Newsy

Dla części firm pandemia to impuls do zmian. Cyfrowa rewolucja w tym roku przyspieszy

2021-02-01  |  06:20

Rozwój usług chmurowych, narzędzi do pracy zdalnej i sprzedaży internetowej oraz działanie na rzecz większego cyberbezpieczeństwa – to zdaniem Tomasza Dreslerskiego, dyrektora sprzedaży ds. klientów kluczowych i korporacyjnych w Orange Polska, główne trendy na rynku telekomunikacyjnym i teleinformatycznym, które rozwiną się w tym roku w następstwie pandemii COVID-19. Większość firm będzie kontynuować zapoczątkowaną w zeszłym roku cyfrową transformację, a w niektórych przypadkach ona zdecydowanie przyspieszy. To sprawia, że segment B2B jest dziś dla operatorów komórkowych bardzo atrakcyjnym, choć niełatwym, obszarem rozwoju.

– Rok 2020 dla nas wszystkich - dla konsumentów i dla biznesu - był pełen wyzwań. Wyszliśmy z niego wzmocnieni o nowe doświadczenia. COVID przez wiele lat będzie przez nas zapamiętany jako zjawisko destrukcyjne, ale z drugiej strony – jako impuls do zmian. Wielu przedsiębiorców zobaczyło nowe szanse, nowe możliwości, których wcześniej nie dostrzegali albo które ignorowali – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Dreslerski.

COVID-19 mocno przyspieszył cyfryzację firm. W okresie lockdownu i powolnego odmrażania gospodarki polskie przedsiębiorstwa ekspresowo digitalizowały swoje działania. Jak wskazuje badanie Intel i Polycom, co trzecia mała i średnia firma w ubiegłym roku deklarowała wysoki poziom zaawansowania w procesach cyfryzacji biznesu, a kolejne 24 proc. było w fazie wdrażania założeń nowej strategii. Pandemia przyspieszyła np. wdrażanie chmury. 36 proc. MŚP miało już taką inwestycję za sobą, 21 proc. było w jej trakcie, a kolejne 17 proc. miało ją w planach. Zdaniem Orange Polska obszar chmury będzie jednym z najważniejszych dla klientów biznesowych również w tym roku.

– Szybka migracja do chmury jest dla wielu klientów krytyczna. Dla tych, którzy nie chcą lokować swoich zasobów za granicą, mamy coraz bardziej cenioną na rynku chmurę – Integrated Computing. Z drugiej strony jako operator mamy dostęp do wielu technologii. Dlatego oferujemy też rozwiązania chmurowe tj. Google'a, Amazona czy Microsoftu – wymienia nasz rozmówca.

Jak podkreśla, w postcovidowych realiach przedsiębiorcy jak nigdy wcześniej będą dbali o to, żeby upraszczać i optymalizować swoje procesy biznesowe, bo to pozwoli im elastycznie i szybko reagować na zmieniające się otoczenie, bez przerywania ciągłości biznesowej.

– To, że otoczenie zewnętrzne będzie się w czasach ciągle trwającego kryzysu zmieniać, jest sprawą pewną. Co najmniej trzy obszary  będą w 2021 roku zdecydowanie rozwojowe. Pierwszy jest związany z szeroko rozumianą wirtualizacją. Myślę tutaj zarówno o całkowitym, jak i o częściowym przenoszeniu procesów biznesowych i zasobów informatycznych do data centers. Te zasoby będą utrzymywane z dala od siedzib przedsiębiorstw, dostępne z każdego miejsca i skalowalne – mówi Tomasz Dreslerski.

Drugim obszarem, który w tym roku zdecydowanie przyspieszy w następstwie pandemii COVID-19, będą rozwiązania i infrastruktura umożliwiające firmom pracę zdalną z dowolnego miejsca. Z badania CBRE i Grafton Recruitment wynika, że sześciu na dziesięciu pracowników wykonuje dziś swoje obowiązki całkowicie zdalnie. Zgodnie z oczekiwaniami zatrudnionych, ale też ze względu na oszczędności, ten model pracy, również w wersji mieszanej, pozostanie obecny w wielu firmach także po ustaniu pandemii.

– Po roku 2020 duża część dużych firm potrafi już organizować pracę zdalną. Natomiast ciągle jest w Polsce wielu przedsiębiorców nieco mniejszych, którzy mogą pracować zdalnie, ale nie w takiej skali, w której chcieliby to robić. Dlatego starają się cały czas wdrażać rozwiązanie, które im na to pozwolą – wyjaśnia Tomasz Dreslerski.

Trzeci rozwojowy obszar jest związany z cyberbezpieczeństwem firm i przeciwdziałaniem zagrożeniom w internecie. Jak bardzo jest on istotny, pokazują dane centrum cyberbezpieczeństwa CERT Orange Polska i CyberTarczy, która w 2020 roku odnotowała aż dwa razy więcej incydentów phishingu niż rok wcześniej. W ciągu minionego roku podwoiła się też (do ponad 1 tys.) liczba przedsiębiorstw korzystających z całodobowego Centrum Zarządzania Operacjami Bezpieczeństwa SOC Orange. To pokazuje, że firmy nie czują się jeszcze odpowiednio zabezpieczone przez cyberzagrożeniami i szukają sprawdzonych i skutecznych rozwiązań.

Kolejnym punktem w strategii Orange jest obszar e-commerce.

– Mówimy o rozwiązaniach dla klientów, którzy posiadają już nawet swoje platformy e-commerce’owe, ale chcą zwiększać liczbę zamówień, wartość koszyka, czy poprawić wskaźniki efektywności swojego sklepu internetowego. Popyt na tego typu rozwiązania jest coraz większy – precyzuje Tomasz Dreslerski. – Nie sposób tu też nie wspomnieć o rozwiązaniach IoT i internecie rzeczy, który w 2021 również będzie dla nas bardzo istotny.

Jak podkreśla, ubiegły rok pokazał, że budowanie na rynku pozycji Orange Polska jako długoterminowego i strategicznego partnera dla firm przynosi oczekiwane rezultaty. W procesie transformacji cyfrowej przedsiębiorcy potrzebują bowiem wsparcia nie tylko technologicznego, lecz również kompetencyjnego.

– W 2021 rok wchodzimy w Orange z dość dużą pewnością. Mamy za sobą doświadczenia we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych i wiemy, że one działają. Wiemy też, jak wspierać naszych klientów w bezpiecznym przejściu cyfrowej transformacji od początku do końca, jak łączyć kompetencje IT z kompetencjami telekomunikacyjnymi. Z drugiej strony, cały czas dbamy o rozwój naszych kompetencji cyfrowych. Mamy już dziś wiele produktów, które zdecydowanie pomagają klientom w tych specyficznych i trudnych czasach – mówi Tomasz Dreslerski.

Aby sprostać rynkowym wyzwaniom, operator postawił mocny akcent na doskonalenie swoich cyfrowych kompetencji – zarówno w oparciu o własne zasoby, jak i akwizycje. Stąd dołączenie w grudniu do Grupy Orange spółki Craftware, która zajmuje się wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań CRM. Dzięki temu firma zyskała dostęp do szybko rozwijającego się segmentu rynkowego.

– W tym roku konsekwentnie skupimy się na wzmacnianiu pozycji Orange Polska jako długoterminowego, strategicznego partnera w cyfrowej transformacji firm. Postawimy na rozwój sieci 5G, dalszy rozwój ICT i oprogramowania dla klientów, a także na kolejne inicjatywy w zakresie internetu rzeczy. Wszystkie te rozwiązania są naturalnym uzupełnieniem naszej głównej oferty telekomunikacyjnej, stacjonarnej i mobilnej – podsumowuje ekspert Orange Polska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne – Podlaskie

Ochrona środowiska

Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa

Według badania przeprowadzonego przez Honeywell większość firm planuje w ciągu najbliższego roku zwiększyć wydatki na inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym na efektywność energetyczną i redukcję emisji. Choć obowiązek informowania o swoich działaniach z zakresu ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu dotyczy na razie największych firm, to rynek wymusza wdrażanie niektórych założeń ESG na mniejszych podmiotach. Wzrost presji ze strony swojego otoczenia biznesowego zauważa 65 proc. badanych przedsiębiorców.

Media i PR

Komisja Europejska stwierdziła poprawę stanu praworządności w UE. Ruszyła kampania informacyjna na ten temat

W Polsce 89 proc. badanych uważa za istotne, by wszystkie państwa członkowskie UE przestrzegały podstawowych wartości Unii, w tym praworządności – wynika z badań Eurobarometru. Choć o łamaniu praworządności w ciągu ostatnich pięciu lat wiele się mówiło, również w Polsce, za dobrze poinformowanych na temat praworządności uważa się 62 proc. Polaków. Komisja Europejska pod koniec października wystartowała z ogólnounijną kampanią informacyjną na ten temat. Ostatni raport KE wskazuje, że Unia coraz lepiej radzi sobie z wyzwaniami z obszaru naruszania praworządności.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.