Newsy

Coraz więcej młodych ludzi myśli o karierze naukowca. Dzięki programom wspierającym już w liceum mogą rozpocząć swoją ścieżkę zawodową

2018-09-27  |  06:15
Mówi:Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP

Anna Kotańska, stypendystka 3. edycji programu Adamed SmartUP

  • MP4
  • Nauka może być perspektywiczną drogą zawodową – przekonują eksperci Adamedu, jednej z największych w Polsce firm farmaceutycznych i biotechnologicznych. Program ADAMED SmartUP ma na celu wyłuskać i wesprzeć największe młode talenty w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych. Najlepsi dostaną stypendia, które mogą przeznaczyć na wymarzone studia i rozwój kariery naukowej. Kolejna edycja programu startuje w październiku.

    – Program ADAMED SmartUP pokazuje, że młodzi ludzie zdecydowanie interesują się nauką, przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Nasze działania prowadzimy już od 4 lat i z roku na rok liczba osób zgłaszających się do programu jest coraz większa – mówi agencji Newseria Biznes Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP.

    Program naukowo-edukacyjny ADAMED SmartUP jest skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych w wieku 15–19 lat. Jego celem jest popularyzacja nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wsparcie szczególnie uzdolnionej młodzieży.

    – Pokazujemy, że nauka dotyczy nas na co dzień – chociażby poprzez eksperymenty, które można wykonać we własnym domu. Nasz program to także bezpłatne warsztaty prowadzone w  profesjonalnych laboratoriach przez wykładowców i pracowników naukowych – mówi Martyna Strupczewska.

    Częścią inicjatywy jest także program stypendialny dla wybitnie utalentowanych młodych ludzi, którzy interesują się naukami ścisłymi. Stypendia mogą przeznaczyć na wymarzone studia i rozwijanie swojej kariery naukowej.

    – Dzięki programowi ADAMED SmartUP w październiku rozpocznę wymarzone studia chemiczne. Odbyłam też zajęcia z chemii w ramach indywidualnych konsultacji edukacyjnych oraz staż na Uniwersytecie Cambridge. W trakcie programu zobaczyłam, że młode osoby są w stanie wejść do laboratoriów, rozpocząć swoje pierwsze badania. Dało mi to wiarę w siebie, mogę już teraz zacząć myśleć, jakiego typu badania chciałabym prowadzić w przyszłości – mówi Anna Kotańska, stypendystka 3. edycji programu ADAMED SmartUP.

    W czterech dotychczasowych edycjach ADAMED SmartUP zarejestrowało się już blisko 25 tys. uczestników. Spośród nich 200 wzięło udział w obozach naukowych z naukowcami i wykładowcami topowych uczelni. Z roku na rok program cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

    Na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej odbyła się w połowie września uroczysta gala podsumowująca 4. edycję programu ADAMED SmartUP. W trakcie wydarzenia wyłoniono 10 laureatów nagrody głównej, którzy przez najbliższy rok będą rozwijać swoje kariery naukowe pod okiem doświadczonych naukowców. Ogłoszono również nazwiska 3 stypendystów, którzy od zarządu Fundacji Grupy Adamed i Rady Naukowej otrzymali symboliczne czeki. Kolejni młodzi i uzdolnieni kandydaci dostaną taką szansę z początkiem października, kiedy wystartuje rejestracja do 5. edycji programu ADAMED SmartUP.

    – Przed nami już za chwilę 5. edycja programu, w październiku rozpoczynamy rekrutację. Wszyscy zainteresowani, czyli uczniowie w wieku 15–19 lat, mogą zarejestrować się poprzez naszą stronę internetową i zostaną zaproszeni do udziału w grze alternatywnej rzeczywistości, która jest naukowym wyzwaniem do sprawdzenia swojej wiedzy, umiejętności, kojarzenia faktów, nieszablonowego podejścia do rozwiązywania problemów. Spośród osób, które najlepiej poradzą sobie z tym zadaniem, wyłonimy uczestników kolejnego etapu – mówi Martyna Strupczewska.

    Organizatorem ADAMED SmartUP jest Fundacja Grupy Adamed, której celem jest wspieranie działalności badawczo-rozwojowej, naukowej i oświatowej, popularyzacja nauki oraz wsparcie rozwoju młodzieży i środowiska naukowego. Wśród patronów honorowych programu są między innymi: Minister Edukacji Narodowej, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Minister Przedsiębiorczości i Technologii, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Polska Akademia Nauk. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

    Handel

    Kolejny trudny sezon dla polskich sadowników. Ich problemy z pracownikami, pogodą i ukraińską konkurencją odczują kieszenie konsumentów

    Rosyjskie embargo i brak możliwości eksportu na tamtejszy rynek, niedobór pracowników sezonowych, konkurencja ze strony producentów z Ukrainy i nierówne relacje z przemysłem przetwórczym to w tej chwili największe bolączki polskich sadowników – ocenia Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. Jak podkreśla, bez właściwych rozwiązań nie będzie możliwe utrzymanie wskaźników produkcji i eksportu z poprzednich lat, a branża przegra z zagraniczną konkurencją. Zwłaszcza że polskich sadowników nie rozpieszcza ostatnio także pogoda: niekorzystne warunki spowodowały, że zbiory wszystkich gatunków owoców będą w tym roku 30 do nawet 50 proc. niższe. To z kolei odczują kieszenie konsumentów.

    Konsument

    TikTok nowym narzędziem dla promocji młodych twórców i marek. Młodzi ludzie stają się odporni na tradycyjne reklamy

    Influencer marketing to jeden z najszybciej rosnących segmentów cyfrowego marketingu. Wykorzystanie do promocji znanych blogerów i vlogerów pozwala szybko zdobywać nowych klientów i docierać do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zwłaszcza młodych. Warunkiem skutecznego influencer marketingu jest jednak odpowiedni dobór twórców do kampanii i ich wiarygodność. Łączeniu marek i influencerów służy projekt FOLLOVERS, który jest efektem współpracy mediowego giganta Viacom i grupy BrandBuddies, z którą współpracuje ponad 750 marek. Do promocji będzie wykorzystywał TikToka i Instagrama, które stają się coraz popularniejszymi platformami.

    Patronaty Newserii

    XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

    Prawo

    Za kilka lat inwestycje będą zamierać z powodu sytuacji na rynku pracy. Inwestorzy nie będą mieli wykonawców o odpowiednich kompetencjach

    Na polskim rynku pracy już brakuje kilku milionów pracowników, inni z kolei narzekają na brak zatrudnienia. Wynika to z jednej strony z niedopasowania umiejętności pracowników i potrzeb pracodawców, z drugiej z sytuacji demograficznej oraz niskiej aktywności zawodowej Polaków. Zdaniem eksperta rynku pracy z Konfederacji Lewiatan potrzebna jest zachęcająca do podejmowania pracy polityka, dostosowanie programów kształcenia do wymagań rynku i odpowiedzialna polityka migracyjna.

    IFA 2019 Berlin

    Handel

    Sklepy będą w stanie dostarczać produkty poniżej 24 h. Stanie się to możliwe dzięki technologii zdalnej identyfikacji przedmiotów

    W Polsce co roku sprzedawanych jest ok. 30 mln chipów działających w technologii RFID. Globalny rynek jest wart ok. 11 mld dolarów i szybko rośnie, bo technologia zdalnej identyfikacji przedmiotów znajduje szereg zastosowań niemal w każdej branży – od logistyki, przemysłu farmaceutycznego, po sklepy detaliczne i e-commerce. Duży potencjał ma zwłaszcza w tej ostatniej, bo RFID pozwala skutecznie zarządzać zapasami produktów, trafiać z reklamami do konsumentów, ograniczyć kradzieże w sklepach, a także znacznie skrócić czas dostawy zamówionych towarów.

    Złote Spinacze 2019