Newsy

Coraz lepsza sytuacja na rynku pracy zwiększa presję na wzrost wynagrodzeń. To może być duży problem dla sieci handlowych

2015-05-28  |  06:25

Choć prognozy ekonomistów mówią o wzroście PKB na poziomie 4 proc. na koniec roku, to zagrożeniem dla pracodawców w handlu jest panująca deflacja. Wymusza to zastosowanie działań prowadzących do obniżki kosztów zatrudnienia. Wraz ze spadkiem poziomu bezrobocia rysuje się widmo nasilenia presji płacowej ze strony pracowników.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego poziom deflacji w Polsce w kwietniu wyniósł 1,1 proc. Spadek cen wpływa na działalność sieci handlowych, które by utrzymać zyski, muszą szukać oszczędności.

Nie bazujemy na rozwiązaniach najprostszych, czyli nie tniemy kosztów pracowniczych, redukując etaty. Staramy się przygotowywać rozwiązania, które podnoszą efektywność i wydajność naszych pracowników. Oczywiście na dzisiejszym rynku przy deflacji i już pojawiającej się presji na poziom wynagrodzeń jest zdecydowanie trudniej uzyskiwać pozytywne efekty w tym zakresie – mówi agencji Newseria Cezary Baran, wiceprezes zarządu Emperii Holding.

Działania prowadzone przez zarząd spółki wydają się być skuteczne. W skonsolidowanym raporcie finansowym za I kwartał 2015 roku Emperia pokazała zysk netto na poziomie ponad 18,8 miliona złotych. Osiągnięty wynik jest najwyższy od ponad trzech lat.

Ostatnie, co robimy, to działania, które zmierzają do redukcji etatów czy obniżenia wynagrodzenia, co właściwie w obecnych warunkach rynkowych jest zupełnie niemożliwe. Tego typu działań w ogóle nie bierze się pod uwagę w tym biznesie – zaznacza Cezary Baran.

Kwietniowe dane GUS-u pokazują, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto było o 3,7 proc. wyższe niż przed rokiem i wyniosło ponad 4,1 tys. zł

Jeżeli są efektywnościowe podstawy do tego, żeby zastanawiać się nad zmianami wynagrodzeń, to my to zawsze bierzemy pod uwagę i co roku taka zmiana u nas w organizacji ma miejsce. Ale zawsze staramy się oglądać złotówkę z dwóch stron, bo marże, na których funkcjonujemy, są niewielkie – wyjaśnia wiceprezes Emperia Holding.

Presja na wzrost płac jest coraz większa, bo znacząco poprawia się sytuacja na rynku pracy. W kwietniu bezrobocie spadło do 11,2 proc. i znajduje się na najniższym od lat poziomie – wynika z danych GUS. Jak podkreśla Baran, w niektórych miastach coraz trudniej znaleźć pracowników.

Są lokalizacje, głównie miasta, i to duże, w których jest już trudniej o pracownika, bo jego oczekiwania są wyższe, a nasza przestrzeń do płacenia odpowiednich poziomów wynagrodzeń jest ograniczona. Dlatego mamy w niektórych lokalizacjach problemy, żeby znaleźć pracowników do obsłużenia naszych sklepów. Choć jeszcze nie jest to zjawisko masowe – ocenia Cezary Baran.

W takich miastach jak Wrocław, Warszawa czy Katowice bez pracy jest mniej niż 5 proc. mieszkańców, a w Poznaniu liczba bezrobotnych to mniej niż 3,5 proc. mieszkańców.

Jeśli spełniłyby się prognozy dotyczące poprawy sprzedaży detalicznej, jeśli to pociągnie za sobą poprawę PKB, to myślę, że będziemy mieli do czynienia z sukcesywnym spadkiem bezrobocia – zakłada przedstawiciel Emperii.

W kwietniu sprzedaż detaliczna (w cenach bieżących) spadła o 1,5 proc. w ujęciu rocznym. W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 2,1 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Infrastruktura

Wykluczenie Huaweia z polskiego rynku może wywołać ostrą reakcję Chin. Łańcuchy dostaw dla fabryk będą zagrożone [DEPESZA]

– To będzie jeden z najważniejszych papierków lakmusowych polskich intencji w stosunku do Chin – mówi prof. Bogdan Góralczyk z Centrum Europejskiego UW, oceniając prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Projekt, który w ocenie rynku telekomunikacyjnego stał się narzędziem politycznych rozgrywek, zawiera zapisy pozwalające wykluczyć z polskiego rynku firmy technologiczne na podstawie kryteriów narodowościowych. W ocenie ekspertów są one wprost wymierzone w chiński koncern technologiczny Huawei, a ich uchwalenie może zaszkodzić polskim relacjom gospodarczym z Państwem Środka.

Motoryzacja

Podwyżki cen paliw, prądu i gazu najwyższe od kilkunastu lat. W przyszłym roku wzrosną nawet o 30–40 proc.

Na globalnych rynkach rosną ceny surowców energetycznych, a to pociąga za sobą podwyżki detalicznych cen prądu czy gazu. Od października więcej płacą klienci PGNiG, a koncern zapowiada kolejne wnioski o zatwierdzenie wyższych taryf, które będą obowiązywać od nowego roku. Więcej muszą płacić m.in. mieszkańcy Włoch, Francji czy Wielkiej Brytanii. Szacuje się, że przeciętne gospodarstwo domowe w UE wyda w tym roku na gaz od 800 do 1150 euro więcej niż przed rokiem. Drożeją też paliwa – na Węgrzech za benzynę trzeba płacić blisko 30 proc. więcej niż rok temu, w Polsce w październiku wzrost cen za paliwo wyniósł już 34 proc. r/r.

Handel

Opakowania po chipsach, słodyczach i zupkach instant mogą posłużyć do produkcji mebli. Najczęściej trafiają jednak do złego worka na śmieci

Polacy zużywają rokrocznie ok. 32 tys. ton elastycznych opakowań z tworzyw sztucznych, takich jak folie po chipsach, słodyczach czy zupkach instant. Zwykle konsumenci wyrzucają je nie tam, gdzie trzeba, czyli do odpadów zmieszanych zamiast do żółtego worka na śmieci. W efekcie tylko niewielki odsetek trafia później do recyklingu. Tę proporcję ma odwrócić uruchomiony właśnie program ReFlex, który jest unikalny nie tylko na polskim, ale i europejskim rynku. Jego celem jest to, aby do 2025 roku zbierać i poddawać recyklingowi co najmniej 50 proc. elastycznych opakowań wprowadzanych do obrotu. Odpowiednio przetworzone mogą później znaleźć zastosowanie m.in. w przemyśle budowlanym, transportowym czy meblarskim.

Media i PR

Hybrydowa formuła może zdominować rynek konferencji i spotkań również po pandemii. Do nowych realiów przekonali się zarówno organizatorzy, jak i dziennikarze

Branża eventowa jest jedną z tych, które najbardziej ucierpiały w wyniku pandemii COVID-19. Kiedy większość wydarzeń została odwołana ze względu na reżim sanitarny, branża ekspresem przeniosła się do online’u, a agencje i ich klienci przeszli przyspieszony kurs digitalizacji. Z raportu „Digital Event 2020/21” wynika, że największą popularnością cieszyły się realizowane w formule online webinary, szkolenia i konferencje. Choć część z nich prawdopodobnie zostanie utrzymana w tym formacie także po wygaszeniu pandemii, to organizatorzy chętnie wracają do tradycyjnych spotkań.