Mówi: | Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji, Huawei Polska dr hab. Marcin Lis, profesor AWSB, prorektor ds. studenckich i współpracy z otoczeniem, Akademia WSB |
Coraz większy popyt na pracowników z branży IT. Firmy technologiczne stawiają na kształcenie kadr
Aktualizacja 10:45
Fachowcy z branży IT znajdują się w czołówce rankingu najbardziej poszukiwanych pracowników na rynku. Z badania ManpowerGroup wynika, że 64 proc. firm z branży cierpi na niedobór talentów w tym obszarze. Dlatego branża wysokich technologii coraz mocniej sama angażuje się w kształcenie przyszłych kadr. Firma Huawei nawiązała właśnie współpracę z Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej, w ramach której planowane są m.in. wspólne przedsięwzięcia naukowe i badawczo-rozwojowe, tworzenie programów studiów oraz szkoleń i praktyk przygotowujących do pracy w konkretnych zawodach.
– Cyfrowe technologie są bardzo ważne w dzisiejszym kształceniu, a firmy mogą robić wiele rzeczy, żeby się w ten proces zaangażować. Mogą wspierać uczelnie, organizować stypendia i praktyki bądź warsztaty dla studentów czy różnego rodzaju prezentacje, targi, imprezy pozwalające zobaczyć, co robią firmy wysokich technologii – mówi agencji Newseria Biznes Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.
W całej Europie popyt na kompetencje technologiczne i informatyczne już w tej chwili mocno przewyższa podaż. Szacuje się, że w Polsce na rynku pracy brakuje ok. 50 tys. informatyków i specjalistów z branży ICT. Wraz z transformacją cyfrową – i trendami takimi jak elektromobilność, automatyzacja, sztuczna inteligencja i cyberbezpieczeństwo – ta luka kadrowa będzie się pogłębiać.
– O ile szereg procesów i prac inżynierskich można już dość łatwo zautomatyzować, o tyle myślenie o nowych produktach, usługach czy działalności całych biznesów ciężko oddać sztucznej inteligencji czy nowym technologiom. Dlatego są potrzebni nowi, młodzi świadomi studenci – podkreśla Ryszard Hordyński.
Uczelnie starają się odpowiadać na to zapotrzebowanie, dostosowując kierunki kształcenia do cyfrowych realiów. Biznes, dla którego dostępność wykwalifikowanych kadr ma fundamentalne znaczenie, coraz częściej angażuje się w ten proces, inicjując m.in. współpracę ze szkołami wyższymi czy autorskie programy szkoleniowe.
– Współpraca uczelni z biznesem przynosi duże korzyści, ponieważ studenci zdobywają praktyczną wiedzę. Te nowoczesne trendy, oparte dziś m.in. na sztucznej inteligencji, robotyzacji i wirtualnej rzeczywistości, są implementowane w ramach programów kształcenia właśnie dzięki współpracy z różnymi partnerami – mówi dr hab. Marcin Lis, profesor AWSB, prorektor ds. studenckich i współpracy z otoczeniem w Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.
W ubiegłym tygodniu uczelnia poszerzyła listę tych partnerów właśnie o firmę Huawei. 23 września br. obie strony podpisały porozumienie o współpracy w zakresie edukacji studentów. Wśród zaplanowanych działań są m.in. wspólne przedsięwzięcia naukowe i badawczo-rozwojowe oraz tematyczne konferencje i seminaria dla studentów. Huawei Polska ma także wspomagać Akademię WSB w tworzeniu programów studiów oraz szkoleń i praktyk przygotowujących do pracy w konkretnych zawodach.
– Ta współpraca będzie wielowątkowa. Obejmie m.in. definiowanie wspólnych programów kształcenia i wychodzenie z bardzo praktyczną ofertą dotyczącą sztucznej inteligencji, elektromobilności, ale i obszaru telekomunikacji, realizację wspólnych projektów badawczo-wdrożeniowych i programów dla naszych studentów. Studenci Akademii WSB będą też uczestniczyli w programie Seeds for the Future – mówi prof. Marcin Lis.
Realizowany od dziewięciu lat Seeds for the Future to globalny program edukacyjny Huawei, którego celem jest rozwijanie talentów w dziedzinie technologii ICT i przygotowanie studentów do postawienia pierwszych kroków w profesjonalnym świecie nowych technologii. Program jest skierowany do najzdolniejszych studentek i studentów z uczelni wyższych, głównie tych, którzy uczą się na kierunkach związanych z IT, inżynierią, technologiami czy matematyką. W ramach Seeds for the Future mogą wziąć udział w kilkudniowym cyklu szkoleń i warsztatów prowadzonych przez światowej klasy ekspertów i poznać m.in. trendy w rozwoju sztucznej inteligencji i inteligentnych miast, internetu rzeczy, technologii chmurowych czy zastosowań 5G.
– Kolejny obszar współpracy to cykliczne konferencje, które będziemy realizowali pod patronatem Huaweia, dotyczące m.in. innowacyjności i przedsiębiorczości oraz Industry 5.0, ponieważ ta organizacja ma w tym duże doświadczenie i z doświadczeń jej ekspertów będziemy korzystali – mówi prorektor Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej.
Huawei prowadzi w całej Europie szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń, które mają stworzyć ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych. W tym celu firma technologiczna współpracuje z kilkoma polskimi uczelniami.
– Z Akademią Leona Koźmińskiego wspólnie prowadzimy studia w zakresie cyberbezpieczeństwa. Z Politechniką Warszawską, gdzie działa m.in. nasze laboratorium, współpracujemy w zakresie sztucznej inteligencji. Z kolei z Politechniką Poznańską współpracujemy przy kształceniu studentów w zakresie rozwiązań sieciowych. Tak więc pomysłów jest wiele – dodaje Ryszard Hordyński.
We współpracy z uczelniami firma organizuje także program ICT Academy. Globalnie obejmuje on 2 tys. uniwersytetów, a jego celem jest wsparcie wysiłków edukacyjnych oraz przeszkolenie ponad miliona specjalistów i ekspertów ICT do 2024 roku. Huawei od lat stawia też na pogłębianie równości płciowej w dostępie do edukacji w zakresie nowych technologii, angażując się we współpracę z Fundacją Edukacyjną Perspektywy w projekcie „Dziewczyny na Politechniki!” czy też wspierając kampanię #WiedzaNieMaPłci organizowaną przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką.
Czytaj także
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-03-29: Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem
- 2024-03-19: Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.