Newsy

NBP: rezultaty rozmów ws. opłaty interchange za kilka miesięcy

2012-03-14  |  06:50
Mówi:Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    Członkowie Zespołu roboczego przy NBP nie osiągnęli jednomyślności w sprawie obniżania opłaty za transakcje kartami płatniczymi. W komunikacie po ostatnim posiedzeniu Zespołu napisano, że główne elementy raportu końcowego zostały zaakceptowane przez większość osób. Do końca przyszłego tygodnia uczestnicy dialogu muszą przyjąć lub odrzucić przyjęte w toku prac ustalenia.

     - Narodowy Bank Polski jest w pewnym sensie inicjatorem porozumienia między stronami zainteresowanymi. Optujemy za tym, żeby opłaty zostały obniżone - mówi Małgorzata Zaleska, członek zarządu Narodowego Banku Polskiego.

    I podkreśla, że negocjacje jeszcze trwają, więc na rezultaty prac trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

     - To jest jeszcze kwestia kilku miesięcy, podczas których zostaną wypracowane ostateczne postulaty, które będą skłonne przyjąć wszystkie zainteresowane strony - prognozuje Małgorzata Zaleska.

    Obecnie opłata interchange w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie i wynosi średnio 1,6 proc. Celem prac prowadzonych przez Zespół roboczy jest obniżenie opłat do poziomu średniej unijnej, czyli 0,6 proc. w 2017 roku.

     - M.in. konkurencja na rynku będzie wymuszała poszczególne rozwiązania mające na celu obniżenie opłat interchange - uważa Zaleska.

    Tzw. interchange fee to prowizja pobierana od właścicieli sklepów za to, że klient płaci u nich kartą. Pobbierana jest od każdej transakcji bezgotówkowej przez agenta rozliczeniowego na rzecz banku, który kartę wydał. Żeby opłaty były niższe, potrzebne jest porozumienie wszystkich uczestników rynku: bankowców, handlowców, agentów rozliczeniowych i organizacji kartowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.