Mówi: | Stefan Putka, prezes Warszawskiego Cechu Piekarzy, współwłaściciel Cukierni i Piekarni Putka prof. dr hab. Alicja Ceglińska, kierownik Zakładu Technologii Zbóż, Wydział Nauk o Żywności, Katedra Technologii Żywności SGGW |
Dietetycy: chleb to najważniejszy element zbilansowanej diety, trzeba jednak zwracać uwagę na jego jakość
Ze statystyk wynika, że w perspektywie ostatnich dwóch dekad spożycie chleba w Polsce spadło o połowę. Tymczasem zarówno piekarze, jak i specjaliści od żywienia przekonują, że pieczywo jest nie tylko smaczne, lecz także zdrowe.
– Dobrej jakości pieczywo możemy kupować z powodzeniem w sklepie, od sprawdzonych producentów – mówi agencji informacyjnej Newseria prof. dr hab. Alicja Ceglińska, kierownik Zakładu Technologii Zbóż Wydziału Nauk o Żywności SGGW. – Firmy piekarskie z tradycjami produkują dobrej jakości pieczywo, ponieważ stosują sprawdzone surowce o wysokiej jakości, które zawierają właściwą wartość wypiekową do uzyskania produktów.
W sklepach i piekarniach jest dostępnych wiele rodzajów wypieków, co powoduje, że konsument może mieć problem z dokonaniem wyboru. Trudno stwierdzić, czy leżące na półce chleb albo bułki są dobrej jakości i smaczne. Można to jednak sprawdzić.
– Pieczywo dobrej jakości powinno charakteryzować się ładnym wyglądem zewnętrznym, być dobrze wyrośnięte, co gwarantuje miękkość takiego pieczywa – tłumaczy prof. Ceglińska. – Poza tym sugerujemy się zawsze aromatem pieczywa. Jeżeli ten aromat jest intensywny, to już świadczy o tym, że pieczywo jest świeże.
O ile statystyki mówią o lawinowym spadku sprzedaży chleba, branża piekarnicza ma co do tych danych wątpliwości.
– Statystyki podają, że jemy o około połowę chleba mniej niż jeszcze dwie dekady temu – komentuje Stefan Putka, prezes warszawskiego Cechu Piekarzy, współwłaściciel Cukierni i Piekarni Putka. – Ale nie wiadomo, czy uwzględniane jest tutaj spożywanie produktów zbożowych w postaci pity, hamburgerów czy kanapek na mieście. Poza tym nie wiadomo jeszcze, czy statystyki obejmują naszą emigrację, a jak wiemy Polskę opuściło około 2 mln osób. Więc tutaj siłą rzeczy może być przekłamanie.
To przekłamanie może też wynikać z faktu, że w Polsce modne stało się ostatnio samodzielne wypiekanie chleba. Dla branży to i zła, i dobra wiadomość. Zła – bowiem wypiekając własny chleb, konsumenci nie kupują go w sklepie. Dobra, bo potwierdza, że konsumenci lubią pieczywo i wcale z niego nie rezygnują.
– Alternatywą dla pieczywa kupowanego w sklepach stał się wypiek pieczywa w domu – dostrzega prof. dr hab. Alicja Ceglińska. – Myślę, że jest to moda, która szybko przeminie, bo każdemu po pewnym czasie znudzi się ta pracochłonna metoda przygotowania składników i wypieku tego pieczywa.
Zarówno piekarze, jak i dietetycy oraz lekarze przekonują, że chleb powinien pozostać ważnym składnikiem naszej diety. Jest bowiem nie tylko smaczny. Dostarcza też naszemu organizmowi najważniejszych składników odżywczych i mikroelementów. I wbrew powszechnemu mniemaniu, wcale nie tuczy.
– Autorytety medyczne i dietetyczne mówią, że wbrew powszechnemu przekonaniu pieczywo nie tuczy. Powinno być podstawowym produktem spożywczym w diecie – podkreśla prezes warszawskiego Cechu Piekarzy Stefan Putka.
Wtóruje mu dr Robert Księżopolski, prezes fundacji Chleb to Zdrowie.
– Za tymi argumentami stoją prowadzone od lat badania. Pieczywo jest podstawą piramidy żywieniowej i powinno być również podstawą naszej diety – dodaje.
Czytaj także
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-11: Farmaceuci z coraz większą rolą w opiece zdrowotnej. Apteki zasilają budżet olbrzymią kwotą [DEPESZA]
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-07-02: Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
- 2024-06-07: Fala zwolnień grupowych budzi obawy o konkurencyjność polskiego rynku. Spodziewana duża reorganizacja w działaniu firm
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Infrastruktura
![](https://www.newseria.pl/files/11111/american-public-power-association-dr3fb6dbec0-unsplash,w_274,_small.jpg)
Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
Według danych URE problem z rosnącą liczbą odmów przyłączenia do sieci z każdym rokiem mocno się pogłębia. – Ponad 80 GW odmów przyłączeniowych dla odnawialnych źródeł energii, które zaraportował Urząd Regulacji Energetyki za ub.r., to więcej, niż mamy w tej chwili mocy zainstalowanej w systemie, więc to jest naprawdę duża liczba – mówi Paweł Czyżak, analityk Ember. Jak wskazuje, problemy z przyłączaniem nowych mocy do sieci wynikają głównie z jej struktury wiekowej, ale dotyczą nie tylko Polski. – W regionie Europy Wschodniej infrastruktura jest starsza, mniej scyfryzowana. Duża część tej infrastruktury to jest jeszcze okres komunizmu i ona po prostu się starzeje, więc kraje takie jak Bułgaria, Czechy, Słowacja czy właśnie Polska napotykają już bariery na tyle istotne, że praktycznie nie da się przyłączać żadnych nowych mocy – mówi ekspert.
Prawo
Ostatni moment na przyjęcie standardów ochrony małoletnich w placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy mają pomóc walczyć ze zjawiskiem przemocy wobec najmłodszych
![](https://www.newseria.pl/files/11111/sotomska-som-foto,w_133,r_png,_small.png)
15 sierpnia mija termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM) we wszystkich instytucjach pracujących z dziećmi. Poza oczywistymi placówkami, takimi jak szkoły, przedszkola czy kluby sportowe, obowiązek ten dotyczy także np. hoteli czy szpitali. Wdrożenie przez te instytucje odpowiednich procedur zapobiegawczych i interwencyjnych ma doprowadzić docelowo do zmniejszenia skali przemocy i nadużyć wobec najmłodszych. – Standardy ochrony małoletnich przez to, że są obowiązkowe i dotyczą tak wielu organizacji i instytucji, będą prawdziwą zmianą społeczną, o ile świadomie podejdziemy do ich przygotowania i wdrażania – podkreśla Agata Sotomska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Nauka
Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat
![](https://www.newseria.pl/files/11111/piap-tankowanie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Wdrożenie systemu tankowania na orbicie okołoziemskiej umożliwi wydłużenie czasu eksploatacji obecnych satelitów nawet o 20 lat. Przełoży się to na znaczne obniżenie kosztów operacyjnych dla operatów satelitarnych, wydłuży czas wykorzystania satelitów, co w efekcie zmniejszy liczbę kosmicznych śmieci. Obecnie w Europie nie istnieje podobne rozwiązanie, jednak polskie konsorcjum intensywnie pracuje nad jego opracowaniem. Zespół PIAP Space, we współpracy z naukowcami z Łukasiewicz – ILOT, rozwija technologie umożliwiające zbliżanie i oddalanie satelitów serwisowych od serwisowanych (tzw. Rendezvous and Proximity Operations, RPO), systemy dokowania oraz transferu paliwa, które zapewniają bezpieczne i niezawodne połączenie oraz przepływ paliw.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.