Newsy

BP Polska stawia na rozwój

2012-09-28  |  16:00
zlecony

Budowane w Polsce autostrady oraz drogi ekspresowe poprawiają jakość i bezpieczeństwo podróżowania. Mimo że za przejazd autostradami trzeba czasem sporo zapłacić, ruch na nich wcale się nie zmniejsza. Szczególnie w okresie świąt, wakacji czy tzw. długich weekendów.

Rosnąca liczba samochodów i podróżnych wymaga budowy odpowiedniej infrastruktury, a więc nie tylko stacji benzynowych, ale i Miejsc Obsługi Podróżnych. Światowe wzorce, na których opierają się polskie rozwiązania, wyróżniają trzy rodzaje takich obiektów. Pierwsza kategoria to tylko parking i toalety, druga wymaga budowy stacji paliwowej, a trzecia – pełnej infrastruktury: stacji, motelu, restauracji lub baru szybkiej obsługi – właśnie w takie obiekty (kat. II i III) inwestuje koncern BP.

Obecnie BP dysponuje czterema lokalizacjami przyautostradowymi (dwie znajdują się przy A4 w Żarskiej Wsi k. Zgorzelca, dwie kolejne, otwarte w czerwcu br., przy A2 koło Nowego Tomyśla) i dwoma przy drodze ekspresowej S3, między Gorzowem Wlkp. a Szczecinem.

Stacje budowane przy MOP-ach to obiekty w wymiarze mega: bardzo nowoczesne, z bogatą infrastrukturą, wieloproduktowymi dystrybutorami (również AdBlue), parkingami dla TIR-ów (co najmniej 20 zestawów), sanitariatami i bezpłatnymi prysznicami. Mają dobrze zaopatrzone sklepy i przestronne (nawet z kilkudziesięcioma miejscami siedzącymi) kawiarenki Wild Bean Cafe – z wygodnymi kanapami, eleganckimi stolikami i bogatym menu.

 – Są to stacje o dużym natężeniu ruchu tranzytowego. W zakresie oferty paliwowej spełniły nasze oczekiwania, a w sferze pozapaliwowej znacząco je przekroczyły już po pierwszych miesiącach – tak o stacjach przy A4 mówi Bogdan Kucharski, dyrektor generalny BP Europa SE Oddział w Polsce.

BP pracuje również nad uruchomieniem hoteli i wolnostojących restauracji przy własnych MOP-ach, ale nie jest to łatwe zadanie.

 – Jeżeli chodzi o budowę obiektów dodatkowych, takich jak hotele, to powstaje pytanie, czy na tak wielu stacjach przy autostradzie koniecznie musi stanąć hotel i czy ktoś będzie chciał z niego korzystać? Naszym zdaniem, narzucane są zbyt wygórowane wymagania co do zakresu wyposażenia MOP-ów, a także ich utrzymania. A warunki naliczania opłaty dzierżawnej są tak wyśrubowane, że w przypadku lokalizacji o relatywnie mniejszym potencjale pojawiają się wątpliwości, czy przystępowanie do przetargu o te lokalizacje jest uzasadnione ekonomicznie – komentuje Kucharski.

Inną bolączką branży jest poszatkowana mapa inwestycji drogowych w Polsce. Buduje się wiele odcinków dróg, ale za wyjątkiem kilku logicznych ciągów komunikacyjnych (np. pełne domknięcie autostrady A4 do granicy z Ukrainą lub północna sekcja autostrady A1 między Toruniem a Łodzią), wiele jest inwestycji punktowych, które nie realizują swojego pełnego potencjału. Najlepszym przykładem jest droga ekspresowa S7 łącząca Gdańsk z Warszawą i dalej z Krakowem – kierowcy, korzystając z kilku nowoczesnych jej fragmentów, toną jednocześnie w korkach na pozostałych odcinkach.

Koncern deklaruje jednak budowę nowych MOP-ów – wygrana w rozstrzygniętych w tym roku postępowaniach przetargowych pozwoli powiększyć sieć stacji o kilkanaście kolejnych lokalizacji przy autostradach (cztery obiekty przy A1, po dwa przy A2 i A4 oraz jeden przy A18) i drogach ekspresowych (dwa obiekty przy S17 w Markuszowie w woj. lubelskim).

 – Na całym świecie stacje autostradowe to dobry biznes zarówno dla operatorów dróg, jak i właścicieli stacji. Żeby tak było, potrzebny jest odpowiedni poziom ruchu i zachęcające do inwestycji warunki przetargowe. Jestem przekonany, że w Polsce też tak będzie, ale potrzeba do tego spełnienia kilku warunków: logicznej i pełnej siatki dróg, wymuszenia przepisami ruchu ciężkich samochodów właśnie po takich drogach oraz takich warunków przetargowych, które będą nieustannie zachęcać operatorów do kolejnych inwestycji – dodaje Kucharski.

Obecnie sieć stacji BP liczy ponad 440 obiektów w całej Polsce, ale do końca roku powstaną kolejne, część z nich przy budowanych obecnie obwodnicach miast.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.