Newsy

Dobre perspektywy przed branżą elektroniczną. Sprzyjają jej rosnące zapotrzebowanie na nowe technologie i przepisy podatkowe

2017-01-12  |  06:45

W tym roku branża RTV i IT odczuje pierwsze pozytywne efekty rządowej walki z oszustwami podatkowymi. Dodatkowo sprzyjać jej będzie zapowiadane przez rząd wspieranie innowacji, dzięki czemu ruszyć mogą także inwestycje firm w tym obszarze – prognozuje ZIPSEE „Cyfrowa Polska”. W 2017 roku branża oczekuje dalszego wzrostu zapotrzebowania konsumentów na nowoczesne technologie. Dzięki temu i rosnącym zamówieniom publicznym w II półroczu rynek produkcji i dystrybucji sprzętu elektronicznego może zacząć przyspieszać.

 Podchodzimy bardzo optymistycznie do 2017 roku. Jestem przekonany, że będzie to dobry rok dla całej branży z kilku powodów. Liczymy, że w tym roku odczujemy pierwsze efekty działań rządowych w zakresie wyłudzeń VAT. Wyeliminowanie oszustów podatkowych z naszej branży pozwoli na powrót normalnej konkurencji, normalnego rynku dla uczciwych przedsiębiorców – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michał Kanownik, prezes zarządu ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, organizacji zrzeszającej największe firmy branży elektronicznej.

1 stycznia weszły w życie przepisy, które wprowadzają mechanizm odwrotnego obciążenia VAT na transakcje procesorami i solidarną odpowiedzialność na handel dyskami twardymi. Raport Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) „Cyfrowa Polska” oraz kancelarii DLA Piper szacuje skalę wyłudzeń VAT w tych obszarach na 350–400 mln zł rocznie.

– Walka z nadużyciami podatkowymi to eliminacja nieuczciwych konkurentów, z którymi nigdy uczciwa firma nie jest w stanie wygrać – wskazuje ekspert.

Jak podaje ZIPSEE, ofiarami oszustów padają często uczciwe firmy, które zawierając transakcje z nieuczciwymi podmiotami, legitymizują ich działalność. Jedną ze skutecznych metod w walce z nimi jest mechanizm odwrotnego obciążenia, gdzie podatek odprowadza ostateczny odbiorca (a nie sprzedawca). Rozwiązanie sprawdziło się przy telefonach, tabletach i laptopach, gdzie skala nadużyć znacznie spadła.

– Druga korzyść z uregulowania tej sytuacji polega na tym, że uczciwe firmy przestaną się obawiać konsekwencji swoich działań na rynku, które mogą być nieopatrznie zinterpretowane przez kontrole skarbowe. Firmy boją się tego, że urząd skarbowy za kilka lat zakwestionuje transakcję, bo jakiś urzędnik stwierdzi, że można było zapłacić inny podatek – tłumaczy Kanownik.

W marcu tego roku wchodzi w życie zreformowana administracja podatkowa, która wprowadza surowsze kary za wykroczenia skarbowe.

– Konstytucja dla Biznesu premiera Morawieckiego oraz planowana reforma systemu podatkowego daje przedsiębiorcom nadzieję, że interpretacyjność przepisów będzie stabilna, a to pozwoli na śmielszą i odważniejszą działalność biznesową w tym zakresie. Firmy mają się skupiać na biznesie, a nie na kwestiach prawnych – przekonuje prezes ZIPSEE.

Nowe regulacje prawne to zdaniem Kanownika niejedyne czynniki, które wpłyną pozytywnie na branżę elektroniczną w 2017 roku. Innym są inwestycje w nowe technologie. Przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z nowoczesnych rozwiązań, które pomagają w zarządzaniu i prowadzeniu firm. Branży sprzyjają też rządowe zapowiedzi inwestycji. Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Mateusza Morawieckiego kładzie nacisk na zwiększenie innowacyjności polskich przedsiębiorstw.

– Zapowiedzi rządu na temat inwestycji w start-upy i innowacyjność polskiej gospodarki dają ogromne szanse na to, że ruszy inwestowanie w nowe technologie przez przedsiębiorców, którzy do tej pory wstrzymywali się z pewnymi decyzjami inwestycyjnymi z uwagi na niepewność sytuacji oraz wstrzymanie budżetu unijnego na te cele. To dobrze wróży całej branży – ocenia ekspert.

Rynek nowoczesnych technologii powinny też napędzić zamówienia publiczne. Z danych Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji wynika, że w 2016 roku liczba wszczętych postępowań o udzielenie zamówień publicznych spadła o blisko 33 proc. względem 2015 roku. Zamawiający ogłosili ok. 6,8 tys. postępowań dotyczących dostaw i usług teleinformatycznych, czyli o ponad 3,3 tys. mniej niż rok wcześniej. Eksperci oczekują jednak ożywienia w tym zakresie.

 Zakładam, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy tego roku inwestycje wykorzystujące fundusze unijne ruszą w samorządach i administracji publicznej. To napędzi rynek dystrybucji i produkcji sprzętu elektronicznego na polskim rynku w II półroczu – analizuje Michał Kanownik.

Dystrybucję sprzętu RTV i IT napędzać będą również dobre nastroje konsumentów. Jak wynika z danych ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, rozwija się rynek nowoczesnej elektroniki użytkowej. Choć spadł popyt na komputery, to wzrosła sprzedaż m.in. smartfonów, drukarek, telewizorów oraz dysków twardych.

– Zakładamy, że ta tendencja się utrzyma. Liczymy na bardzo dobre wyniki laptopów i smartfonów, które utrzymują bardzo wysoki poziom sprzedaży. Polacy mają cały czas niedosyt, chcemy gonić Europę i świat. Coraz częściej potrafimy korzystać z wszystkich funkcjonalności nowoczesnego sprzętu, co pomaga zachęcać Polaków do zakupu jeszcze bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń – prognozuje prezes ZIPSEE.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Finanse

Andrzej Rzońca: Polsce grozi pierwsza od trzech dekad recesja. W tłustych latach rząd nie przygotował kraju na kryzys

Według marcowej projekcji inflacji NBP, opublikowanej kilka dni po wykryciu pierwszego w Polsce przypadku zachorowania na koronawirusa, polska gospodarka miałaby wzrosnąć w 2020 roku o 3,2 proc. Niecały miesiąc później prognozy te są nieaktualne. Zdaniem byłego członka RPP, dr. hab. Andrzeja Rzońcy pandemia obniży wzrost gospodarczy nawet do 3 pkt proc., co spowoduje, że możemy się otrzeć o recesję. I choć jego zdaniem proponowana tarcza antykryzysowa pomoże niewielu, to Polska jest w nie najgorszej sytuacji w porównaniu z innymi krajami.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Handel

Prezes UOKiK: Nieuczciwi przedsiębiorcy próbują w tym czasie drenować portfele konsumentów. Grozić im będzie kara nawet do 5 mln zł

Możliwość wprowadzenia maksymalnych cen i marż na towary i usługi, które mają istotne znaczenie dla ochrony zdrowia oraz kosztów utrzymania gospodarstw domowych, a także kary finansowe nawet do 5 mln zł dla nieuczciwych przedsiębiorców zawyżających ceny – takie zapisy wprowadza przyjęta z piątku na sobotę przez Sejm tarcza antykryzysowa. Prezes UOKiK podkreśla, że w ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele niedozwolonych praktyk. Zdarzają się nieuczciwe firmy, które próbują wykorzystać czas pandemii, żeby dodatkowo zarobić. Nowe przepisy mają uchronić konsumentów przed wydrenowaniem portfeli.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Konsument

W kryzysie milczenie nie jest złotem. Spójna i wiarygodna komunikacja może przesądzić o przyszłości wielu firm

Pandemia koronawirusa wpłynęła nie tylko na sytuację finansową firm, lecz także na ich komunikację. Duża część zrezygnowała z niej całkowicie, w ten sposób wysyłając w świat komunikat: nie wiadomo, co się u nas dzieje. Tymczasem właściwe zarządzanie informacją jest kluczowe właśnie teraz – może pomóc firmom w przezwyciężeniu kryzysu i opłaci się po zakończeniu pandemii, kiedy wszyscy będą chcieli wrócić do normalności. – Prędzej czy później obecny kryzys dobiegnie końca i może się okazać, że te podmioty, które potrafiły odpowiednio zarządzić nim od strony komunikacyjnej, znajdą się dwie długości przed resztą rynku – mówi prezes agencji informacyjnej Newseria, Artur Woliński.