Newsy

Płatności zbliżeniowe wypierają gotówkę w drobnych transakcjach

2014-02-03  |  06:35

Aktualizacja 2014-02-03 09:49

Ponad połowa terminali w Polsce obsługuje karty zbliżeniowe, a Polacy coraz chętniej korzystają z tej formy płatności. Co druga karta Visa w kraju daje możliwość płatności zbliżeniowej. Co miesiąc Polacy dokonują blisko 20 mln transakcji zbliżeniowych Visa. To najlepszy wynik w Europie.

 – Ponad 11 mln kart Visa to karty zbliżeniowe. Ponad 50 proc. wszystkich terminali zainstalowanych w Polsce obsługuje karty zbliżeniowe. W grudniu dokonano nimi ponad 19 mln transakcji – wylicza Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce. – To krok milowy do wdrażania rozwiązań opartych o płatności zbliżeniowe dokonywane smartfonami.

Jak wynika z obserwacji Visa, płatności zbliżeniowe coraz mocniej wypierają gotówkę przy zakupach o niskiej wartości.

Zarząd Visa Europe w Polsce jest zadowolony z wyników osiągniętych w ubiegłym roku sprawozdawczym (do września 2013). Liczba płatności kartami Visa wzrosła w ujęciu rocznym o ponad 11 proc. (840 mln transakcji), a wartość zwiększyła się o 5 proc.

 – Na płaszczyźnie internetowej liczba transakcji kartami Visa w zeszłym roku urosła o 30 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Bardzo dobrze rozwijają się karty debetowe i płatności zarówno w sklepach tradycyjnych, jak również w nowo otwieranych segmentach takich, jak handel hurtowy, płatności za rachunki czy płatności publiczno-prawne – wymienia Jakub Kiwior.

Możliwość regulowania płatności publiczno-prywatnych użytkownicy kart Visa mają w ok. 80 jednostkach samorządowych, przedszkolach czy urzędach skarbowych.

 – W 2014 r. będziemy kontynuować wszystkie nasze działania związane z aktywacją i użytkowaniem kart, rozbudową sieci akceptacji, a także wdrażaniem nowoczesnych produktów płatniczych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kiwior.

Pierwszym krokiem jest upowszechnianie nowoczesnego portfela elektronicznego V.me by Visa. Jego głównym celem ma być zwiększenie zaufania klientów do płatności kartą za zakupy w internecie. Dane karty klienta korzystającego z e-portfela są rejestrowane tylko raz i nie trzeba przekazywać ich sklepom internetowym. Na początku roku jako pierwszy wdrożył go w Polsce ING Bank Śląski. Plany Visa przewidują wdrożenie usługi na masową skalę w Polsce w 2014 r.

 – Program ma być docelowo wdrażany przez kolejne polskie banki i być dostępny dla klientów połowy z nich. Ma być także dostępny w 50 proc. sieci akceptacji płatności internetowych – mówi Kiwior.

W ubiegłym roku usługę elektronicznego portfela wdrożono w takich krajach, jak: Francja, Hiszpania i Wielka Brytania.

W ostatnich latach Visa Europe stawia na rozwój sieci akceptacji swoich kart. W ramach rozpoczętego w 2010 r. programu „Kartą Visa zapłacisz wszędzie” wsparcie finansowe, jakie otrzymali agenci rozliczeniowi, objęło ponad 150 tys. terminali płatniczych, zainstalowanych w ponad 138 tys. placówkach handlowo-usługowych, które wcześniej nie akceptowały kart. Inicjatywa, na którą przeznaczono 200 mln zł, miała na celu dofinansowanie agentów rozliczeniowych instalujących terminale – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele

Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.

Konsument

Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline

Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.

Konsument

Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału

Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.