Mówi: | Karolina Kasperska |
Funkcja: | Head of English Programmes |
Firma: | British Council |
Diametralne zmiany w sposobie nauki języków obcych. Sztuczna inteligencja wspiera uczniów i nauczycieli
Znajomość języka angielskiego nie jest już wymagana tylko przy rekrutacji na stanowiska kierownicze, ale w zasadzie na każdym stanowisku. Poszukiwanie pracy to jedna z podstawowych motywacji do jego nauki. Zmienia się jednak sposób, w jaki uczymy się języków obcych. Chcemy się skutecznie komunikować, zamiast przyswajać literacką angielszczyznę. W nauce coraz częściej pomagają nam narzędzia sztucznej inteligencji. Nauczyciele też chętnie z nich korzystają, ale zaznaczają, że to raczej pomoc naukowa, a nie rozwiązanie, które docelowo wykluczy ludzi z tego procesu.
– Największą motywacją do nauki języka angielskiego jest szansa na zatrudnienie, edukacja i rozrywka. Należy tu zwrócić uwagę na to, że język angielski jest już teraz wymagany nie tylko od najwyższej kadry menedżerskiej, ale również na każdym stanowisku i w każdej branży. Język angielski pozostanie lingua franca przez kolejne dekady, trudno nam sobie wyobrazić komunikację w dzisiejszym świecie bez języka angielskiego – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Kasperska, Head of English Programmes w British Council.
Z opublikowanego w ubiegłym roku raportu „The Future of English: Global Perspectives” wynika, że nauka języków obcych zmieniła się w ciągu ostatnich lat. Stopniowo zaczęło zanikać dążenie do posługiwania się językami na równi z ich rodzimymi mówcami.
– Ponieważ język angielski używany w mediach społecznościowych albo generalnie w internecie często nie jest formalny, jest żargonem, używamy skrótów, więc język angielski ma zupełnie różne standardy w porównaniu z tym, jakiego standardu języka uczyliśmy się kiedyś w szkole. Można powiedzieć, że język angielski wyszedł bardzo mocno poza klasę – zwraca uwagę Karolina Kasperska. – Dzisiejsze podejście do kompetencji językowych jest o wiele bardziej elastyczne. Dzieci i młodzież są zanurzeni od najwcześniejszych lat w języku angielskim poprzez platformy streamingowe i gry online. Dla nich korzystanie z języka angielskiego jest naturalne, one nie odczuwają tego jako stres, w sposób naturalny reagują i w sposób naturalny rozumieją ze słuchu.
Nauka języków obcych stała się ponadto bardziej spersonalizowana i inkluzywna. Wpływ na to mają m.in. możliwości wykorzystania w tym procesie sztucznej inteligencji. Z badań przeprowadzonych na grupie ponad 1,3 tys. nauczycieli angielskiego ze 118 krajów wynika, że trzy czwarte z nich korzysta z narzędzi wspieranych sztuczną inteligencją. Najczęściej wykorzystują je do tworzenia materiałów do nauki. Wskazało tak 57 proc. ankietowanych.
Badanie „The Future of English” podkreśla niektóre korzyści płynące z zastosowania sztucznej inteligencji w nauczaniu języków obcych. Należą do nich m.in. inteligentny tutoring (odpowiadanie na pytania uczniów i udzielanie wyjaśnień), personalizacja treści dostosowana do indywidualnych potrzeb, automatyczna informacja zwrotna (dotycząca m.in. popełnianych błędów), angażujące doświadczenie edukacyjne zapewniane np. przez formułę bazującą na formule gry czy rywalizację z innymi uczniami i uczennicami. Sztuczna inteligencja sprawdza się także w kluczowych obszarach nauki, czyli mówienia, pisania, słuchania i czytania. Najpopularniejszymi narzędziami są aplikacje do nauki języków. Korzysta z nich 48 proc. uczestników badania. Generatywną sztuczną inteligencją wspiera się 37 proc. ankietowanych, a 31 proc. używa chatbotów.
– Korzystamy z chatbotów, które są naszymi asystentami językowymi, żeby uczyć się pisania albo mówienia, korzystamy z narzędzi, które przetwarzają tekst w dźwięk i na odwrót, albo z bardzo licznych aplikacji językowych, więc to jest bardzo dużo dodatkowych elementów w uczeniu się samodzielnie albo w klasie – wymienia ekspertka.
Z badań, do których dotarli autorzy raportu „Artificial intelligence and English language teaching: Preparing for the future”, wynika na przykład, że dostęp uczniów do translatora ułatwia im przyswajanie słownictwa, zwłaszcza specjalistycznego. Również oparte na sztucznej inteligencji narzędzia do sprawdzania gramatyki pomagają osobom uczącym się języka w budowaniu poprawnych zdań. Wciąż jednak kluczowa pozostaje rola nauczyciela.
– Nauczyciele, którzy wzięli udział w tych badaniach, wskazują, że nie należy zadawać pytania, czy sztuczna inteligencja zastąpi prawdziwych nauczycieli, bo na dzisiaj wiemy, że nie, jednakże jest bardzo duża potrzeba, aby nauczyciele języków obcych mieli rozwinięte kompetencje cyfrowe w zakresie sztucznej inteligencji. Innymi słowy, aby umieli wykorzystać to, co sztuczna inteligencja wnosi do klasy w proces nauczania, w mądry i odpowiedni sposób – zaznacza Karolina Kasperska. – Nauczyciele biorący udział we wspomnianym przeze mnie badaniu wskazywali na to, że narzędzia użyte w nieodpowiedni sposób mogą również wyrządzić szkodę, stąd potrzeba nauczyciela, który potrafi wskazać uczniowi czy uczennicy odpowiednie narzędzia, dostosowane do jego lub jej potrzeb.
Podstawową wadą SI zauważaną przez nauczycieli jest brak ludzkich emocji, co sprawia, że narzędzia nie pozwalają w pełni uchwycić niuansów językowych, takich jak chociażby humor. Wyrażają także obawy dotyczące nadmiernego polegania na tych narzędziach – uważają, że narzędzia i treści oparte na sztucznej inteligencji powinny raczej uzupełniać, a nie zastępować istniejące metody nauczania. Ponad połowa badanych uważa, że sztuczna inteligencja nie będzie w stanie do 2035 roku wyeliminować ludzi z procesu nauczania języka angielskiego.
– Wciąż zauważamy bardzo duże zainteresowanie kursami stacjonarnymi, nasi słuchacze cenią sobie bezpośredni kontakt z nauczycielem. Taki kontakt jest niezbędny w procesie nauki, a w procesie nauki języków obcych w szczególności – podkreśla ekspertka.
Czytaj także
- 2024-06-21: Szkoły nie przygotowują uczniów na wejście w dorosłość. Oceny wciąż ważniejsze od kompetencji przyszłości i kreatywności
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
- 2024-06-18: Sztuczna inteligencja w centrum zainteresowania biznesu. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania
- 2024-06-11: Młodzi przed trzydziestką odnoszą sukcesy w polskiej nauce. Setka najzdolniejszych otrzymała właśnie stypendia
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-27: Sztuczna inteligencja ma coraz więcej zastosowań w internetowym handlu. Teraz e-sklepy muszą się przygotować do wdrożenia nowych regulacji
- 2024-06-11: Cieńsze od włosa ogniwa słoneczne zwiększą możliwości dronów. Są lżejsze i wydajniejsze niż tradycyjne ogniwa
- 2024-06-12: Banki coraz śmielej wdrażają generatywną sztuczną inteligencję. Podchodzą jednak do tej technologii z dużą ostrożnością
- 2024-05-21: Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.