Newsy

Cyfrowa transformacja przynosi zyski. Mimo to zaledwie 26 proc. polskich firm uwzględnia ją w swojej strategii biznesowej

2016-11-03  |  06:35

Ponad jedna piąta firm realizujących strategię cyfryzacji oczekuje jeszcze w tym roku ponad 10-proc. wzrostu przychodów. W przedsiębiorstwach, które nie wdrażają nowych technologii IT, odsetek ten jest dziesięciokrotnie niższy. Mimo to tylko 26 proc. krajowych przedsiębiorstw uwzględnia cyfryzację w swojej strategii – wynika z badania IDC na zlecenie Oracle Polska.

Krajowe firmy jeszcze sobie nie zdają sprawy z korzyści płynących z cyfrowej transformacji, co w dużej mierze wynika z braku wiedzy. 40 proc. respondentów w ogóle nie wie, czym taka transformacja jest – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Kosowska, analityk rynku oprogramowania w IDC Polska. – Na pewno czeka nas sporo wysiłku, aby polskie przedsiębiorstwa wyedukować w tym zakresie.

IDC definiuje cyfrową transformację jako nowe podejście do biznesu, tworzenie nowych modeli biznesowych, procesów, produktów czy usług, przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań IT takich jak technologie mobilne, chmura obliczeniowa, sieci społecznościowe, analizy małych czy dużych zbiorów danych. Te filary transformacji pomagają firmom dowiedzieć się więcej o klientach, szybciej wprowadzać nowe usługi i lepiej je profilować.

Jak wynika z danych IDC, do końca 2017 roku cyfrowa transformacja znajdzie się w centrum strategii biznesowej ponad dwóch trzecich wiodących firm na świecie, ale nie w Polsce. Na razie w swoich strategiach uwzględnia ją tylko 26 proc. krajowych podmiotów gospodarczych. Co piąta firma już dziś ten proces realizuje, a 8 proc. wkrótce go rozpocznie. Ponad połowa nie ma jednak w ogóle planów związanych z przeprowadzaniem cyfrowej transformacji.

To zaskakujące, gdyż w krajach Europy Zachodniej, według naszych badań ponad 60 proc. przedsiębiorstw już przechodzi procesy cyfrowej transformacji, a na świecie aż dwie trzecie globalnych koncernów – komentuje Edyta Kosowska.

Dziś 29 proc. firm w Polsce używa technologii mobilnych, 18 proc. – chmury obliczeniowej, a tylko 8 proc. korzysta z rozwiązań big data. Sytuacja jednak powoli będzie się w tym zakresie zmieniać. 19 proc. firm planuje podjąć działania związane z cyfrową transformacją. 39 proc. firm planuje lub rozważa możliwość wdrożenia chmury, a 14 proc. skłania się ku implementacji technologii mobilnych, tyle samo, co dużych zbiorów informacji.

Firmy planują zwiększanie wydatków zarówno na technologię chmury obliczeniowej, jak i na technologie mobilne. Dlatego dynamika zarówno rynku chmurowego, jak i innych rynków związanych z cyfrową transformacją jest bardzo wysoka i plasuje się w okolicach 20–30 proc. rocznie – komentuje Edyta Kosowska.

Badanie IDC dla Oracle Polska wykazało, że inwestycję w nowe technologie przedsiębiorcy wiążą z szeregiem korzyści biznesowych. 21 proc. respondentów, którzy obecnie realizują strategię cyfryzacji, oczekuje w tym roku ponad 10 proc. wzrostu przychodów. Wśród firm, w których takie procesy nie zachodzą, tylko 2 proc. spodziewa się takiego wzrostu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Luka płacowa między kobietami a mężczyznami nie maleje. Wyrównanie różnic może potrwać jeszcze co najmniej 130 lat

Gender gap to problem społeczny w globalnym, jak i polskim wymiarze. Według danych McKinsey & Company w Polsce kobiety stanowią ponad połowę populacji i aż 66 proc. osób kończących studia wyższe, ale mają niższy udział w rynku pracy i nieproporcjonalnie mniej zarabiają. Luka płacowa, według ostatniego raportu World Economic Forum „Global Gender Gap Report 2022”, wynosi 8,7 proc., choć w niektórych branżach i według niektórych metodologii jest ponad dwukrotnie wyższa. Szansą na szybkie wyrównanie jej może się jednak okazać projekt unijnej dyrektywy, który zmusi pracodawców do większej transparentności w wynagrodzeniach. 

Przemysł

Opracowany w Polsce system narzędzi inżynierskich zwiększy wydajność silników lotniczych. Pozwoli też przewidzieć konieczność remontu silnika samolotu i związane z tym koszty

Poprawa wydajności silników i możliwość optymalizacji kosztów ich eksploatacji czy remontów – to elementy, które mają duże znaczenie dla linii lotniczych. General Electric Company Polska pracuje nad systemem, który na podstawie obliczeń dokonanych przez algorytmy sztucznej inteligencji ułatwi projektowanie części lotniczych poprzez optymalizację charakterystyk odpowiedzialnych za zużycie paliwa i emisję. Platforma opracuje też prognozy dotyczące planowania czynności serwisowych w trakcie eksploatacji silników, tak aby flota lotnicza działała jak najwydajniej. Wdrożenie trzymodułowego projektu przyniesie korzyści nie tylko przewoźnikom i serwisom naprawczym, lecz także przyczyni się do osiągnięcia celu dekarbonizacji transportu.

Motoryzacja

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku

W ubiegłym roku sprzedaż AMG, sportowego i wyczynowego brandu Mercedesa, wzrosła o blisko 17 proc. do rekordowych 146 tys. egzemplarzy. Polska jest dla tej marki czwartym rynkiem zbytu w Europie, a gdański AMG Brand Center jednym z nielicznych jej salonów na świecie. – Ten segment rynku rośnie na całym świecie i „młodnieje”, bo przyciąga coraz młodszych klientów – mówi Philipp Schiemer, dyrektor generalny marki Mercedes-AMG. W kolejnych latach będą ich przyciągać dwa trendy – elektromobilność i cyfryzacja, czyli m.in. wejście w e-wyścigi. AMG zaprezentowało właśnie specjalne odsłony swoich flagowych modeli przygotowane na 55. urodziny.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.