Mówi: | Przemysław Frasunek |
Funkcja: | dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych |
Firma: | Atende Software |
Do 2021 roku ruch wideo w sieciach mobilnych wzrośnie prawie 9-krotnie. Największym wyzwaniem dla operatorów jest transmisja wydarzeń w najwyższej jakości
Rośnie konsumpcja treści wideo dostępnych w internecie. W latach 2016–2021 ruch wideo w sieciach mobilnych wzrośnie blisko 9-krotnie. Za 4 lata mobilne wideo będzie miało 78-proc. udział w całkowitym ruchu w sieci. Coraz większe są też wymagania użytkowników dotyczące funkcjonalności, związane m.in. z możliwością przewijania wydarzenia w trakcie jego trwania czy nagrywaniem w chmurze. Dla operatorów to ogromne wyzwania, zwłaszcza w kontekście rozwoju jakości 4K oraz Ultra HD i dostarczenia treści do końcowego użytkownika.
– Z naszego punktu widzenia zainteresowanie transmisjami w internecie nieustannie rośnie. Pierwsze transmisje w polskim internecie miały miejsce w latach 2007–2008 roku i przyciągały zaledwie kilka tysięcy oglądających. Obecnie to poziom kilkuset tysięcy jednocześnie oglądających – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Frasunek, dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych w Atende Software.
Raport Cisco VNI Global Mobile Data Traffic Forecast wskazuje, że między 2016–2021 ruch wideo wzrośnie 8,7 razy. Mobilne wideo do 2021 roku będzie miało 78-proc. udział w całkowitym ruchu w sieci. Jeszcze większy, bo 39-krotny wzrost prognozowany jest w zakresie transmisji treści wideo na żywo, które do 2021 roku mają uzyskać 5-proc. udział w całkowitym ruchu.
– Największym wyzwaniem jest pojemność sieci telekomunikacyjnych i gotowość operatorów na przyjęcie takiego wolumenu ruchu. Na dostawcach technologii do telewizji internetowej wymusza to konieczność uruchamiania dedykowanych węzłów dystrybucyjnych w sieciach operatorów telekomunikacyjnych. Drugim wyzwaniem są operatorzy, którzy utrudniają dostęp do swoich sieci telekomunikacyjnych. Niechętnie wpuszczają treści multimedialne do swoich sieci ze względu na konieczność inwestycji – tłumaczy Frasunek.
Wyzwaniem dla dostawców są także coraz większe wymagania internautów, którzy w internecie oglądają duże wydarzenia.
– Użytkownicy coraz częściej oczekują rozbudowanych funkcjonalności, jak timeshift, czyli możliwość przewijania wydarzenia na żywo w trakcie jego trwania. Inną funkcjonalnością pożądaną są rozbudowane rekomendacje. Użytkownicy przyzwyczaili się do oglądania telewizji linearnej, od telewizji internetowej oczekują, że ktoś powie im co ciekawego mogą obejrzeć – tłumaczy przedstawiciel Atende Software.
Duże wyzwania czekają operatorów także w kontekście rozwoju jakości 4K oraz Ultra HD. Zdaniem ekspertów najbliższe lata mogą stanowić przełom w technologii wyświetlania obrazu na szeroką skalę. Branża idzie w kierunku Ultra HD. Technologia w 4K oznacza 4-krotnie więcej pikseli niż w Full HD.
– Technologia 4K powoduje znaczne zwiększenie zapotrzebowania na pasmo internetowe. O ile w przypadku transmisji w jakości HD jest to poziom 3–4 Mb/s, o tyle 4K wymaga co najmniej 16 Mb/s, w niektórych przypadkach 20–30 Mb/s, w zależności od rodzaju wydarzenia. Wydarzenia sportowe absorbują znacznie większe pasmo niż statyczny content newsowy czy filmowy – ocenia Frasunek.
Jednocześnie rośnie popularność urządzeń mobilnych. Smartfony łącznie z tabletami będą miały ponad 50-proc. udział w ruchu w sieci.
– Każde urządzenie końcowe jak smartfon, tablet czy telewizor inteligentny wykorzystuje różne protokoły dostępu do treści multimedialnych, wymaga różnych rozdzielczości i różnych systemów ochrony praw autorskich, w związku z tym to na dostawcy technologii spoczywa konieczność przygotowania treści w tych wszystkich formatach, które będą dostosowane do urządzeń wykorzystywanych przez użytkowników końcowych – tłumaczy dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych w Atende Software.
Coraz większą popularnością cieszą się rozproszone systemy dostarczania treści multimedialnych, czyli tak zwane CDN (Content Delivery Network). Składają się one z sieci serwerów uruchomionych w sieciach telekomunikacyjnych i punktach wymiany ruchu internetowego, co pozwala odciążyć serwery źródłowe oraz jednocześnie poprawia jakość transmitowanych materiałów wideo.
Jednym z ostatnich, największych wydarzeń strumieniowanych w polskim internecie była transmisja KSW 39. Ruch w systemie redGalaxy CDN należącym do Atende Software osiągnął poziom 360 Gb/s, tym samym uzyskując znaczny udział w całkowitym ruchu w polskim internecie. Dla przykładu, największy krajowy punkt wymiany ruchu – PLIX odnotowuje w szczycie ruch na poziomie 700 Gb/s.
– Transmisje tak dużych wydarzeń jak KSW 39 nakładają na dostawców technologii dla telewizji internetowej konieczność rozbudowy swojej infrastruktury. To sprowadza się do uruchamiania dedykowanych węzłów dystrybucyjnych w sieciach operatorów telekomunikacyjnych, którzy posiadają użytkowników końcowych. Drugim sposobem przygotowania infrastruktury jest uruchamianie tych węzłów w punktach wymiany ruchu, do których podłączeni są operatorzy telekomunikacyjni – podkreśla Przemysław Frasunek.
Czytaj także
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-11-12: Świadoma sztuczna inteligencja może powstać jeszcze w tej dekadzie. Tego dotyczy dzisiejszy wyścig zbrojeń
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-07-18: W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu
- 2024-07-11: Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-07-23: Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
- 2024-06-27: Sztuczna inteligencja ma coraz więcej zastosowań w internetowym handlu. Teraz e-sklepy muszą się przygotować do wdrożenia nowych regulacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.