Mówi: | Marcin Pluta |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | Sollers Consulting |
Ubezpieczyciele inwestują w start-upy. Nowe technologie wymusiły rewolucję na rynku ubezpieczeń
Rozwój nowych technologii i mediów społecznościowych wymaga od branży ubezpieczeniowej innowacyjnego podejścia, dlatego od kilku lat w ubezpieczeniach rozwija się tzw. insurtech. Ubezpieczyciele inwestują w start-upy, które wykorzystują cyfrowe narzędzia i oferują całkiem nowe usługi. Podobne rozwiązania pojawiają się również w Polsce, jednak na tle innych państw europejskich wciąż wypadamy słabo pod względem innowacyjności.
– Branża ubezpieczeniowa nie jest innowacyjna. Wprawdzie różnie to wygląda w różnych krajach. Ubezpieczyciele muszą jednak patrzeć na rynek. Zmieniają się potrzeby klientów i sposób, w jaki technologia wpływa na ich zachowania klientów, więc muszą też być różne produkty ubezpieczeniowe. Ubezpieczyciele muszą się do tego ubezpieczyciele dostosowywać – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Pluta, partner zarządzający i współzałożyciel Sollers Consulting, firma specjalizująca się w usługach wdrożeniowych dla branży finansowej, ubezpieczeń i bankowości. – Dziś tylko 2 proc. rynku na świecie jest ubezpieczone, więc ubezpieczyciele mogą szukać nowych miejsc na wykorzystanie swoich produktów, a także nowych produktów.
Innowacje w branży ubezpieczeń są ściśle związane z rozwojem nowych technologii, które wpływają na poziom bezpieczeństwa, zwiększają wiedzę ubezpieczycieli o klientach oraz wymuszają stworzenie całkiem nowych produktów ubezpieczeniowych.
– Na świecie bardzo ważne są rozwiązania takie jak autonomiczne samochody czy telematyka, które wpłyną na ubezpieczenia majątkowe, w szczególności komunikacyjne. Telematyka umożliwi lepsze dostosowanie rozwiązań do potrzeb klienta. W przyszłości młodzi kierowcy, którzy będą bezpiecznie prowadzić samochód, będą mogli płacić znacznie mniej niż dzisiaj dzięki temu, że ubezpieczyciel będzie więcej wiedział o ich stylu jazdy – mówi Marcin Pluta.
Jak przewiduje współzałożyciel Sollers Consulting, nowe technologie i wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych spowodują przesunięcie ubezpieczeń komunikacyjnych z indywidualnych w stronę korporacyjnych. Obecnie ubezpieczenia korporacyjne stanowią około 20 proc. sprzedaży.
– Ubezpieczyciele muszą mieć nowy pomysł na te produkty. Możliwe, że w przyszłości klient w ogóle nie będzie musiał ubezpieczać swojego samochodu, bo zrobi to za niego korporacja czy producent oprogramowania – uważa Marcin Pluta.
Na branże ubezpieczeniową wpływa też rozwój internetu rzeczy i technologii wspierających tzw. inteligentny dom. Dzięki urządzeniom i czujnikom, które mogą ostrzegać przed nieprzewidzianymi zdarzeniami i im zapobiegać, ubezpieczyciele będą mieli większą kontrolę nad ryzykiem. Firma Gartner wskazuje, że do 2018 roku na całym świecie będzie ok. 6 mld urządzeń, które będą samodzielnie sygnalizować potrzebę naprawy czy przeglądu. Obowiązek ubezpieczenia domu w przyszłości przejmie zaś firma zarządzająca domem i systemami elektronicznymi.
Media społecznościowe i nowe narzędzia w komunikacji spowodowały z kolei zmiany w postawach konsumenckich. Dla ubezpieczycieli istotna jest generacja millenialsów, która oczekuje innych kanałów kontaktu i elastycznych produktów ubezpieczeniowych, a z drugiej strony rozwój big data spowodował, że ubezpieczyciele dysponują większą liczbą danych o swoich klientach i mogą nimi efektywnie zarządzać.
Zmiany w otoczeniu rynkowym, postęp technologiczny i rozwój narzędzi cyfrowych wymuszają na branży ubezpieczeniowej innowacyjne podejście i konieczność szybkiej adaptacji. Stąd od kilku lat w ubezpieczeniach rozwija się nowy segment, tzw. insurance tech. Ubezpieczyciele zaczynają inwestować w start-upy, które wykorzystują nowe technologie i oferują całkiem nowe rozwiązania.
Z raportu firmy Gartner wynika, że już 2/3 największych światowych firm ubezpieczeniowych zainwestowało w insurtech. W kolejnych dwóch latach w ich ślady pójdzie reszta ubezpieczycieli.
– Innowacje widzimy w wielu ubezpieczeniowych start-upach technologicznych. Przykładem mogą być ubezpieczenia typu peer to peer, ubezpieczenia krótkoterminowe, ubezpieczenia płatne według użycia i sposobu w jaki np. kierowca prowadzi samochód. Ubezpieczyciele muszą zdecydować, które z tych rozwiązań chcą wdrożyć, które mogą wdrożyć przy współpracy z partnerami, a które nie sprawdzą się w przyszłości – mówi Marcin Pluta.
Liderem ubezpieczeń peer to peer (inaczej ubezpieczenia społecznościowe) jest obecnie start-upowa platforma Friendsurance, w której grono przyjaciół może stworzyć własną grupę ubezpieczeniową. Część ich składki jest rezerwowana na opłacenie mniejszych szkód, natomiast większe są pokrywane z tradycyjnego ubezpieczenia. Jak zauważa Marcin Pluta, na świecie pojawia się coraz więcej podobnych narzędzi, natomiast polski rynek w segmencie insurtech wciąż raczkuje.
– W Polsce nie mamy bardzo dużo start-upów typu insurtech. Nasze firmy ubezpieczeniowe są bardzo zaawansowane, jeżeli chodzi o systemy podstawowe informatyczne w ubezpieczeniach, natomiast brakuje nowinek technologicznych, których bardzo dużo widzimy w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Jest kilka dobrych pomysłów, jak np. Janosik, aplikacja dla kierowców, z którą ubezpieczyciele zaczynają współpracować. Chodzi o to, żeby myśleć, jak te nowoczesne rozwiązania połączyć z ubezpieczeniami – mówi Marcin Pluta.
O nowych trendach w ubezpieczeniach majątkowych i innowacjach w branży ubezpieczeniowej goście z całego świata – już po raz piąty – będą rozmawiać podczas międzynarodowej konferencji „Innovation in Insurance”, która odbędzie się w Warszawie 21 listopada. W spotkaniu, którego organizatorem są Sollers Consulting i Guidewire Software, wezmą udział przedstawiciele największych firm ubezpieczeniowych z całego świata.
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.