach i sklepach spożywczych, a tylko 11 proc. ubrania i 8 proc. rozrywka – informuje rzeczniczka banku.
Ekspertka dostrzega istotne różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami korzystającymi z usług bankowych. Zauważa, że panie charakteryzują się przede wszystkim dużą uwagą i skrupulatnością w kwestii gospodarowania pieniędzmi. Jak tłumaczy, wynika to głównie z odpowiedzialności za stan domowego budżetu.
– Dzisiaj kobiety są równoprawnymi partnerami i na równi z mężczyznami nie tylko korzystają z usług sektora bankowego, lecz także w równy sposób jak mężczyźni przyczyniają się do rozwoju sektora bankowego – podsumowuje.
Czytaj także
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-08-21: Prawie połowie najemców zdarzyły się opóźnienia w czynszu. Co 10. zwlekał co najmniej miesiąc
- 2024-08-05: Polki nie inwestują z myślą o emeryturze. Problemem są zarobki niższe niż mężczyzn i obawa o stratę środków
- 2024-08-06: Justyna Szyc-Nagłowska: Mam odłożone pieniądze na czarną godzinę. Teraz muszę też myśleć o emeryturze i zabezpieczyć sobie moje życie
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-07-02: Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.