Newsy

Branża PR odbudowała się po kryzysie spowodowanym pandemią. Firmy chcą się skupić na działaniach poprawiających wizerunek PR-owca

2021-12-21  |  06:10
Mówi:Sebastian Stępak, prezes zarządu, Związek Firm Public Relations
Artur Woliński, prezes zarządu, agencja informacyjna Newseria

Pandemia COVID-19 zachwiała branżą public relations. PR-owcy musieli dostosować dotychczasowe strategie, narzędzia i tryb pracy do nowych potrzeb komunikacyjnych klientów. Nie dało się jednak uniknąć spadku przychodów, obniżki wynagrodzeń, a nawet zwolnień. Teraz sytuacja na rynku jest już ustabilizowana, natomiast zauważyliśmy, że w kryzysie to właśnie dobra komunikacja z otoczeniem jest firmom niezbędna. Wyzwaniami na 2022 rok będą employer branding i budowanie pozytywnego wizerunku branży. Jak mówi Sebastian Stępak, prezes Związku Firm Public Relations: – Chcielibyśmy, żeby w przyszłym roku PR nie był w jakikolwiek sposób mylony z propagandą.

Rok 2021 był pełen wyzwań. Branża została zmuszona do wyciągnięcia wniosków z pandemii i nauczenia się czegoś nowego, na przykład uruchomienia pracy zdalnej, z czym PR-owcy fantastycznie sobie radzą. Dla wielu z nich ta zmiana okazała się pozytywna.

Jak podkreśla prezes ZFPR: – Dopóki pandemia się nie skończy, nie możemy zażegnać kryzysu z nią związanego. Warto dodać, że radzimy sobie z zaistniałą sytuacją świetnie. Myślę, że 2021 rok jest powrotem do naszych przyzwyczajeń finansowych, obrotowych, przychodowych z 2019 roku. Widzimy ogromną aktywność klientów, wiele migracji wśród pracowników, którzy dosyć często decydują się na zmianę pracodawcy. Wiele się dzieje i z tego należy się wyłącznie cieszyć. Sądzę, że branża teraz jest w fantastycznej kondycji.

– Konsekwencje pandemii nie ominęły także sektora medialnego ze względu na reorganizację pracy redakcji i dziennikarzy. Oczywiście na początku pandemii szukaliśmy informacji na temat jej rozwoju, a to wpłynęło na wzrost zainteresowania portalami internetowymi, społecznościowymi czy telewizją. W wyniku tego reklamodawcy musieli zmienić sposób wydatkowania pieniędzy na promocję. Zniknęły wydarzenia branżowe, targi czy konferencje prasowe i  niestety doprowadziło to do odcięcia mediów od finansowania swojej bieżącej działalności – wspomina Artur Woliński, prezes zarządu agencji informacyjnej Newseria.

Stabilizacja w branży powoli zaczyna się klarować. Nie zmienia to jednak faktu, że konsolidacja i przejęcia na rynku mediów są efektami ubocznymi lockdownu. Ponadto w wyniku pandemii przeniesiono wiele aktywności do wirtualnej rzeczywistości. Trzeba przyznać, że jest to teraz powszechne zjawisko i z pewnością będzie nadal wykorzystywane  przez wiele instytucji i licznych dziennikarzy.

Jak jednak zauważa Artur Woliński: – Będzie rosła rola interesujących, wartościowych treści, a także materiałów wideo. Po lockdownie powróciła także możliwość uczestniczenia w wydarzeniach stacjonarnych, konferencjach prasowych i ten trend będzie się nadal utrzymywał. Nawet najlepiej zorganizowane wydarzenie online nie zapewni bezpośredniego kontaktu dziennikarza i eksperta, a na tym właśnie polega wartościowe dziennikarstwo.

– Prognozy na przyszły rok zależą od sytuacji ekonomicznej i gospodarczej, która pod koniec 2021 roku jest – delikatnie mówiąc – skomplikowana. Mierzymy się z inflacją i jeszcze z kilkoma innymi zjawiskami, aczkolwiek w kontekście branży PR wygląda to bardzo pozytywnie i podchodzimy do nowego roku z niesamowitym optymizmem. Trzeba zakasać rękawy i brać się do pracy. A jest wiele do zrobienia – podsumowuje Sebastian Stępak.

Do największych wyzwań stojących przed branżą w przyszłym roku należy z pewnością zaliczyć działania employer brandingowe, aby młodzi adepci sztuki PR-u patrzyli na nią z fascynacją. Raport Związku Firm Public Relations pt.: „PR to nie propaganda” pokazał, że ponad połowa ankietowanych spotkała się z uznaniem zawodu PR-owca za nieetyczny, polegający na niegodnych praktykach komunikacyjnych, takich jak: propaganda, manipulacja, oszustwo. Ponadto aż 83 proc. osób, które wypełniły kwestionariusz, musiało tłumaczyć rodzinie czy znajomym, na czym tak naprawdę polega ich praca.

– Chcemy jeszcze bardziej pracować nad tym, żeby to, co słyszymy w głównych wydaniach wiadomości, czyli „PR-owe sztuczki” albo „zPR-owanie czegoś”, co potocznie można porównać z kłamstwem, wróciło na właściwe tory, czyli na tory odpowiedzialnej, rzetelnej komunikacji. Nie chcielibyśmy, żeby w przyszłym roku PR był w jakikolwiek sposób mylony z propagandą – zapowiada prezes ZFPR.

Według badania przeprowadzonego przez Zymetrię aż 84 proc. respondentów określiło swoje skojarzenia z branżą jako „zdecydowanie pozytywne” lub „raczej pozytywne”. Większość (59 proc.) wskazała również, że ich zdaniem wizerunek społeczny public relations w Polsce jest dobry lub bardzo dobry. Aż 77 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że działania z obszaru public relations odgrywają ważną rolę w procesie komunikacji społecznej.

Choć zarówno społeczeństwo, jak i sami PR-owcy pozytywnie postrzegają branżę public relations, nie zmienia to faktu, że istnieje problem z jej medialnym i społecznym wizerunkiem. Termin „public relations” ulega zniekształceniom i nader często kojarzony jest z nieetycznymi i niegodnymi praktykami komunikacyjnymi. W związku z tym ZFPR staje na straży branży public relations, sprzeciwia się deprecjonowaniu i stygmatyzacji jej pracowników, którzy dbają o wizerunek klientów, marek i idei poprzez budowanie pozytywnych relacji, udzielanie rzetelnych informacji oraz tworzenie przestrzeni do dialogu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Firma

Przepisy naprawiające Polski Ład trafią pod obrady Senatu. Zmiany dla podatników będą mieć wpływ na całą gospodarkę

Sejm przyjął w ubiegły czwartek nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i niektórych innych ustaw, która od 1 lipca br. wprowadzi poważne zmiany w Polskim Ładzie. Najważniejsze z nich to m.in. obniżka stawki PIT z 17 do 12 proc. i likwidacja skomplikowanej ulgi dla klasy średniej. Chociaż naprawianie błędów reformy idzie, zdaniem ekspertów, w dobrym kierunku, to moment na taką zmianę jest niefortunny. Po pierwsze, podnosi i tak już wysoką niepewność funkcjonowania biznesu, a po drugie, obniżka podatków, która pewnie nakręci jeszcze mocniej popyt, może się przyczynić do większej dynamiki wzrostu cen. 

 

Super woda Alcalia

Handel

Białoruska gospodarka płaci za wspieranie Rosji w konflikcie z Ukrainą. Recesja może w tym roku sięgnąć 15 proc.

Udostępnienie terytorium kraju wojskom rosyjskim do dodatkowego ataku na Ukrainę spowodowało wprowadzenie kolejnych sankcji na reżim Alaksandra Łukaszenki, co znacząco uderza w białoruski eksport. Rosja i kraje Azji nie są w stanie zapewnić popytu na zablokowane towary, zwłaszcza paliwa i nawozy. Skutkiem jest inflacja szybsza niż w Polsce, wysokie bezrobocie i coraz większe niezadowolenie społeczne, z czym Mińsk stara się walczyć administracyjnymi posunięciami. Rozwój sytuacji zależy od dalszych decyzji Łukaszenki w sprawie wojny w Ukrainie. Aktywne włączenie się Białorusi w walki po stronie Rosji nie jest najbardziej prawdopodobnym scenariuszem.

Ubezpieczenia

Polacy coraz bardziej obawiają się gwałtownych zjawisk pogodowych. To skłania ich do ubezpieczenia swojego majątku

Zjawiska pogodowe mogą wyrządzić spore szkody w mieszkaniach, domach czy na posesjach. Burze, gwałtowne ulewy, huragany – których szczyt przypada zwykle na wiosnę i lato – nawiedzają Polskę coraz częściej, co oznacza także większe szkody katastroficzne, często liczone w setkach tysięcy złotych. – W ubiegłym roku największa szkoda katastroficzna wynosiła blisko milion złotych – mówi Andrzej Paduszyński z Compensy. Nic dziwnego, że nieruchomości w Polsce są coraz częściej ubezpieczane. Odpowiednio dobrana polisa i suma ubezpieczenia pozwoli naprawić szkody, ale zadziała także w przypadku np. kradzieży mienia czy zalania sąsiada z dołu.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.