Newsy

NBP: rezultaty rozmów ws. opłaty interchange za kilka miesięcy

2012-03-14  |  06:50
Mówi:Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    Członkowie Zespołu roboczego przy NBP nie osiągnęli jednomyślności w sprawie obniżania opłaty za transakcje kartami płatniczymi. W komunikacie po ostatnim posiedzeniu Zespołu napisano, że główne elementy raportu końcowego zostały zaakceptowane przez większość osób. Do końca przyszłego tygodnia uczestnicy dialogu muszą przyjąć lub odrzucić przyjęte w toku prac ustalenia.

     - Narodowy Bank Polski jest w pewnym sensie inicjatorem porozumienia między stronami zainteresowanymi. Optujemy za tym, żeby opłaty zostały obniżone - mówi Małgorzata Zaleska, członek zarządu Narodowego Banku Polskiego.

    I podkreśla, że negocjacje jeszcze trwają, więc na rezultaty prac trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

     - To jest jeszcze kwestia kilku miesięcy, podczas których zostaną wypracowane ostateczne postulaty, które będą skłonne przyjąć wszystkie zainteresowane strony - prognozuje Małgorzata Zaleska.

    Obecnie opłata interchange w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie i wynosi średnio 1,6 proc. Celem prac prowadzonych przez Zespół roboczy jest obniżenie opłat do poziomu średniej unijnej, czyli 0,6 proc. w 2017 roku.

     - M.in. konkurencja na rynku będzie wymuszała poszczególne rozwiązania mające na celu obniżenie opłat interchange - uważa Zaleska.

    Tzw. interchange fee to prowizja pobierana od właścicieli sklepów za to, że klient płaci u nich kartą. Pobbierana jest od każdej transakcji bezgotówkowej przez agenta rozliczeniowego na rzecz banku, który kartę wydał. Żeby opłaty były niższe, potrzebne jest porozumienie wszystkich uczestników rynku: bankowców, handlowców, agentów rozliczeniowych i organizacji kartowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.