Mówi: | Katarzyna Byczkowska |
Funkcja: | dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych |
Firma: | BASF Polska |
BASF rozpoczął budowę największej w Europie fabryki katalizatorów w Środzie Śląskiej
BASF stawia już fundamenty pod budowę fabryki katalizatorów w Środzie Śląskiej. Zakład ma mieć powierzchnię 40 tys. mkw., a koszt jego budowy to 160 mln euro. Będzie to największa tego typu inwestycja w Europie, która ma dać pracę 400 osobom.
Produkcja ma ruszyć na początku przyszłego roku. Z kolei do 2016 roku uruchomione mają być już wszystkie z zaplanowanych linii produkcyjnych. Docelowo ma ich być 10.
– Tutaj mówimy konkretnie o katalizatorach do redukcji emisji spalin w samochodach, przy czym te katalizatory nie będą produkowane tylko na rynek polski. Na pewno rynki Europy Zachodniej będą obsługiwane przez tę fabrykę – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Byczkowska, dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych BASF Polska.
Decyzja o budowie zakładu podyktowana jest przede wszystkim wzrostem zapotrzebowania na nowoczesne systemy redukcji spalin, co ma bezpośredni związek z zaostrzeniem standardów europejskich.
– Uważamy Polskę za rynek strategiczny dla firmy BASF z wielu powodów. Jest to duży kraj, największy w naszym regionie, który się wciąż rozwija i w którym jest duża liczba wykształconych osób – tak Katarzyna Byczkowska, dlaczego koncern zdecydował się na inwestycje właśnie w Polsce. – Poza tym jako BASF jesteśmy bardzo skupieni w tej chwili na Polsce, jest ona na świeczniku.
Koncern przygląda się zmianom właścicielskim w największych spółkach chemicznych kraju, w tym m.in. w grupie Azoty Tarnów, Zakładach Azotowych Puławy i w Grupie Ciech. Tym bardziej, że dla części z nich Skarb Państwa już szuka lub niebawem będzie szukał inwestora.
Wiadomo już, że część jednej ze spółek chemicznych może trafić do BASF Polska.
– Jest kolejny projekt, który został zatwierdzony, choć to właściwie nie jest projekt, tylko konkretna akwizycja. Ogłosiliśmy przejęcie części biznesu TDI od firmy Ciech i teraz tylko czekamy na zgodę odpowiednich organów antymonopolowych – mówi dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych BASF Polska. – Cały czas się zastanawiamy nad kolejnymi, natomiast nie ma jeszcze konkretnych planów.
Za listę klientów i kontrakty handlowe BASF zapłacić ma grupie Ciech około 43 mln euro. Ale na sprzedaż wystawione mają być także inne aktywa Ciechu, w tym m.in. Organika Sarzyna, gdzie zlokalizowana jest fabryka środków ochrony roślin, Ciech Pianki czy Vitrosilicon.
– Na pewno przemysł samochodowy jest dla nas bardzo istotny. Na pewno środki ochrony roślin, czyli wszystko to, co się wiąże z biznesem agrochemicznym także jest dla nas bardzo istotną gałęzią przemysłu, szczególnie w Polsce. Polska jest dalej mimo wszystko krajem rolniczym – zaznacza Byczkowska.
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.