Mówi: | Nigel Wade |
Funkcja: | prezes zarządu Commerson |
Firma: | członek zarządu RICS Polska |
Dobrze zaprojektowany open space pozytywnie wpływa na współpracę między pracownikami
Coraz więcej firm decyduje się na pracę w open space. Otwarta przestrzeń to nie tylko sposób na ograniczenie kosztów, lecz także na zwiększenie efektywności pracy osób zatrudnionych. Jeśli open space jest dobrze zaprojektowany, to pracownikom nie przeszkadza hałas i szum, chętnie dzielą się doświadczeniami i budują relacje z innymi. Ten rodzaj powierzchni sprawdza się przy dynamicznych zespołach.
– W biurze z otwartą przestrzenią mieści się znacznie więcej osób niż w klasycznym biurze – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Nigel Wade, prezes zarządu firmy Commerson, specjalizującej się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych, oraz członek zarządu RICS Polska. – Różne kraje mają różne wskaźniki powierzchni na jedną osobę. W Szwecji jest on najwyższy – ponad 20 mkw. na osobę, w innych krajach schodzi do 6-8 mkw. Ale to i tak mniej niż w klasycznym biurze.
Od początku lat 90., czyli od momentu, w którym na polskim rynku pojawiły się międzynarodowe korporacje, rośnie popularność open space'ów. Dla pracodawców oznacza to znaczne oszczędności (według badań Skanska nawet o połowę), zarówno przy wynajmie powierzchni biurowej, jak i urządzeniu biura.
– Poza tym to sprzyja integracji i bliższej współpracy, w ten sposób buduje się drużynę – mówi Nigel Wade.
Jak podkreśla Wade, pomaga to budować relacje między pracownikami, wspomaga wymianę myśli i doświadczeń. Dlatego jest to tak często wybierana forma pracy przy dynamicznych zespołach, gdzie liczy się praca zbiorowa.
Istotne jednak jest dopasowanie charakteru wykonywanej pracy i sytuacji panującą w zespole do stworzenia odpowiedniej atmosfery pracy. To, co sprawdza się w młodych zespołach, niekoniecznie będzie dobrze funkcjonować w kancelarii prawnej, gdzie każdy pracownik potrzebuje ciszy i spokoju. Jak podkreśla ekspert, inwestycja w odpowiednie biuro i miejsca do pracy jest konieczna, bo ma to wpływ na efektywność pracowników.
– Hałas nie tylko nas demotywuje i męczy, przez niego stajemy się mniej świadomi i mniej twórczy. Dlatego tak ważne stało się właściwe zaprojektowanie miejsca, w którym funkcjonować będzie firma, a w szczególności jej pracownicy – mówi Wade.
Bardzo istotne znaczenie mają nie tylko takie czynniki, jak temperatura czy oświetlenie, lecz także aranżacja biura i jego wyposażenie. Dodatkowo nowoczesne biuro powinno łączyć w sobie różne funkcje – poza podstawową powinno umożliwiać pracownikom również np. relaks.
– Kluczem do osiągnięcia produktywności i zadowolenia pracowników jest stworzenie przestrzeni dopasowanej do różnych potrzeb i działań. W pracy ponad połowę swojego czasu spędzamy w głębokiej koncentracji, w jednej czwartej poświęcamy go na współpracę z innymi, resztę zaś dzielimy między naukę a towarzyskie kontakty – mówi Wade.
Open space, zdaniem eksperta, sprawdza się przede wszystkim w firmach informatycznych, telekomunikacyjnych i firmach usługowych.
– W biurach typu call center na jedną osobę potrzebnych jest ok. 6 mkw. Konieczny jest telefon, komputer i nic więcej. Mniej powierzchni wystarcza też w firmach związanych z księgowością i outsourcingiem – podkreśla Wade.
Open space jest bardzo popularny w korporacjach amerykańskich. Dziś w otwartych biurach pracuje blisko 70 procent Amerykanów. Przykładem jest niedawno otwarta siedziba Facebook Campus w Dolinie Krzemowej, gdzie na 40 tys. mkw. pracuje 2,8 tys. osób.
– Zazwyczaj jednak nie ma problemów z otwartą przestrzenią, pracownicy mogą siedzieć w jednym miejscu. Niestety, budynki w Polsce są stare, dlatego potrzebne są zmiany na rynku – analizuje ekspert.
Zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Polsce w ciągu ostatnich dziesięciu lat zwiększyły się ponaddwukrotnie – z 2,7 mln do 7,14 mln mkw. – wynika z raportu Knight Frank. Zwiększyła się liczba otwieranych biur, przede wszystkim w Warszawie. Od początku tego roku rynek biurowy wzbogacił się o prawie 147 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. W budowie jest 725 tys. mkw., kolejnych 28 tys. jest w trakcie modernizacji. Duża podaż sprawia, że czynsze nie rosną, dzięki czemu więcej firm będzie mogło przenieść siedziby do nowoczesnych biurowców.
Czytaj także
- 2025-01-29: M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-24: Adam Kszczot: Moja żona została mistrzynią świata w makijażu permanentnym. Trochę się też do tego przyczyniłem
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-08: Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Handel
Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku
Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.
Konsument
Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.
Problemy społeczne
Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.