Newsy

Cyfrowa transformacja przynosi zyski. Mimo to zaledwie 26 proc. polskich firm uwzględnia ją w swojej strategii biznesowej

2016-11-03  |  06:35

Ponad jedna piąta firm realizujących strategię cyfryzacji oczekuje jeszcze w tym roku ponad 10-proc. wzrostu przychodów. W przedsiębiorstwach, które nie wdrażają nowych technologii IT, odsetek ten jest dziesięciokrotnie niższy. Mimo to tylko 26 proc. krajowych przedsiębiorstw uwzględnia cyfryzację w swojej strategii – wynika z badania IDC na zlecenie Oracle Polska.

Krajowe firmy jeszcze sobie nie zdają sprawy z korzyści płynących z cyfrowej transformacji, co w dużej mierze wynika z braku wiedzy. 40 proc. respondentów w ogóle nie wie, czym taka transformacja jest – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Kosowska, analityk rynku oprogramowania w IDC Polska. – Na pewno czeka nas sporo wysiłku, aby polskie przedsiębiorstwa wyedukować w tym zakresie.

IDC definiuje cyfrową transformację jako nowe podejście do biznesu, tworzenie nowych modeli biznesowych, procesów, produktów czy usług, przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań IT takich jak technologie mobilne, chmura obliczeniowa, sieci społecznościowe, analizy małych czy dużych zbiorów danych. Te filary transformacji pomagają firmom dowiedzieć się więcej o klientach, szybciej wprowadzać nowe usługi i lepiej je profilować.

Jak wynika z danych IDC, do końca 2017 roku cyfrowa transformacja znajdzie się w centrum strategii biznesowej ponad dwóch trzecich wiodących firm na świecie, ale nie w Polsce. Na razie w swoich strategiach uwzględnia ją tylko 26 proc. krajowych podmiotów gospodarczych. Co piąta firma już dziś ten proces realizuje, a 8 proc. wkrótce go rozpocznie. Ponad połowa nie ma jednak w ogóle planów związanych z przeprowadzaniem cyfrowej transformacji.

To zaskakujące, gdyż w krajach Europy Zachodniej, według naszych badań ponad 60 proc. przedsiębiorstw już przechodzi procesy cyfrowej transformacji, a na świecie aż dwie trzecie globalnych koncernów – komentuje Edyta Kosowska.

Dziś 29 proc. firm w Polsce używa technologii mobilnych, 18 proc. – chmury obliczeniowej, a tylko 8 proc. korzysta z rozwiązań big data. Sytuacja jednak powoli będzie się w tym zakresie zmieniać. 19 proc. firm planuje podjąć działania związane z cyfrową transformacją. 39 proc. firm planuje lub rozważa możliwość wdrożenia chmury, a 14 proc. skłania się ku implementacji technologii mobilnych, tyle samo, co dużych zbiorów informacji.

Firmy planują zwiększanie wydatków zarówno na technologię chmury obliczeniowej, jak i na technologie mobilne. Dlatego dynamika zarówno rynku chmurowego, jak i innych rynków związanych z cyfrową transformacją jest bardzo wysoka i plasuje się w okolicach 20–30 proc. rocznie – komentuje Edyta Kosowska.

Badanie IDC dla Oracle Polska wykazało, że inwestycję w nowe technologie przedsiębiorcy wiążą z szeregiem korzyści biznesowych. 21 proc. respondentów, którzy obecnie realizują strategię cyfryzacji, oczekuje w tym roku ponad 10 proc. wzrostu przychodów. Wśród firm, w których takie procesy nie zachodzą, tylko 2 proc. spodziewa się takiego wzrostu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.