Newsy

Coraz częściej to pracownicy wybierają pracodawcę. Niskie bezrobocie zmienia proces rekrutacji w firmach

2017-11-09  |  06:55

Najniższe od niemal 27 lat bezrobocie  w Polsce powoduje, że punkt ciężkości w relacjach między pracodawcami a zatrudnionymi przesuwa się w stronę pracowników. Ich oczekiwania rosną. Chcą nie tylko wyższych pensji i korzyści pozapłacowych. Oczekują też traktowania po partnersku, również wtedy, gdy dopiero aplikują na dane stanowisko. To dlatego firmy zmieniają proces rekrutacji. IKEA otworzyła Twoje Studio Pracy, w którym jeszcze przed rozpoczęciem pracy kandydaci będą mogli sprawdzić, na czym ona w rzeczywistości polega.

W obecnej sytuacji, kiedy jest bardzo niski poziom bezrobocia, to kandydaci mogą decydować, wymagać i coraz bardziej uczestniczyć w decyzji o tym, jaką pracę i u jakiego pracodawcy podjąć – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edyta Gradkowska, manager Twojego Studia Pracy. – Pracownicy szukają transparentności i autentyczności wśród pracodawców, szukają w pracy możliwości podnoszenia swoich kompetencji i wartości na rynku. Chcą realizować swoje pasje, mieć możliwość korzystania ze swoich talentów i być w otoczeniu sprzyjającym ich rozwojowi.

We wrześniu 2017 roku bezrobocie w Polsce mierzone przez Główny Urząd Statystyczny wyniosło 6,8 proc. – najmniej od lutego 1991 roku. Według Eurostatu, który posługuje się nieco odmienną metodą BAEL, stopa bezrobocia nad Wisłą wyniosła jedynie 4,6 proc. Stawia to Polskę w grupie sześciu krajów Unii Europejskiej o najniższym bezrobociu. Lepiej jest tylko w Czechach, Niemczech, na Malcie, Węgrzech i Wielkiej Brytanii (w tych dwóch ostatnich krajach dostępne są dane za poprzednie miesiące). Zjawisko jest jednak powszechne: w ciągu ostatniego roku wskaźnik spadł we wszystkich krajach wspólnoty poza Finlandią, gdzie się nie zmienił, i Litwą, gdzie minimalnie wzrósł.

W tej sytuacji pracodawcy starają się przyciągnąć pracowników nie tylko wynagrodzeniem czy pakietem socjalnym, ale także komfortem podczas stresującego etapu drogi zawodowej, jakim jest proces rekrutacji. IKEA zleciła przygotowanie badania na temat oczekiwań Polaków odnośnie do tego wydarzenia.

– Badanie „Polacy w rekrutacji – obawy, oczekiwania, potrzeby” wskazuje, że kandydaci potrzebują wiedzy, gdzie są w procesie rekrutacyjnym i jaki etap przed nimi – wylicza Edyta Gradkowska. – Oczekują partnerskich relacji w procesie rekrutacyjnym. Chcą, aby osoba, która z nimi rozmawia, wysłuchała ich ze skupieniem, a także udzieliła informacji zwrotnej o tym, czy dostaną zatrudnienie, czy nie.

Przejrzysty proces rekrutacji z bieżącymi informacjami zwrotnymi to postulat 61 proc. pytanych kandydatów. Dla 37 proc. ważny jest krótki czas rekrutacji, a 34 proc. życzyłoby sobie wiedzy na temat tego, ile aplikowanie potrwa. Partnerskie relacje z przyszłym bądź niedoszłym pracodawcą to czynnik istotny dla 23 proc. pytanych. Co czwartej osobie zależy na takim wyborze terminu rozmowy, który nie koliduje z jego aktualnymi obowiązkami zawodowymi, a 14 proc. rezygnuje ze spotkania, gdy okazuje się to niemożliwe.

Zmieniają się też trendy związane z digitalizacją naszego życia w różnych obszarach – dzisiejsze dzieci w przyszłości będą wykonywać zawody i obejmować stanowiska, których dzisiaj nie ma, potrzebne jest zupełnie inne podejście do kompetencji, umiejętności, także do innowacyjnego myślenia – dodaje manager Twojego Studia Pracy. – Kandydaci są coraz bardziej otwarci na nowe wyzwania i nową pracę. Są bardziej elastyczni w poszukiwaniu pracy i oczekują, że proces ten będzie bardziej bazował na ich potrzebach, będzie odpowiadał na ich zindywidualizowane potrzeby.

Dlatego IKEA zdecydowała się na uruchomienie pierwszego w Polsce i – jak zapewnia – pierwszego w całej grupie miejsca, w którym proces rekrutacji będzie skrojony na miarę kandydata. Twoje Studio Pracy, które uruchomiono w Warszawie 7 listopada to miejsce, w którym kandydat, nawet nie umawiając się na rozmowę, może przyjść i zobaczyć, jak wygląda praca w IKEA. Studio dostosowane jest do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także rodziców z dziećmi.

Olbrzymią inspiracją dla IKEA było przełożenie procesu zakupowego i doświadczenia klienta, jego zadowolenia z zakupów w IKEA na proces rekrutacyjny, czyli pomyślenie o kandydacie w ten sposób, że to on decyduje o tym, w jaki sposób chce aplikować do firmy, jak chciałby, aby ten proces przebiegał, że jest on współtwórcą tego procesu. Jeszcze przed rozpoczęciem pracy w IKEA może on zobaczyć, jak ta praca wygląda – wyjaśnia Edyta Gradkowska. – Chcemy, aby nawet sposób aplikowania był wybrany przez kandydatów. Dla nas jako rekruterów nie jest ważne, w jakiej formie przesłana jest aplikacja, ważne jest, żeby zobaczyć, że za tą aplikacją stoi człowiek. 

Czytaj także

Kalendarium

31 sierpnia
4 września

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Problemy społeczne

Osoby niepełnosprawne będą się mogły zgłosić po pomoc finansową przez internet. PFRON uruchamia system do składania wniosków o dofinansowanie

Osoby niepełnosprawne lub ich opiekunowie, którzy chcą złożyć wniosek o świadczenie i uzyskać dofinansowanie, często muszą się stawiać w urzędzie osobiście. To oznacza konieczność zwalniania się z pracy, proszenia o pomoc sąsiadów, nie każdemu pozwala też na to stan zdrowia. PFRON uruchamia system, który ma wyeliminować ten problem. Osoba niepełnosprawna będzie mogła samodzielnie złożyć wniosek przez internet, dowiedzieć się, jakie dofinansowania są dla niej dostępne i uzyskać wsparcie całkowicie online. Projekt został skonstruowany tak, że będą mogły skorzystać z niego nawet osoby wykluczone cyfrowo.

Transport

Przyszłość elektronicznego systemu poboru opłat drogowych pod znakiem zapytania. Przekazanie go do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego może być ryzykowne

Przekazanie obsługi elektronicznego systemu poboru opłat drogowych do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego to duże ryzyko, które może mieć poważne skutki – ocenia poseł PO Stanisław Żmijan. Zdaniem wiceszefa sejmowej Komisji Infrastruktury GITD nie ma doświadczenia, wiedzy ani narzędzi, które umożliwiłyby sprawne zarządzanie systemem e-myto. Dlatego część zadań i tak trzeba będzie zlecać wyspecjalizowanym podmiotom prywatnym. Ta decyzja będzie mieć też negatywne skutki dla kierowców, ponieważ jednostka, która nakłada kary, będzie jednocześnie rozpatrywać odwołania ukaranych.

Handel

85 proc. firm widzi wpływ jakości obsługi na wyniki finansowe. Dla większości konsumentów największe znaczenie ma czas obsługi

Ponad dwie trzecie konsumentów może się stać lojalnymi klientami dzięki pozytywnym doświadczeniom z zespołem obsługi. Podobny odsetek stwierdza, że zła obsługa może być przyczyną rezygnacji z usług czy produktów danej firmy. Żółte i czerwone kartki klienci dają zwykle za długi czas oczekiwania na kontakt z konsultantem oraz złą organizację wsparcia. To może zaważyć na wynikach firmy, dlatego coraz częściej stawiają one klientów w centrum zainteresowania. Do starań w tym kierunku mają zachęcać ich także takie inicjatywy jak Mistrzostwa Jakości Obsługi, w których niczym na boisku piłkarskim najlepsze pod kątem obsługi klienta firmy walczą o bramki, czyli dobre opinie konsumentów.

 
 

Prawo

Część sądowych wyroków podatkowych budzi zastrzeżenia ekspertów. Sądy administracyjne wydały w ubiegłym roku 27 tys. takich wyroków

W zeszłym roku sądy administracyjne wydały 27 tys. wyroków w sprawach podatkowych. W 25 proc. przypadków były to orzeczenia uchylające decyzje fiskusa. Z drugiej strony część sądowych rozstrzygnięć w sprawach podatkowych budzi zastrzeżenia zarówno samych podatników, jak i ekspertów. Ich zdaniem to efekt nie tylko profiskalnej wykładni, lecz także niedoskonałości przepisów.