Newsy

Boeing szuka modelu współpracy z polskim przemysłem obronnym. Koncern ma długofalowe plany wobec Polski

2014-10-15  |  06:55
Mówi:Michael D. Popovich
Funkcja:Director-NATO International Business Development
Firma:Boeing Defense, Space & Security
  • MP4
  • Boeing Defense, Space & Security, jedna z trzech największych firm zbrojeniowych na świecie, bada możliwości współpracy z polskimi firmami z sektora obronnego. Jednocześnie przygląda się zapowiadanym przez MON przetargom na wyposażenie armii. Szczególnie interesujące są dla koncernu programy dotyczące tankowania samolotów w powietrzu, śmigłowców bojowych oraz bezzałogowców.

    Do 2022 roku Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza wydać na modernizację 130 mld zł. Polskie wojsko chce wymienić przestarzałe uzbrojenie, które pochodzi jeszcze z lat 60. Nic dziwnego, że zapowiadanymi przez MON przetargami interesują się największe światowe koncerny, m.in. Boeing Defense, Space & Security.

    Jeśli spojrzymy na wymagania, jakie zakłada program modernizacji armii, to możemy wskazać kilka obszarów, na których się skupiamy. Sądzimy, że jesteśmy w stanie dostarczyć polskiej armii rozwiązania, które pozwolą jej wzmocnić siły bojowe. Pierwszym obszarem będą samoloty tankowania powietrznego. Przyglądamy się także wymaganiom określonym w planowanym przetargu na śmigłowce bojowe. Jesteśmy tym przetargiem bardzo zainteresowani. Będziemy przyglądać się również przetargowi na bezzałogowce i może jeszcze kilku innym – mówi agencji Newseria Biznes, Michael D. Popovich, dyrektor NATO International Business Development w Boeing Defense, Space & Security.

    Jak podkreśla, w ofercie firmy znajduje się wiele produktów, które spełniają wymagania polskiego rządu i resortu obrony. Istotna jest również możliwość ich dostosowania do specyficznych potrzeb polskiej armii. Zgodnie z zapowiedziami MON kluczowe przy wyborze producentów sprzętu mają być możliwości współpracy z sektorem przemysłu obronnego w Polsce. Zdaniem Popovicha takie podejście jest zrozumiałe.

    Jeśli liczymy na sukces w Polsce, to musimy wspierać i wzmacniać rozwój polskiego sektora obronnego. Mając to na uwadze, skupiamy się na długoterminowym partnerstwie tam, gdzie jest to ekonomicznie uzasadnione – mówi przedstawiciel Boeing Defense, Space & Security. – Obserwujemy ten sektor i powstanie Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz to, jakie będzie mieć to konsekwencje dla branży. Przyglądamy się również firmom spoza tej grupy

    Oficjalna inauguracja działalności Polskiej Grupy Zbrojeniowej miała miejsce na początku września. Docelowo ma skupiać 30 państwowych firm obronnych (z branży zbrojeniowej, stoczniowej i nowych technologii), których łączne przychody sięgną 4,5 mld zł. Konsolidacja ma się zakończyć jeszcze w tym roku

    Od początku tego roku specjalna grupa przedstawicieli Boeinga, zajmująca się współpracą przemysłową, kilka razy była w Polsce i rozmawiała z ponad 30 różnymi firmami. Jesteśmy więc na etapie poznawania poziomu rozwoju polskiego sektora obronnego, myśli technicznej i możliwości, jakimi dysponuje, oraz potencjału, jaki ma. Chcemy określić dziedziny, w których byłaby możliwa współpraca – zapewnia Popovich.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.