Mówi: | Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” Jakub Barański, uAvionix Technologies |
Coraz większa rozpoznawalność polskiej marki za granicą. To pomaga krajowym firmom w ekspansji
Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie za granicą. W ubiegłym roku wyeksportowały towary za rekordową kwotę 203 mld euro. Wśród eksportowych hitów „made in Poland” są m.in. produkty rolno-spożywcze, meble, stolarka okienna i drzwiowa, a także maszyny. Krajowe firmy bardzo dobrze radzą też sobie w wyspecjalizowanych czy niszowych branżach, jak produkcja jachtów czy gier komputerowych. Przyczynia się do tego nie tylko dobra koniunktura w strefie euro i Stanach Zjednoczonych, lecz także coraz większa konkurencyjność polskich firm i rosnąca rozpoznawalność polskiej marki za granicą.
– Polskie marki przebijają się na rynkach zagranicznych od samego początku działalności, bo tych z wielowiekową tradycją jest niewiele. Na szczęście są takie branże, w których można szybko zaistnieć i osiągnąć ogromne sukcesy – przykładem są gry komputerowe, w których jesteśmy potęgą światową. Również w branży rolno-spożywczej zdobywamy nowe rynki nie dzięki tanim produktom, lecz także dzięki ich najwyższej jakości. To w eksporcie jest najważniejsze – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.
Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie na zagranicznych rynkach. W ubiegłym roku wyeksportowały za granicę towary za rekordową kwotę 203 mld euro, co oznacza ponaddziesięcioprocentowy wzrost rok do roku (GUS). Eksport rośnie nie tylko dzięki dobrej koniunkturze w strefie euro i Stanach Zjednoczonych, lecz także dzięki coraz większej konkurencyjności polskich firm i rozpoznawalności polskiej marki. To zasługa m.in. takich gigantów jak Maspex, LPP, CCC, Fakro i Oknoplast, Ursus, Wielton, Solaris czy Fabryka Mebli Forte, które cieszą się dużym uznaniem na zagranicznych rynkach i są zaliczane do grona liderów polskiego eksportu.
– Patrząc przez pryzmat ostatnich 30 lat, ranga i rola polskich przedsiębiorstw za granicą bardzo wzrosła, również dlatego, że polska marka zdobyła już swoje miejsce na liście najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Jesteśmy potęgą w produkcji rolno-spożywczej, meblarstwie oraz w wąskich dziedzinach jak produkcja jachtów czy biżuterii bursztynowej, w której jesteśmy mistrzami. Mamy kilka takich branż, które pomagają nam w promocji i ekspansji polskich przedsiębiorstw na cały świat – mówi Krzysztof Przybył.
Prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” ocenia, że dla promocji rodzimej marki za granicą bardzo ważne jest stabilna strategia i długofalowe działania oraz wsparcie dla eksporterów ze strony państwa.
– Żeby umocnić nasze rodzime marki w działalności zagranicznej, trzeba te same stosować standardy przez dłuższy czas. Największym problemem są te sytuacje, kiedy zmienia się ekipa rządowa i zmienia się też pomysł na to, jak się promować. W tej dziedzinie osiąga się sukcesy powolną, ciężką pracą. Korzystamy z handicapu, z tego, że jesteśmy nowi na wielu rynkach, więc to nam pomaga, ale trwałość osiągamy tylko dzięki ciężkiej pracy i najwyższej jakości produktów – mówi Krzysztof Przybył.
Jakub Barański z uAvionix Technologies ocenia, że dla promowania swojej marki za granicą duże znaczenie mają pokazy na targach, docieranie do konkretnych osób poprzez znajomości, relacje networkingowe czy konkursy takie jak „Teraz Polska”. Certyfikat przyznawany od blisko 30 lat przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego jest dla firm sposobem na potwierdzenie wysokiej jakości oferowanych przez siebie produktów i usług. Właśnie odbył się finał kolejnej, 28. edycji konkursu, w której firma uAvionix Technologies otrzymała nagrodę.
– Nasz dron, za który otrzymaliśmy nominację i statuetkę „Teraz Polska”, to bezzałogowy statek powietrzny o bardzo dużym zasięgu i różnorodnym zastosowaniu. Stosowany w klasie cywilnej bezzałogowy statek latający może latać nawet 20 godzin i pokonać w tym czasie 1800 km lotu. Zainteresowanie produktem jest coraz większe, aczkolwiek trudno jest dotrzeć do konkretnej grupy docelowej klientów, ponieważ nie są to standardowe drony – bardziej przemysłowe, dla większych firm. Tutaj standardowe metody marketingu nie działają tak jak bezpośrednie relacje, stąd nadal większą sprzedaż notujemy w Polsce, ale już wychodzimy za granicę – mówi Jakub Barański.
Krajowe firmy bardzo dobrze radzą sobie w wyspecjalizowanych, niszowych branżach – dla przykładu w trzech pierwszych kwartałach ubiegłego roku eksport ubiegłym roku eksport jachtów i motorówek osiągnął wartość blisko 340 mln euro.
– Coraz więcej polskich firm działa na skalę światową. Największym problemem w rozwoju polskiej marki na zagranicznych rynkach jest wydaje się dotarcie do odpowiednich klientów, odpowiednich kontaktów. Nie tylko w Polsce ludzie lubią swoje własne, krajowe produkty, więc często biznesmeni i większe firmy wybierają rozwiązania lokalne, a nie konkretnie polskie. To może być dużym utrudnieniem, aczkolwiek jeżeli produkt jest bardzo dobry, na pewno zostanie doceniony poza granicami kraju – mówi Jakub Barański.
Czytaj także
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-31: Małe i średnie firmy czeka szereg wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Banki chcą im w tym pomagać
- 2024-07-15: Kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze dla firm. Wciąż niewiele z nich liczy jednak swój ślad węglowy
- 2024-07-18: Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów
- 2024-07-29: Koszty instalacji robotów wciąż zbyt wysokie dla firm. Są one jednak świadome konieczności takich inwestycji
- 2024-07-23: Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
- 2024-07-18: Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/anna-jimenez-calaf-ploq7ouq0fm-unsplash_1,w_274,_small.jpg)
Zmiany w ustawie wiatrakowej przełożą się na dodatkowe wpływy do budżetów gmin. Do 2030 roku sięgnąć mogą one 935 mln zł
Nowelizacja ustawy wiatrakowej, a szczególnie zmniejszenie wymaganej odległości farm od zabudowań, może zwiększyć potencjał polskiej energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie. Przychody z podatków od takich instalacji mogą wynieść w każdej z gmin nawet kilka milionów złotych rocznie. Na turbinach wiatrowych w gminie zyskają również sami mieszkańcy, ponieważ 10 proc. łącznej mocy zainstalowanej będzie możliwe do objęcia przez mieszkańców na zasadzie tzw. wirtualnego prosumenta. – Wokół energetyki wiatrowej krąży jednak wiele mitów. Konieczna jest edukacja społeczeństwa – podkreśla Anna Kosińska z Res Global Investment.
Problemy społeczne
Ukraińscy uchodźcy w Polsce mają coraz lepszy dostęp do opieki zdrowotnej. Większość z nich zgłasza się do lekarza z chorobami ostrymi
![](https://www.newseria.pl/files/11111/who-uchodzcy-foto,w_133,_small.jpg)
Uchodźcy z Ukrainy, którzy przebywają w Polsce, mają coraz lepszy dostęp do polskiego systemu opieki zdrowotnej i coraz lepiej rozumieją, jak się w nim poruszać. Większość z nich zgłasza się do lekarza z chorobami ostrymi, blisko co piąty korzysta z usług stomatologicznych, a wśród dzieci obserwowany jest wzrost poziomu wyszczepienia. Statystyki zebrane przez GUS i Światową Organizację Zdrowia pokazują też, że wyzwania, z którymi wciąż się mierzą – jak długie kolejki do specjalistów, duże koszty konsultacji i leczenia czy wysokie ceny leków – pokrywają się z tymi, z którymi boryka się również polskie społeczeństwo.
Ochrona środowiska
Średnie i małe firmy mogą mieć problem z gromadzeniem danych do raportów zrównoważonego rozwoju. Bez nich grozi im utrata partnerów biznesowych
![](https://www.newseria.pl/files/11111/meritoros-esg-foto,w_133,r_png,_small.png)
Duże podmioty już w 2025 roku będą musiały opublikować swoje raporty zrównoważonego rozwoju w zgodzie z wymogami unijnej dyrektywy CSDR. To pociągnie za sobą zmiany w całym łańcuchu wartości i wpłynie również na MŚP. Ich więksi partnerzy biznesowi zaczną bowiem wymagać od nich dostarczania określonych danych – dotyczących m.in. ich emisji gazów cieplarnianych i wpływu na środowisko – aby móc je uwzględnić w swoich sprawozdaniach. – Mniejsze firmy, które są partnerami czy podwykonawcami dużych koncernów, będą musiały ten wymóg spełnić – podkreśla Dariusz Brzeziński z Meritoros. Jego zdaniem w praktyce mogą jednak mieć z tym duży problem.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.