Newsy

Betonowe drogi zwiększą sprzedaż cementu. Branża liczy na wzrost nawet o 6 proc.

2015-05-12  |  06:30

Optymistyczne prognozy wzrostu w inwestycjach i budownictwie poprawiają także perspektywy producentów cementu. Branża liczy w tym roku na 5-6 proc. wzrost. Wsparciem w kolejnych latach będzie projekt budowy 800 km dróg w technologii betonu cementowego GDDKiA. W nowej perspektywie unijnej szykuje się również wiele zleceń w kolejach i energetyce. 

Po pierwszym kwartale sprzedaż cementu na rynku polskim wzrosła o 3,4 proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku – podało Stowarzyszenie Producentów Cementu. Branża liczy więc, że rok 2015 będzie rokiem kolejnego wzrostu sprzedaży, o 5-6 proc. To oznaczałoby sprzedaż na poziomie 16 mln ton, przy 15,1 mln ton w 2014 roku.

Zużycie cementu w Polsce w I kw. tego roku było około 3 proc. wyższe niż w ubiegłym. Pogoda podobnie jak przed rokiem nam sprzyjała, bo było ciepło. To oznacza, że cały 2015 rok powinien być stosunkowo dobry – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Balcerek, prezes zarządu Górażdże Cement.

Dla branży bardzo ważna jest decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o tym, że 800 km dróg w nowej perspektywie powstanie w technologii betonu cementowego.

Chcemy w tym uczestniczyć. Mamy też duże doświadczenie w dostawach materiałów budowlanych do konstrukcji mostów – to dwa mosty we Wrocławiu. Czyli ogólnie interesuje nas infrastruktura drogowa i energetyka – mówi Andrzej Balcerek. – Na Opolszczyźnie mamy sztandarową budowę – dwa bloki energetyczne w Elektrowni Opole. Grupa Górażdże realizuje dostawy betonu pod te dwa bloki, to ogromne przedsięwzięcie, w cyklu 24 miesięcy dostarczymy 0,5 mln m3 betonu.

Górażdże Cement zakłada, że w tym roku sprzeda około 3,5 mln ton cementu, około 6 mln ton kruszyw i 1,5 mln m3 betonu.

To jest realna wielkość sprzedaży – ocenia Balcerek. – Są pewne przesłanki mówiące o tym, że rynek budowlany się budzi. Chcemy również uczestniczyć w odnowie dróg kolejowych, bo to też duże przedsięwzięcia.

Inwestycje energetyczne i drogowe to jednak tylko część budów na których stosowany jest cement. W Polsce znacznie lepiej ma się budownictwo mieszkaniowe. Coraz więcej domów stawiają inwestorzy indywidualni oraz deweloperzy. Buduje się biurowce, centra handlowe i hotele. Jak podał Główny Urząd Statystyczny, w marcu 2015 roku oddano do użytku ponad 11 tys. mieszkań, czyli o 4,3 proc. więcej niż przed rokiem. Liczba mieszkań, na realizację których wydano pozwolenia, przekroczyła 16 tys. – w ujęciu rocznym to wzrost o 5,6 proc., a w ujęciu miesięcznym – o 42,7 proc.

Nasze zdolności produkcyjne w linii cement to 5 mln ton i nie będziemy inwestować w dodatkowy wzrost zdolności produkcyjnej, ale będziemy chcieli utrzymywać nowoczesność tej produkcji. W linii beton nasze zdolności produkcyjne to około 1,5-2 mln m3. Chcemy zwiększać tę ilość i chcemy, korzystając z okazji na rynku, uczestniczyć w akwizycjach – mówi prezes Górażdże Cement podczas EKG w Katowicach.

Spółka planuje m.in. zakup innych fabryk cementu. Rozmawia np. z JD o przejęciu 8 betoniarni i dwóch zakładów kruszyw. Czeka w tej sprawie na zgodę UOKiK.

Zapowiada również intensywne inwestycje w zwiększanie mocy produkcyjnych kruszyw.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Blisko 200 mln euro trafi na transport kolejowy i paliwa alternatywne. BGK i Komisja Europejska rozdysponują granty na realizację takich projektów

Przyspieszenie rozwoju europejskiej sieci transportowej oraz paliw alternatywnych – to dwa priorytety finansowania w ramach instrumentu CEF Transport Blending Facility. Prywatne i publiczne podmioty mogą się ubiegać w nim o unijne granty na realizację projektów z tych obszarów. Do rozdysponowania jest w sumie 198 mln euro. Dofinansowanie w minimalnej wysokości 1 mln euro na projekt przyznaje Komisja Europejska. Dotacja łączy się z kredytem udzielanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego. To pierwsza instytucja narodowa, która współpracuje z Komisją Europejką przy wdrażaniu tego programu.

Polityka

Pracodawcy RP: Wprowadzenie prezydenckiego pomysłu emerytur stażowych doprowadziłoby do braku pracowników. Wypłacane świadczenia byłyby niskie

Kobiety po 35 latach pracy, a mężczyźni po 40 latach mogliby zyskać prawo do wcześniejszej emerytury stażowej – proponuje Andrzej Duda. Eksperci podkreślają, że jest to postulat, który spodoba się związkowcom, natomiast pracodawcy mogą mieć problem ze znalezieniem pracowników, bowiem osoby ze średnim wykształceniem zyskiwałyby prawo do świadczenia o około 5–7 lat wcześniej niż obecnie. Zdaniem głównego ekonomisty Pracodawców RP przy obecnym stanie demografii sami zainteresowani będą się borykać z niskim poziomem emerytur, niewystarczającym na zaspokojenie podstawowych potrzeb.

CES Las Vegas 2020

Bankowość

Klienci niechętni udostępnianiu fintechom swoich danych transakcyjnych. Bezpieczeństwo kluczowym aspektem zmian w bankowości

Dyrektywa PSD2, która wdraża otwartą bankowość, pozwala fintechom tworzyć całkiem nowe usługi finansowe dla klientów banków. Otwiera także nowe możliwości współpracy tych podmiotów z bankami. Może się jednak okazać, że największym beneficjentem nowych przepisów będą nie fintechy, ale właśnie zaawansowane technologicznie banki. Wynika to po części z niechęci klientów do udostępniania swoich danych transakcyjnych innym podmiotom.

Konsument

96 proc. rodziców świadomie planuje posiłek w podróży z dziećmi. Przy wyborze miejsca kierują się głównie bezpieczeństwem żywności i czystością

Prawie wszyscy rodzie podróżujący z dziećmi na dłuższych trasach świadomie planują posiłki w drodze – wynika z raportu Federacji Konsumentów „Posiłki w podróży z dziećmi”. Przy wyborze miejsca postoju najważniejsza jest higiena przygotowywania posiłków, czystość miejsca i zróżnicowane menu. 82 proc. wybiera restauracje sieciowe.