Newsy

Płatności mobilne zrewolucjonizują świat jak wynalezienie samochodu

2012-10-24  |  06:37
Mówi:Michał Szymański
Funkcja:Wiceprezes zarządu
Firma:Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.
  • MP4

    Telefon komórkowy już wkrótce zastąpi drobne w portfelu i karty płatnicze. Zdaniem wiceprezesa Krajowej Izby Rozliczeniowej dla konsumentów będzie to rewolucja porównywalną z wynalezieniem samochodu. Telefon komórkowy stwarza wiele nowych i bardzo atrakcyjnych możliwości mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Szymański.

    Portfel wyposażony w gotówkę i komplet kart płatniczych już wkrótce może przejść do historii. Świat opanowuje właśnie moda na płatność mobilną. Organizacja Visa Europe prognozuje, że do 2020 roku połowa transakcji płatniczych na kontynencie będzie odbywała się za pomocą urządzeń mobilnych.

     – Telefon komórkowy stwarza możliwości wprowadzenia wielu nowych usług, które można budować wokół płatności, które byłyby bardzo atrakcyjne i dla klientów, i z biznesowego punktu widzenia –wyjaśnia Michał Szymański, wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A..

    Pierwsze tego typu rozwiązania są testowane i stopniowo wprowadzane do użycia również w Polsce. Już dwa lata temu takie testy, we współpracy z BZ WBK i siecią Plus, prowadziła Visa. 

    Od ubiegłego roku nową technologię wdrażają m.in. banki z grupy BRE, ING Bank Śląski i PKO BP. Pomysł na płatności mobilne ma także MasterCard. Jednocześnie zainteresowania płatnościami mobilnymi nie kryją również telekomy, Orange i T-Mobile, które wprowadziły je właśnie do swojej oferty.

     – Cały czas myślimy tylko o tej funkcji płatniczej, czyli często chcemy zrobić z telefonu komórkowego po prostu kartę płatniczą, którą możemy zapłacić w sklepie – mówi Michał Szymański.

    Jego zdaniem technologia, która pozwala płacić za usługi i towary za pomocą telefonu, może być wykorzystywana również do programowania systemów zarządzających naszymi zakupami czy płatnościami.

     – Wspomnijmy chociażby o geolokalizacji, czyli możliwości odnotowywania, gdzie klient dokonuje zakupów, proponowania mu miejsc, w których może to zrobić, np. funkcja znajdź najbliższy sklep – wymienia wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.. – Można sobie wyobrazić sytuację, że system podpowiada, analizując moje zakupy, trochę tak, jak teraz działa Google, przewidując moje zachowania, np. wiem, że co tydzień w sobotę kupujesz w danym miejscu pieczywo, dlaczego nie pójdziesz dwie ulice dalej, tam jest lepsze i tańsze.

    Płatności mobilne mogłyby być również wykorzystane w biznesie, czego przykładem jest zbieranie informacji o danym kliencie i tworzenie algorytmu dotyczącego jego zachowań. Pozwalałoby to sprofilować towar czy ustalić datę jego dostawy zgodnie z zapisanym w systemie kodem typowych zachowań klienta.

     – Wykorzystanie informacji o tym, gdzie ktoś płaci, czyli gdyby taki model biznesowy, za zgodą klienta oczywiście, został wprowadzony, byłoby to rewolucją, bo moglibyśmy otrzymywać bardzo stargetowaną reklamę, która odnosi się dokładnie do tego, co i gdzie kiedyś kupiliśmy  wyjaśnia Michał Szymański.

    Dostrzega on również zagrożenia, o których często mówią organizacje podkreślające prawo obywateli do ochrony przed nieuzasadnioną inwigilacją, czyli zbieranie tzw. danych wrażliwych. Część ekspertów twierdzi, że pozostawiane przez nas e-ślady mogłyby być wykorzystywane przeciwko nam.

     – Oczywiście, dochodzimy do dyskusji o poufności, anonimowości naszych danych vs. możliwości technologiczne. Tutaj trudno wyrokować, czy to pójdzie aż tak daleko. Ale rzeczywiście jest to coś, co może zmienić nasz świat jeszcze bardziej – mówi wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.