Newsy

Poprawia się sytuacja w segmencie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw

2016-06-27  |  06:55
Mówi:Agnieszka Wardak
Funkcja:dyrektor departamentu małych i średnich przedsiębiorstw
Firma:PKO Bank Polski
  • MP4
  • Po pogorszeniu nastrojów w sektorze MŚP w I kwartale roku teraz widać ich znaczącą poprawę – wynika z Barometru EFL. Bardziej optymistyczne są prognozy dotyczące sprzedaży produktów i usług. Statystyki GUS pokazują też, że systematycznie rośnie liczba nowych firm, a zahamowany został spadek liczby zamykanych. Przyspieszenie rozwoju firm powoduje zwiększone zapotrzebowanie na usługi finansowe.

    Polski sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest w dobrej kondycji. Patrząc na statystyki, widzimy, że liczba zamykanych firm w tym roku spadła. W okresie styczeń/luty 2016 -2015 ten spadek jest poniżej 20 tys. zamykanych firm. Natomiast liczba przedsiębiorstw, które rozpoczynają działalność wzrasta – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Wardak, dyrektor departamentu małych i średnich przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim.

    Poprawiającą się kondycję polskich firm widać też po wynikach handlu zagranicznego. W 2015 roku wartość eksportu była wyższa o prawie 8 proc.

    Patrząc z perspektywy banku, widzimy, że spłacalność kredytów jest lepsza, środki na rachunkach firm rosną, co pokazuje, że ta kondycja jest całkiem dobra – mówi Agnieszka Wardak.

    Według PARP w Polsce z 1,8 mln przedsiębiorstw aż 99,8 proc. to małe i średnie firmy. Daje nam to szóste miejsce w Europie. Sektor ten odpowiada za blisko połowę polskiego PKB i ponad 6 milionów miejsc pracy. Co roku zwiększają one zatrudnienie średnio o 1,2 proc.

    Także z ankietowych badań Narodowego banku Polskiego wynika, że firmy chcą się rozwijać. W I kwartale roku popyt na kredyty ze strony małych i średnich przedsiębiorstw zwiększył się odpowiednio o 24 proc. i 16 proc. Prognozy mówią o dalszym wzroście.

    Przychodząc do banku, przedsiębiorcy oczekują kompleksowej oferty – mówi Wardak. – W przypadku eksportu to kwestia zabezpieczenia płatności eksportowych. Tutaj wchodzą w grę akredytywy, gwarancje płatności.

    Bogata oferta to jedno z kryterium wyboru banku przez firmy, ale nie jedyna. Zdaniem Wardak wciąż istotna jest cena.

    W mojej ocenie istotna jest także kwestia doradztwa, najlepiej jeśli doradca jest dedykowany danej firmie. W momencie, kiedy wchodzą bardziej skomplikowane produkty, jak np. akredytywa czy gwarancja, wówczas klient często potrzebuje dodatkowego wyjaśnienia, co jest optymalnym produktem dla danej transakcji, dla zabezpieczenia transakcji czy płatności – wyjaśnia dyrektor departamentu małych i średnich przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim. – Widząc, jakie potrzeby mają dziś firmy, od 27 czerwca kompletnie zmieniamy ofertę rachunków dla mikro-, małych i średnich firm.

    Podkreśla, że główną cechą nowej oferty jest zerowa opłata za rachunek. Bank chce też przekonać przedsiębiorców, że może wystąpić w roli ich partnera biznesowego, poznać ich problemy i wesprzeć w rozwoju biznesu.

    Chcemy dobrze poznać współpracujące z nami firmy – tłumaczy Agnieszka Wardak. – W momencie, kiedy firma prowadzi u nas konto, przeprowadza przez nas obroty, znamy wielkość tej firmy, znamy jej kondycję, to możemy podstawiać gotowe limity kredytowe. Firma wtedy ma łatwy i prosty dostęp do finansowania.

    W nowej ofercie znajdują się dwa pakiety dla MŚP: PKO Konto Firmowe i PKO Rachunek dla Biznesu. Pierwszy z nich jest przeznaczony dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, dla rolników i osób pracujących w wolnych zawodach. Warunkiem darmowego prowadzenia rachunku jest realizacja przelewu do ZUS i dokonanie transakcji bezgotówkowej kartą na co najmniej 500 zł. Drugi pakiet jest przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy liczą na współpracę z indywidualnym doradcą. Warunkiem darmowego prowadzenia rachunku jest wpływ na rachunek w danym miesiącu 50 tys. zł, w przeciwnym wypadku opłata wynosi 49 zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.