Newsy

Płatności mobilne zrewolucjonizują świat jak wynalezienie samochodu

2012-10-24  |  06:37
Mówi:Michał Szymański
Funkcja:Wiceprezes zarządu
Firma:Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.
  • MP4

    Telefon komórkowy już wkrótce zastąpi drobne w portfelu i karty płatnicze. Zdaniem wiceprezesa Krajowej Izby Rozliczeniowej dla konsumentów będzie to rewolucja porównywalną z wynalezieniem samochodu. Telefon komórkowy stwarza wiele nowych i bardzo atrakcyjnych możliwości mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Szymański.

    Portfel wyposażony w gotówkę i komplet kart płatniczych już wkrótce może przejść do historii. Świat opanowuje właśnie moda na płatność mobilną. Organizacja Visa Europe prognozuje, że do 2020 roku połowa transakcji płatniczych na kontynencie będzie odbywała się za pomocą urządzeń mobilnych.

     – Telefon komórkowy stwarza możliwości wprowadzenia wielu nowych usług, które można budować wokół płatności, które byłyby bardzo atrakcyjne i dla klientów, i z biznesowego punktu widzenia –wyjaśnia Michał Szymański, wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A..

    Pierwsze tego typu rozwiązania są testowane i stopniowo wprowadzane do użycia również w Polsce. Już dwa lata temu takie testy, we współpracy z BZ WBK i siecią Plus, prowadziła Visa. 

    Od ubiegłego roku nową technologię wdrażają m.in. banki z grupy BRE, ING Bank Śląski i PKO BP. Pomysł na płatności mobilne ma także MasterCard. Jednocześnie zainteresowania płatnościami mobilnymi nie kryją również telekomy, Orange i T-Mobile, które wprowadziły je właśnie do swojej oferty.

     – Cały czas myślimy tylko o tej funkcji płatniczej, czyli często chcemy zrobić z telefonu komórkowego po prostu kartę płatniczą, którą możemy zapłacić w sklepie – mówi Michał Szymański.

    Jego zdaniem technologia, która pozwala płacić za usługi i towary za pomocą telefonu, może być wykorzystywana również do programowania systemów zarządzających naszymi zakupami czy płatnościami.

     – Wspomnijmy chociażby o geolokalizacji, czyli możliwości odnotowywania, gdzie klient dokonuje zakupów, proponowania mu miejsc, w których może to zrobić, np. funkcja znajdź najbliższy sklep – wymienia wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.. – Można sobie wyobrazić sytuację, że system podpowiada, analizując moje zakupy, trochę tak, jak teraz działa Google, przewidując moje zachowania, np. wiem, że co tydzień w sobotę kupujesz w danym miejscu pieczywo, dlaczego nie pójdziesz dwie ulice dalej, tam jest lepsze i tańsze.

    Płatności mobilne mogłyby być również wykorzystane w biznesie, czego przykładem jest zbieranie informacji o danym kliencie i tworzenie algorytmu dotyczącego jego zachowań. Pozwalałoby to sprofilować towar czy ustalić datę jego dostawy zgodnie z zapisanym w systemie kodem typowych zachowań klienta.

     – Wykorzystanie informacji o tym, gdzie ktoś płaci, czyli gdyby taki model biznesowy, za zgodą klienta oczywiście, został wprowadzony, byłoby to rewolucją, bo moglibyśmy otrzymywać bardzo stargetowaną reklamę, która odnosi się dokładnie do tego, co i gdzie kiedyś kupiliśmy  wyjaśnia Michał Szymański.

    Dostrzega on również zagrożenia, o których często mówią organizacje podkreślające prawo obywateli do ochrony przed nieuzasadnioną inwigilacją, czyli zbieranie tzw. danych wrażliwych. Część ekspertów twierdzi, że pozostawiane przez nas e-ślady mogłyby być wykorzystywane przeciwko nam.

     – Oczywiście, dochodzimy do dyskusji o poufności, anonimowości naszych danych vs. możliwości technologiczne. Tutaj trudno wyrokować, czy to pójdzie aż tak daleko. Ale rzeczywiście jest to coś, co może zmienić nasz świat jeszcze bardziej – mówi wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.