Mówi: | Edyta Kosowska |
Funkcja: | analityk rynku oprogramowania |
Firma: | IDC Polska |
Cyfrowa transformacja przynosi zyski. Mimo to zaledwie 26 proc. polskich firm uwzględnia ją w swojej strategii biznesowej
Ponad jedna piąta firm realizujących strategię cyfryzacji oczekuje jeszcze w tym roku ponad 10-proc. wzrostu przychodów. W przedsiębiorstwach, które nie wdrażają nowych technologii IT, odsetek ten jest dziesięciokrotnie niższy. Mimo to tylko 26 proc. krajowych przedsiębiorstw uwzględnia cyfryzację w swojej strategii – wynika z badania IDC na zlecenie Oracle Polska.
– Krajowe firmy jeszcze sobie nie zdają sprawy z korzyści płynących z cyfrowej transformacji, co w dużej mierze wynika z braku wiedzy. 40 proc. respondentów w ogóle nie wie, czym taka transformacja jest – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Kosowska, analityk rynku oprogramowania w IDC Polska. – Na pewno czeka nas sporo wysiłku, aby polskie przedsiębiorstwa wyedukować w tym zakresie.
IDC definiuje cyfrową transformację jako nowe podejście do biznesu, tworzenie nowych modeli biznesowych, procesów, produktów czy usług, przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań IT takich jak technologie mobilne, chmura obliczeniowa, sieci społecznościowe, analizy małych czy dużych zbiorów danych. Te filary transformacji pomagają firmom dowiedzieć się więcej o klientach, szybciej wprowadzać nowe usługi i lepiej je profilować.
Jak wynika z danych IDC, do końca 2017 roku cyfrowa transformacja znajdzie się w centrum strategii biznesowej ponad dwóch trzecich wiodących firm na świecie, ale nie w Polsce. Na razie w swoich strategiach uwzględnia ją tylko 26 proc. krajowych podmiotów gospodarczych. Co piąta firma już dziś ten proces realizuje, a 8 proc. wkrótce go rozpocznie. Ponad połowa nie ma jednak w ogóle planów związanych z przeprowadzaniem cyfrowej transformacji.
– To zaskakujące, gdyż w krajach Europy Zachodniej, według naszych badań ponad 60 proc. przedsiębiorstw już przechodzi procesy cyfrowej transformacji, a na świecie aż dwie trzecie globalnych koncernów – komentuje Edyta Kosowska.
Dziś 29 proc. firm w Polsce używa technologii mobilnych, 18 proc. – chmury obliczeniowej, a tylko 8 proc. korzysta z rozwiązań big data. Sytuacja jednak powoli będzie się w tym zakresie zmieniać. 19 proc. firm planuje podjąć działania związane z cyfrową transformacją. 39 proc. firm planuje lub rozważa możliwość wdrożenia chmury, a 14 proc. skłania się ku implementacji technologii mobilnych, tyle samo, co dużych zbiorów informacji.
– Firmy planują zwiększanie wydatków zarówno na technologię chmury obliczeniowej, jak i na technologie mobilne. Dlatego dynamika zarówno rynku chmurowego, jak i innych rynków związanych z cyfrową transformacją jest bardzo wysoka i plasuje się w okolicach 20–30 proc. rocznie – komentuje Edyta Kosowska.
Badanie IDC dla Oracle Polska wykazało, że inwestycję w nowe technologie przedsiębiorcy wiążą z szeregiem korzyści biznesowych. 21 proc. respondentów, którzy obecnie realizują strategię cyfryzacji, oczekuje w tym roku ponad 10 proc. wzrostu przychodów. Wśród firm, w których takie procesy nie zachodzą, tylko 2 proc. spodziewa się takiego wzrostu.
Czytaj także
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.