Newsy

ZBP o propozycji Rostowskiego: koszty poniosą klienci banków

2012-03-15  |  06:33
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4

    - Nowe obciążenia nie powinny zaskakiwać - mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich o pomyśle wprowadzenia w tym roku tzw. opłaty bankowej. Podatek proponowany przez ministra finansów miałby dwa razy w roku zasilać fundusz stabilizacyjny, z którego w razie potrzeby finansowana byłaby pomoc dla banków.

    Jacek Rostowski swoją zapowiedzią nowego podatku dla banków niewątpliwie zaskoczył słuchaczy XVIII Forum Bankowego. Tym bardziej, że opłata bankowa, zgodnie z planami resortu finansów, miałaby zacząć obowiązywać jeszcze w tym roku.

     - Wprowadzanie jakichkolwiek podatków w trakcie roku nie powinno mieć miejsca. Banki mają swoje plany finansowe, wiele z nich jest notowanych na parkiecie, w związku z tym takie nowe obciążenia nie powinny zaskakiwać - podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz podczas Forum Bankowego 2012.

    Zaskoczeni mogą być również klienci, na których banki przerzucą częściowo koszty związane z nową daniną.

     - Jest rzeczą naturalną, że koszty zazwyczaj są przekładane częściowo na klientów, zarówno depozytowych, jak i kredytowych, a częściowo na inwestorów. Na tym polega struktura i charakter tego biznesu. Przede wszystkim bardzo przestrzegałbym, żeby w tym okresie, kiedy potrzebni są nam dobrzy kredytobiorcy, którzy mają dobre projekty, nie wyeliminować kolejnych dużych grup z tego dostępu do kredytowania - ostrzega Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów opłata bankowa miałaby trafiać na specjalny fundusz stabiliizacyjny, w którym gromadzono by pieniądze na doraźną pomoc dla banków. Fundusz byłby częścią Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

    Sposób naliczania opłaty ma być różny dla banków krajowych i dla oddziałów banków zagranicznych. W obu przypadkach podatek miałby być uiszczany dwa razy do roku.

     - Będziemy o tym dyskutować - zapewnia prezes ZBP.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.