Mówi: | Konrad Ciesiołkiewicz, ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG Piotr Dąbrowski, kurator wystawy, znawca plakatu |
BHP i bezpieczeństwo w pracach mistrzów Polskiej Szkoły Plakatu. ORLEN w ten sposób promuje polską sztukę za granicą
PKN ORLEN poprzez sztukę prom swój wizerunek jako bezpiecznego i nowoczesnego koncernu. Inauguracja kampanii PR nastąpiła w Wilnie, gdzie otwarto wystawę mistrzów Polskiej Szkoły Plakatu poświęconą tematyce BHP. Bezpieczeństwo w pracy i zasady BHP należą do najważniejszych, ale niedocenianych obszarów w dużych przedsiębiorstwach. Tym bardziej że wypadki miewają katastrofalnie skutki dla życia i zdrowia pracowników, finansów firm czy ich wizerunku.
Trwająca do 28 kwietnia wystawa rozpoczyna cykl, którego kolejne edycje odbędą się w Polsce, w Czechach i na Ukrainie. W ten nieoczywisty sposób PKN ORLEN wykorzystuje temat bezpieczeństwa w komunikacji korporacyjnej i jednocześnie wspiera promocję polskiej kultury za granicą.
– BHP w nowoczesnym zakładzie przemysłowym to nie tylko bezpieczeństwo pracowników, lecz także troska o środowisko naturalne i stabilność produkcji – powiedział Ireneusz Fąfara, dyrektor generalny ORLEN Lietuva. – Tym bardziej cieszy, że małe święto grafiki, które udało nam się zorganizować, spotkało się z dużym zainteresowaniem. W otoczeniu prac najciekawszych polskich twórców plakatu mogliśmy się spotkać z interesariuszami i porozmawiać o osiągnięciach ORLEN-u.
PKN ORLEN we wszystkich spółkach grupy kapitałowej prowadzi intensywne działania z zakresu komunikacji wewnętrznej. Ich celem jest poprawa poziomu BHP i edukacja pracowników koncernu m.in. w Polsce, Czechach, Niemczech, Kanadzie oraz na Litwie
– Zasady BHP są tematem komunikacji wewnętrznej w firmach, ale często są niedoceniane i postrzegane jako nudne. Dlatego istotne jest szukanie form komunikowania się w ramach dobrze pojętego dialogu społecznego i korzystanie z nowoczesnych środków przekazu. Tym bardziej projekt ORLEN-u należy docenić za innowacyjność – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Konrad Ciesiołkiewicz, ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG
Ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG zaznacza, że edukacja dotycząca bezpieczeństwa w pracy jest jedną z podstawowych misji dużych przedsiębiorstw, a zasady BHP są wśród głównych zagadnień komunikacji wewnętrznej. W wielu przedsiębiorstwach obszar ten jest jednak lekceważony albo niedoceniany, również przez samych pracowników.
Na wileńskiej wystawie zaprezentowano między innymi prace Tadeusza Kobaka, Zbigniewa Waszewskiego, Waldemara Świerzego, Jana Lenicy, Wiktora Górki, Jerzego Cherka czy Jerzego Przygodzkiego. Prace pochodzą w większości z okresu zwanego Polską Szkołą Plakatu, zapoczątkowanego w latach 40., kiedy kilku słynnych grafików jak Lipiński czy Tomaszewski zerwało z konwencją realistycznych, portretowych plakatów filmowych. Henryk Tomaszewski został nagrodzony za swoje wczesne prace na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Wiedniu w 1948 roku, co było zaczątkiem Polskiej Szkoły Plakatu.
– Na wystawie pokazujemy około 160 plakatów dotyczących głównie bezpieczeństwa i BHP. Polska Szkoła Plakatu to wielkie sukcesy międzynarodowe i bardzo zróżnicowane środki wyrazu: od barokowych, malarskich, aż do minimalistycznych. Powstawały fenomenalne plakaty dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, niektóre z nich projektowali najwybitniejsi graficy szkoły polskiej, którzy nie stronili od tego tematu, choć nie był łatwy. Te plakaty miały ograniczać liczbę wypadków i zwiększać świadomość dotyczącą bezpieczeństwa – mówi Piotr Dąbrowski z Galerii Plakatu, właściciel dużego zbioru prac polskich artystów, kurator wystawy.
W ten sposób – poza promocją ważnego społecznie i biznesowo tematu – PKN ORLEN promuje także polską sztukę za granicą. Wystawie towarzyszy wstęp, który ma zapoznać zagraniczną publiczność ze zjawiskiem Polskiej Sztuki Plakatu. Dlatego do ekspozycji zostały włączone prace rodzimych artystów o tematyce kulturalnej i filmowej. Organizatorzy przygotowali też drukowany katalog z reprodukcjami wszystkich plakatów pokazywanych na wystawie.
– Dla zainteresowanych sztuką ta publikacja będzie z pewnością istotną pozycją wydawniczą przez długie lata. Plakat jest fenomenalnym środkiem przekazu, chociaż dzisiaj nieco już zmarginalizowanym. To bardzo ciekawy sposób przypomnienia o ciągle aktualnych zagadnieniach bezpieczeństwa i higieny pracy, a z drugiej strony ukłon w stronę publiczności zainteresowanej sztuką – mówi Piotr Dąbrowski.
Czytaj także
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
- 2024-09-12: Bezpieczeństwo priorytetem dla branży chemicznej. Firmy na własną rękę wprowadzają systemy reagowania kryzysowego
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-09-17: Monika Mrozowska: Zrezygnowałam z wielu projektów zawodowych, żeby się przygotować do nowego roku szkolnego. Dzieciakom zależy na tym, żebym miała dla nich czas
- 2024-09-05: W. Kosiniak-Kamysz: COVID-19 i wojna pokazały nam zagrożenia dla łańcuchów dostaw. Musimy być niezależni w produkcji sprzętu wojskowego
- 2024-09-03: Po 2,5 roku wojny w Ukrainie temat bezpieczeństwa i odporności państwa pozostaje dominującym w debacie publicznej. Nie tylko w aspekcie militarnym
- 2024-09-10: Prezes PAN: Akademia wymaga reformy i usprawnienia. Nie będzie ona skuteczna przy obecnym poziomie finansowania
- 2024-09-02: Projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Akademii Nauk wzburzył naukowców. Ich zdaniem spowoduje on obniżenie prestiżu tej instytucji oraz ograniczy jej samodzielność
- 2024-09-04: Poza systemem edukacji może być kilkadziesiąt tysięcy ukraińskich dzieci w Polsce. Od września duża część z nich trafiła do polskich szkół
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.