Mówi: | Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska Adam Wojtkowski, dyrektor generalny Oracle Polska |
Chmura może pomóc firmom dostosować się do nowych przepisów o ochronie danych osobowych. Został na to niecały rok
Za niecały rok wejdzie w życie unijne rozporządzenie RODO. Nałoży ono szereg nowych wymogów na firmy i organizacje, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe. Informacje o klientach będą musiały być pod szczególną ochroną, dlatego ataki hakerskie i wycieki danych będą dla firm poważnym problemem. Coraz więcej z nich migruje do chmury, która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i usprawnia zarządzanie przedsiębiorstwem.
– Firmy czeka szereg zmian na poziomie technicznym i organizacyjnym. Ustawa RODO nałoży obowiązek stworzenia całego ekosystemu informatycznego, raportowania oraz analizowania wszelkich konsekwencji z tego wynikających. To potężne przedsięwzięcie dla firm – mówi agencji Newseria Biznes Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska.
Unijne rozporządzenie RODO, dotyczące ochrony danych osobowych, wejdzie w życie za niecały rok (25 maja 2018 roku). Nowe przepisy zwiększą kontrolę konsumentów nad ich danymi osobowymi oraz nałożą szereg wymogów na organizacje, które gromadzą i przetwarzają takie informacje.
Począwszy od maja przyszłego roku, firmy i przedsiębiorcy będą musieli wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne, które zagwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa danych osobowych ich klientów. Nowe prawo wymaga, żeby firmy zadbały o ochronę danych już na etapie projektowania swoich systemów informatycznych. Zostaną też zobowiązane do tego, żeby każdorazowo uzyskiwać zgodę swoich klientów na przetwarzanie ich danych osobowych, a także do tego, by na ich żądanie usunąć ze swoich zasobów wszelkie dane na ich temat.
Zniszczenie, naruszenie bezpieczeństwa czy wyciek danych przedsiębiorstwa będą musiały obowiązkowo raportować do GIODO i powiadamiać o tym swoich klientów.
– Rozwiązania chmurowe mogą pomóc firmom w dostosowaniu się do wymagań RODO. W tę technologię „zaszyta” jest zgodność z oczekiwaniami regulacyjnymi. Modelowanie środowisk, procesów i data management, czyli sposób zarządzania danymi, to zagadnienia ujęte w format takiej chmury – mówi Adam Wojtkowski, dyrektor generalny Oracle Polska.
Rozwiązania chmurowe wpisują się w wymogi unijnego rozporządzenia RODO, ponieważ gwarantują bardzo wysoki poziom ochrony danych osobowych, które gromadzą i przetwarzają przedsiębiorstwa.
– Wszystkie działania, począwszy od konstruowania produktu, poprzez jego projektowanie i wykonanie, są dopasowywane do wymagań regulatora. Choć Oracle rozwija całe portfolio produktów za oceanem, to rozwiązania chmurowe spełniają wszystkie wymagania prawne w tych krajach, w których są one oferowane. Dotyczy to także polskiego rynku. W związku z tym klient dostaje produkt, który niejako z definicji ma już wbudowane mechanizmy i instrumenty spełniające oczekiwania regulatora – podkreśla Adam Wojtkowski.
Cyberbezpieczeństwo to jedno z głównych wyzwań dla biznesu. Zespół CERT Orange Polska prognozuje, że w tym roku nastąpi wzrost liczby ataków z wykorzystaniem internetu rzeczy. Nie należy również spodziewać się spadku liczby ataków typu malware, ransomware czy phishingu. Ostatnie przykłady międzynarodowych ataków hakerskich powodują znaczący wzrost świadomości klientów biznesowych w zakresie wdrażania konieczności zabezpieczeń, jednak wciąż nie jest to wystarczający poziom.
– Obserwujemy, że klienci zaczynają szukać pomocy w zakresie cyberbezpieczeństwa dopiero wtedy, gdy spotkają się z problemem, gdy pojawia się atak. Mimo coraz większej świadomości użytkowników, badania pokazują, że głównym źródłem wycieku danych w firmach jest nadal pracownik. Najwięcej złośliwego oprogramowania dystrybuowane jest pocztą korporacyjną. To pokazuje, jak ważne jest wdrożenie odpowiednich usług zabezpieczających, które będą blokowały złośliwe aktywności, zanim dotrą one do stacji roboczych pracowników – mówi Bożena Leśniewska.
Dlatego – jak podkreśla – tak ważne jest proaktywne podejście i wdrożenie zabezpieczeń jeszcze zanim pojawią się ataki.
– Naszą rolą jest wsparcie klientów w walce z cyberprzestępczością i zapewnienie im komfortu prowadzenia bezpiecznego biznesu. W ofercie Orange Polska i Integrated Solutions mamy szereg rozwiązań, które pokrywają szerokie spektrum potrzeb firm w zakresie ochrony danych oraz bezpiecznego korzystania z internetu – mówi Bożena Leśniewska. – Przykłady ostatnich cyberataków pokazują, że żaden z czołowych dostawców chmury nie padł ofiarą ataków złośliwego oprogramowania.
Dlatego coraz więcej firm przenosi swoje dane i systemy do chmury. Eksperci podkreślają, że nie jest to łatwe przedsięwzięcie, dlatego dostawcy technologii – poza samymi rozwiązaniami IT – oferują także pomoc merytoryczną.
– Zainteresowanie polskich firm doradztwem w zakresie wdrożenia chmury mocno rośnie w ostatnim czasie – mówi wiceprezes zarządu Orange Polska. – Przez dłuższy czas mieliśmy sytuację, w której o digitalizacji i cyfryzacji biznesu mówiło się jak o słowach kluczach, modnych pojęciach. Natomiast teraz stają się one faktem. Przewidujemy, że w ciągu kilku kolejnych lat w Polsce nastąpi zdecydowany wzrost w zakresie transformacji cyfrowej, zarówno dużych, jak i średnich firm. To cały szereg zjawisk, które wymagają konsultacji i pomocy fachowców, którzy rozumieją tę cyfrową przemianę.
Eksperci podkreślają, że migracja firm do chmury przyspieszy też proces transformacji cyfrowej polskiej gospodarki.
Czytaj także
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-16: Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-09: Coraz więcej młodych ludzi chce zostać rzecznikiem patentowym. Trwa nabór na aplikację rzecznikowską
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-09-04: Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności
- 2024-09-18: Wylesianie jedną z głównych przyczyn zmian klimatu. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
- 2024-08-27: Ogromny postęp w leczeniu dotychczas nieuleczalnego rdzeniowego zaniku mięśni. Poprawę stanu zdrowia i kondycji psychicznej odnotowało aż 80 proc. pacjentów
- 2024-08-12: Rosnące inwestycje firm napędzają rynek leasingu. Za trzy czwarte finansowania odpowiada segment samochodów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.