Mówi: | Janusz Konopka, prezes Speedmail, Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, Agnieszka Schwartz-Vincent, dyrektor zarządzająca Macmillan Education Polska |
Biznes społecznie odpowiedzialny, innowacyjny i skuteczny - nagrodzony
Wyróżnienia „Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu” oraz nagrody Cashcom.pl 2012 rozdane. Pierwsze wręczane są za „ponadstadardowe zaangażowanie w działalność CSR, drugie – za innowacyjność, efektywność i skuteczność działań firm. Wśród laureatów znaleźli się nie tylko przedsiębiorcy, wyróżniono także działanie instytucji państwowych, takich jak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości czy Ministerstwo Skarbu Państwa.
Zdaniem ekspertów, do grona najciekawszych i najbardziej spektakularnych projektów CSR (realizujących ideę społecznej odpowiedzialności biznesu) należała m.in. realizowana przez resort skarbu i Puls Biznesu Akademia CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Doceniony został też m.in. program Youngster, realizowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i wydawnictwo Macmillan Education, mający na celu wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich poprzez naukę języka angielskiego.
– To były dodatkowe trzy godziny w tygodniu, prowadzone przez nauczyciela w lokalnej szkole, które dawały tej młodzieży lepsze osiągnięcia na maturze i egzaminach. Spotkało się to z ogromnym zainteresowaniem – tłumaczy Agnieszka Schwartz-Vincent, dyrektor zarządzająca Macmillan Education Polska. – Teraz w programie mamy około 4 tysięcy uczniów, do programu należy ok. 200 szkół, więc jest to bardzo popularny program. Program trwa już od siedmiu lat. Fundusz zdobywa nowe pieniądze, żeby ten program kontynuować. Współpraca z funduszem rozwija się bardzo dobrze, wydaje się, że wszystko jest na dobrej drodze, żeby program był kontynuowany i żeby coraz więcej młodzieży miało szanse w tym programie uczestniczyć.
Wyróżnienia „Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu” otrzymały poza tym Grupa Ferrero, Fundacja „Energia z serca” Polskiej Grupy Energetycznej, Polski Związek Piłki Siatkowej i Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Dziennik Gazeta Prawna i program BIZON w Radiu PIN.
Raport CSR publikowany jest co kwartał na łamach tygodnika Gazeta Finansowa przy wsparciu partnerów. Za każdym razem wyróżniane są dwa projekty firm lub instytucji, które wspierają istotne społecznie obszary.
Nagrody Cashcom.pl za działania przynoszące firmom sukcesy finansowe
Podczas uroczystości wręczono również nagrody portalu Cashcom.pl za rok 2012 – dla „najlepszych menedżerów i firm, które stawiają na innowacyjność, efektywność i skuteczność w obszarze finansów”. W kategorii Usługi zwycięzcą została firma Kapsch Telematic Services za efektywne zarządzanie elektronicznym systemem poboru opłat drogowych viaTOLL. Nakłady poniesione na jego wdrożenie zwróciły się w rekordowo szybkim tempie – po 17 miesiącach funkcjonowania, a pod koniec ubiegłego roku wpływy z pozyskanych opłat przewyższyły prognozy, sięgając 1 mld 34 mln zł.
– Ten projekt przyniósł rzeczywiście większe środki niż były zakładane wcześniej w prognozach dla Skarbu Państwa – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. – Te środki mogą być w pełni wykorzystywane na cele, dla jakich Krajowy Fundusz Drogowy został stworzony. Bez wątpienia jest to sukces finansowy firmy. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że pomimo bardzo trudnego i ryzykownego w pewnym okresie projektu, udało nam się zrealizować go z sukcesem, a sukces finansowy jest najlepszym tego wskaźnikiem.
Nagrodę w kategorii innowacyjności otrzymała firma Speedmail, oferująca usługi pocztowe dla firm. Docenione zostało wdrożenie systemu pozwalającego na optymalizację dostarczania przesyłek i śledzenie ich przez klientów.
– Ta nagroda w kategorii Innowacyjność jest szczególnie istotna i ważna, bo potwierdza to, że obraliśmy właściwy kierunek, i że klienci, i kapitula dostrzegają naszą innowacyjność, nasze rozwiązania, które wdrażamy – mówi Janusz Konopka, prezes Speedmail. – Jest to nagroda, która wynika z przyjętej i realizowanej strategii. Na starcie tworzenia Speedmaila założyliśmy sobie, że chcemy, by nasza usługa, którą będziemy świadczyć, wyróżniała się na rynku. Staraliśmy się, aby była ona realizowana w jak najlepszy sposób z punktu widzenia klienta, czyli była monitorowana. Stąd też nasi listonosze są wyposażeni w urządzenia GPS.
Laureatami nagród Cashcom.pl 2012 zostali także firma Eurocash (kategoria Transakcja finansowa), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Wsparcie biznesu) oraz PGE i Fundacja „Energia z serca” (w kategorii Zaangażowanie społeczne).
Czytaj także
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-10-23: Caritas Polska rozwija współpracę z firmami. Bez niej nie byłoby długofalowych programów wsparcia seniorów czy jadłodajni
- 2023-06-01: Wydawcy czasopism dla dzieci nie czują konkurencji ze strony mediów elektronicznych. Prasa wciąż pełni ważną funkcję w rozwoju najmłodszych
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
- 2023-03-13: Firmy nie rezygnują ze społecznej i środowiskowej odpowiedzialności w czasach kryzysu. Nowe przepisy wymuszą na nich jeszcze większą aktywność
- 2023-02-16: Miasta korzystają na społecznych i środowiskowych inicjatywach firm. Taka współpraca jest opłacalna dla obu stron
- 2022-12-13: Trudne warunki gospodarcze pogarszają sytuację organizacji pomocowych. Toruńska spółka z grupy PGE wspiera lokalne instytucje pomagające potrzebującym
- 2022-11-22: Niższa zdolność do konkurowania małych i średnich firm przemysłowych. Mimo to nie rezygnują one z inwestycji w parki maszyn i urządzeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.