Mówi: | Maks Kraczkowski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | PKO Bank Polski |
PKO BP chce pomagać małym i średnim firmom w wychodzeniu na zagraniczne rynki. Uruchomi dla nich platformę wspierającą eksport
Małe i średnie firmy coraz śmielej wychodzą na zagraniczne rynki, ale liczą przy tym na pomoc banków. Temu służyć ma Platforma Wsparcia Eksportu, nad którą PKO Bank Polski kończy prace. Przedsiębiorcy planujący ekspansję zagraniczną będą mogli znaleźć na niej raporty gospodarcze o poszczególnych rynkach, wizytówki poszczególnych krajów, informacje o tym, jak rozpocząć biznes w danym kraju i na co uważać. Bank zapowiada także dalszy rozwój w państwach, które są szczególnie atrakcyjne dla polskich eksporterów.
– PKO Bank Polski ma świadomość tego, że małe i średnie firmy są niezwykle ważne z punktu widzenia jakości polskiej gospodarki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maks Kraczkowski, wiceprezes PKO Banku Polskiego. – Polscy przedsiębiorcy oczekują od nas nie tylko przedstawienia możliwości i form współpracy z samym bankiem, lecz także wsparcia ich dążenia do rozwoju biznesu na rynkach międzynarodowych. Oczekują tego, żebyśmy rośli razem z nimi, uruchamiali kolejne oddziały w tych miejscach, które z punktu widzenia polskiego eksportera zasługują na uwagę, pomagali w realizacji ich codziennych zadań biznesowych, wszędzie tam jesteśmy obecni.
Małe i średnie firmy odpowiadają za ponad połowę polskiego PKB i tworzą ok. 70 proc. miejsc pracy w Polsce. Samych mikroprzedsiębiorstw o liczbie zatrudnionych do dziewięciu osób było na koniec 2016 roku ponad dwa miliony, a ich łączne przychody sięgnęły niemal 1,046 bln zł, o 7,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Pracowało w nich niemal cztery miliony osób.
Szybki wzrost PKB oraz konsumpcji, poprawa sytuacji gospodarczej krajów Unii Europejskiej, będących głównymi partnerami handlowymi Polski, powodują, że także małe firmy coraz chętniej wychodzą ze swoją ofertą poza granice Polski. Nie zawsze jednak dysponują wiedzą niezbędną do odniesienia sukcesu za granicą. PKO Bank Polski zapowiada uruchomienie platformy, która ma im w tym pomóc.
– Owocem pracy analityków naszego banku jest doskonałe narzędzie, działające w sposób prosty i intuicyjny, ale dające szerokie możliwości rozpoznania wielu rynków, potencjalnie ciekawych dla polskiego eksportera – sto trzydzieści wizytówek ekonomicznych krajów, dziesiątki analiz i różnego typu materiałów pomagających w sposób precyzyjny skierować uwagę polskiego biznesu na poszczególne branże – mówi Kraczkowski. – Jesteśmy w stanie przedstawić szereg ciekawych analiz branżowych, analiz gospodarczych związanych z aktywnością biznesu na wybranych rynkach, poinformować, w jaki sposób realizujemy płatności i pomagamy strukturyzować zagraniczny biznes.
Tylko w I półroczu 2017 roku eksport w złotych zwiększył się w porównaniu z okresem styczeń–czerwiec ubiegłego roku o 7,3 proc. i wyniósł 426,3 mld zł, a import wzrósł o 9,8 proc. do 422,1 mld zł. Największym partnerem handlowym Polski niezmiennie pozostają Niemcy: wartość obrotów z tym krajem wzrosła w eksporcie o 6,9 proc. do niemal 116 mld zł. Oznacza to ponad 27-proc. udział Niemiec w polskich eksporcie. Następne w kolejności są Czechy i Wielka Brytania, które odbierają po 6,4 proc. wartości polskich wyrobów wysyłanych za granicę. Tworzona właśnie platforma ma wesprzeć przedsiębiorców w poszukiwaniu także innych rynków zbytu.
– Trzydzieści cztery profesjonalnie przygotowane raporty ekonomiczne dla poszczególnych rynków, często zawierają również konkretne wskazania ostrożnościowe, pomocne dla polskiego biznesu w czasie, gdy podejmowane są decyzje, gdzie zwiększyć swoje zaangażowanie lub w którym kierunku zwrócić uwagę partnerów biznesowych – informuje wiceprezes PKO Banku Polskiego. – Monitorujemy, kiedy i gdzie odbędą się ważne wydarzenia handlowe, gdzie najlepiej znaleźć potencjalnych partnerów biznesowych. Staramy się również edukować naszych klientów.
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w gronie firm średniej wielkości, zatrudniających od 10 do 49 osób (jest ich w kraju około 30 tys.), sprzedażą na eksport w I półroczu 2017 roku zajmowała się niemal co czwarta firma (24,8 proc.). To o 0,5 pkt proc. więcej niż rok temu. Natomiast wartość sprzedaży eksportowej tej grupy firm wzrosła aż o 13,7 proc. do 24,7 mld zł.
– Intuicyjne, proste rozwiązania, oferowane przez Platformę Wsparcia Eksportu będą doskonałym narzędziem umożliwiającym podjęcie decyzji gdzie, z jaką ofertą i z jakimi partnerami rozpocząć pierwsze kroki w eksporcie – zapewnia Maks Kraczkowski. – Doświadczone firmy i korporacje będą mogły korzystać z zaawansowanych materiałów analitycznych, analiz makroekonomicznych i wizytówek gospodarczych krajów praktycznie z całego świata. Jestem przekonany, że ta forma komunikacji banku z naszymi partnerami biznesowymi zyska ich uznanie.
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-06: Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie marnuje żywności. Wciąż jednak do kosza trafia 5 mln t jedzenia rocznie
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-10: Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.