Newsy

Coraz więcej procesów w centrach usług wspólnych będą wykonywać maszyny. Automatyzacja dotyczyć będzie księgowania i gospodarki magazynowej

2016-10-26  |  06:45
Mówi:Beata Ławecka, senior menadżer w Dziale Usług Księgowych, Mazars Polska

Dorota Piwowarczyk, menadżer w Dziale Outsourcingu, biegły rewident, Mazars Polska

Kinga Baran, szef działu doradztwa podatkowego, Mazars Polska

  • MP4
  • W sektorze nowoczesnych usług dla biznesu postępuje automatyzacja prostych procesów księgowo-finansowych. Rośnie też zapotrzebowanie na wysokospecjalistyczną wiedzę z zakresu compliance oraz znajomości lokalnych regulacji i uwarunkowań prawnych. Polska przyciąga kolejne inwestycje z sektora BPO i SSC, m.in. dzięki wykwalifikowanej w tych obszarach kadrze.

     W centrach usług wspólnych, które specjalizują się w usługach księgowych czy finansowo-księgowych, zachodzi szereg powtarzalnych procesów, które są przejmowane przez roboty. W najbliższych latach ta automatyzacja zajdzie m.in. w procesie zakupowym, księgowaniu i rejestrowaniu faktur zakupowych, w gospodarce magazynowej czy w uzgodnieniach rozliczeń bankowych. Wiele jest takich transakcji, które mogą być ustandaryzowane i przejęte przez maszyny – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Beata Ławecka, biegły rewident, senior manager w Dziale Usług Księgowych i Outsourcingowych Mazars Polska.

    Postępująca automatyzacja nie obejmie jednak docelowo całej branży. Zastąpienie pracy ludzi nie będzie możliwe przy bardziej zaawansowanych usługach, które wymagają specjalistycznej wiedzy na temat lokalnego prawa czy podatków.

     W wymogach lokalnych prawodawstw zachodzą istotne różnice, dlatego wartość tzw. accounting compliance jest nie do przecenienia. Myślę, że w tym tkwi przyszłość biznesowa wyspecjalizowanych firm doradczych i outsourcingowych – podkreśla Ławecka.

    System zapewniania zgodności działań firmy z regulacjami i wymogami prawnymi, czyli tzw. compliance, to stosunkowo nowy w Polsce termin. Coraz więcej dużych firm i korporacji zaczyna doceniać jego znaczenie w zarządzaniu ryzykiem prawnym i biznesowym, dlatego tworzy wyspecjalizowane departamenty, których zadaniem jest wdrożenie systemu compliance. Znaczenie usług wymagających znajomości polskich regulacji i prawodawstwa rośnie także w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu i outsourcingu.

     Mówimy tu w szczególności o compliance podatkowym, czyli wszystkich aspektach związanych z obsługą VAT i CIT, czyli podatku od osób prawnych, payroll oraz o compliance księgowym, czyli przygotowywaniu sprawozdań finansowych na potrzeby lokalne i obsługi lokalnego audytu – wyjaśnia Dorota Piwowarczyk, biegły rewident i menadżer w Dziale Outsourcingu Mazars Polska. – W Polsce rozwija się bardzo dużo centrów usług wspólnych, więc wykorzystanie lokalnych ekspertów i zapotrzebowanie na dobrą, lokalną ekspertyzę będzie coraz większe. Przede wszystkim przekłada się to na bezpieczeństwo klientów obsługiwanych przez te centra.

    Według danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL w połowie 2016 roku działało w Polsce już 936 centrów usług wspólnych. Branża rozwija się skokowo, a w ciągu kolejnych czterech lat zatrudnienie w sektorze BPO i SSC znajdzie nawet 300 tys. osób. Największe centra outsourcingu ulokowane są m.in. w Krakowie, Warszawie, Katowicach, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu, a główny zakres świadczonych przez nie usług to zarówno proste świadczenia z zakresu obsługi klienta i IT, jak i zaawansowane procesy księgowo-finansowe.

    Pod względem dynamiki rozwoju sektora usług dla biznesu Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie i wciąż pozostaje najbardziej atrakcyjną lokalizacją dla potencjalnych inwestorów. Zdaniem Beaty Ławeckiej przewagę w wyścigu o nowe inwestycje zapewnia Polsce aspekt kulturowy, spójny z zachodnioeuropejskim.

    – Polska ze swoim potencjałem i wykwalifikowaną kadrą to przyszłościowa lokalizacja dla tego typu centrów. W porównaniu z innymi, pozaeuropejskimi lokalizacjami dla BPO i SSC, jakimi są np. Filipiny czy Indie, wydaje się naturalne, że z racji aspektu kulturowego i edukacyjnego mamy właściwe zasoby ludzi, którzy mogą skutecznie i z powodzeniem realizować takie usługi – mówi Beata Ławecka.

    O lokalnych aspektach compliance w outsourcingu oraz rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych specjaliści i przedstawiciele branży BPO i SSC rozmawiali w dniach 6–7 października podczas konferencji „Mazars CEE Business Forum” zorganizowanej przez międzynarodową firmę audytorsko-badawczą Mazars. W trakcie prezentacji i paneli dyskusyjnych zaproszeni goście z całej Europy omawiali nowe trendy, potencjał rozwoju oraz możliwości utworzenia w Polsce nowych inwestycji w tym sektorze.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu

    – Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.

    Handel

    Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

    Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.

    Problemy społeczne

    Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

    W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.

    Handel

    Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

    Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.