Mówi: | Małgorzata Kosińska |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” SA |
Do końca 2016 r. zasoby powierzchni biurowej w centrum Warszawy zwiększą się o prawie jedną czwartą. Rośnie też zainteresowanie najemców
Podaż powierzchni biurowej w centralnych strefach Warszawy wzrośnie o 23 proc. – wynika z prognoz firmy CBRE. Eksperci oceniają, że w lokalizacjach poza centrum może się zwiększyć liczba pustostanów. Prognozują również, że wynajmujący będą coraz większą wagę przywiązywać do jakość oferowanej powierzchni i dobrych relacji z najemcami.
– Rynek nieruchomości komercyjnych w Warszawie przeżywa pewnego rodzaju przewartościowanie. Stolica dysponuje coraz lepszą infrastrukturą komunikacyjną. Wiele firm przenosi się do centrum miasta, następuje intensyfikacja roli centrum w życiu ekonomicznym i gospodarczym. Obecnie na atrakcyjności zyskuje centralna lokalizacja i potwierdzają to realizowane w tym rejonie inwestycje – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Małgorzata Kosińska, prezes zarządu spółki Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” SA.
W stolicy w budowie są 44 budynki biurowe o łącznej powierzchni 643 tys. mkw. Blisko połowa z nich znajduje się w ścisłym centrum. Jak prognozują analitycy CBRE, podaż w centralnych strefach stolicy do 2017 roku wzrośnie o 23 proc. Coraz większa, a co za tym idzie – również coraz atrakcyjniejsza cenowa oferta deweloperów powoduje, że najemcy coraz częściej decydują się na zmianę dotychczasowej siedziby, często wybierając tę w ścisłym centrum. Co więcej, ten trend powinien się utrzymać.
– Naszym zdaniem w tym roku poszukiwaną przez najemców lokalizacją będzie centrum miasta. To zarówno lokalizacja naszego biurowca Nowy Świat 2.0, czyli najbardziej prestiżowe okolice Traktu Królewskiego i Starego Miasta, jak i okolice Ronda ONZ i Woli jako lokalizacje satelitarne – podkreśla Małgorzata Kosińska.
Z raportu firmy Knight Frank „Polska – Rynek komercyjny. III kw. 2015 roku” wynika, że w strukturze najmu pod względem lokalizacji w Warszawie dominuje Centralny Obszar Biznesu (34 proc.). 24 proc. wynajętej powierzchni znajduje się na Służewcu. Ze względu na budowę drugiej linii metra rośnie też popularność Woli (ok. 7 proc.). Podobna liczba najemców decyduje się na Żoliborz.
– Rynek powierzchni biurowych w 2016 roku się ustabilizuje – przekonuje Kosińska. – Obserwujemy dość dużą liczbę pustostanów w lokalizacjach satelitarnych. Uważam, że lokalizacje w centrum miasta i w pobliżu kluczowych linii komunikacyjnych będą szybko zyskiwały na wartości.
Według raportu „Market View – warszawski rynek biurowy w III kw. 2015” firmy CBRE rośnie liczba oddanych biur, większe jest też zainteresowanie najemców. Całkowita powierzchnia biurowa w stolicy wynosi ponad 4,6 mln mkw. Tylko w III kwartale ubiegłego roku wynajęto ponad 222 tys. mkw. Przez trzy kwartały roku poziom najmu przekroczył 610 tys. mkw. – tyle samo, co w całym 2014 roku. Poziom pustostanów spadł w III kw. do 12,9 proc.
– W 2016 rok czeka nas trudna praca nad pozyskiwaniem nowych najemców. Coraz bardziej będzie się liczyła trwałość marki i jej wizerunek, dobra jakość oraz relacje z najemcami – mówi Małgorzata Kosińska.
Duża konkurencja na rynku sprawia, że deweloperzy stosują elastyczną politykę cenową i ceny najmu powinny spadać. Obecnie średnie stawki w budynkach klasy A wynoszą 20 euro za mkw. miesięcznie w centrum i 13 euro za mkw. miesięcznie poza centrum.
Czytaj także
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-09-27: Zmiany klimatu zagrażają produkcji kawy. Susze pogłębiają trudną sytuację rolników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
13 grudnia br. w życie wchodzą zapisy unijnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów. Wprowadza ono szereg obowiązków dla producentów, ale też importerów czy sprzedawców dotyczących m.in. informowania o właściwościach oferowanych produktów czy reagowania na ewentualne wypadki z ich udziałem. Nowy akt prawny dostosowuje przepisy do nowych wyzwań związanych m.in. z rosnącą sprzedażą online.
Ochrona środowiska
Powodzie, susze i zanieczyszczenie rzek to największe zagrożenia wodne dla Polski. Brakuje specjalistów w tej dziedzinie
Zagrożenia związane z wodą pojawiają się w Polsce coraz częściej wraz ze wzrastającą częstotliwością występowania hydrologicznych zjawisk ekstremalnych, jak susze i powodzie. Problemem jest również niska jakość wody w rzekach – tylko 1,8 proc. naszych rzek ma wodę pierwszej klasy czystości, zdatnej do picia. Polska Akademia Nauk powołała Komitet Nauk o Wodzie i Gospodarki Wodnej. Jego celem jest przede wszystkim wypracowanie programu badawczego ukierunkowanego na bezpieczeństwo wodne Polski, diagnoza zagrożeń i propozycje skutecznych rozwiązań.
Transport
15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
Wypożyczalnie rowerów miejskich to już pełnoprawny element transportu publicznego w miastach. 15 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z nich codziennie. Do dyspozycji mieszkańców jest prawie 30 tys. rowerów w 130 miastach – wskazuje Nextbike. Przedstawiciele firmy podkreślają, że rowery publiczne to także duży potencjał dla reklamodawców. Obrandowanie miejskich jednośladów czy stacji zdaniem użytkowników jest znacznie mniej inwazyjne niż bilbordy czy ulotki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.